Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag har också märkt att masten vill flytta bakåt i däcksbeslaget.

Det känns lite konstigt. Man kunde tro att den hellre skulle arbeta sig föröver, men det verkar inte vara så.

En gång tappade jag min mastbult på väg norrut under kryss i hård vind utefter Hallandskusten. Jag fick panik och tänkte att nu kommer masten att röra sig framåt och komma ner genom förluckan. Jag var därför uppe på däck och surrade fast masten med gud vet hur många grova linor mot grabbräcken och annat. När vi kom fram till Göteborg hade masten flyttat sig bakåt och stannat mot schacklet till kicktaljan istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av maja »

Johan SWE-1870 skrev:Jag har också märkt att masten vill flytta bakåt i däcksbeslaget.
Genom att mastbulten sliter så på beslaget blir förtriangelbasen efter hand större och kan till slut bli för stor. Så småningom måste detta åtgärdas för kappseglande båtar. Det kan man göra genom att svetsa litet i T-beslagets hål, använda ett nytt hål eller hela beslaget något framåt. Men då ska man även tänka på att masten inte får komma för långt fram. Läs om detta i klassreglerna.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av IF1426 »

IF2719 har nu lagt in en bild på en insex-skruv (MC6S) vilket är den typ som har diskutertas, (det är gänglängden som beskriver skruvens längd). Men som en avslutning i texten skriver han "att en skruv med spår skulle vara enklare och bättre". En spårskruv har en skalle med höjd 6mm mot insex-skruven är 10mm. Att välja en insexskuv gör man därför att den cylindriska skallen och dess höjd i det närmaste liknar original-bultens dimension, vilket skall ge styrning och tillräckligt ingrepp i hålet i mastfoten. Med en insexs-nyckel har man dessutom ett effektivare tag i skruvskallen.
Tittade i Sifverts skruv sortiment där man kan välja en längre skruv, om man önskar få en cylindrisk del närmast skallen, c:a 11mm, och kapa av den i rätt längd.
Den här diskussionen utgår inte utifrån att kassera den ordinarie bulten, men kan vara ett alternativ om man tappat den överbord t.ex vid påmastning.
Om det är en tillfällig eller permanent lösning får var och en bedöma.
L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 27 gånger.
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av IF 2719 »

LÅ Andersson, det verkar rimligt att en insexvariant som du beskriver är bästa alternativet till orginalbult. Hålet i mastfoten är ju ellipsformat. Siverts skruvvarianten är faktiskt lite krånglig att få på plats och en orginalbult var ju inte så hemskt dyr...
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Martin_w85
Inlägg: 9
Blev medlem: 02 apr 2019 18:34

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av Martin_w85 »

Lyfter en gammal tråd och hoppas på svar. Se bilden nedan på lösningen på min IF båt. Är det säkert att använda den lösningen?
Bilagor
498A4AA0-A49C-4F71-82CE-6124B4EEE3C0.jpeg
498A4AA0-A49C-4F71-82CE-6124B4EEE3C0.jpeg (145.06 KiB) Visad 7641 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2795
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av maja »

I bästa fall kanske du kan hitta en begagnad som någon råkar ha kvar i pryllådan efter att hen har fått en ny rigg. Annonsera på https:// ifboat.se/salutorg

Men annars går det alldeles utmärkt att som mastbult använda en passande skruv med locking-mutter, så som man ser på bilden. Man kan kanske tänka på att inte ha skruven onödigt lång, eftersom den kan komma i vägen för något block och att kanske sätta litet krympslang eller liknande på gängan närmast skallen för att minska slitaget i hålet som kannars kan orsakas av den rostfria skruvens gänga på hålet iT-fotbeslaget som ju är av aluminium.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2399
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Var kan jag köpa bulten till mastfoten

Inlägg av johan swe-1870 »

Fungerar det inte med en insex M10 MC6S som har beskrivits tidigare i tråden?

Bilden visar en vanlig skruv med bricka. Det sticker ut på sidorna, vilket gör att de ledade blocken i mastfoten förhindras att riktas akteröver En fördel är dock att skruvpaketet håller samman de båda sidorna på mastfoten, så att de inte deformeras ut åt sidorna, vilket annars kan inträffa.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar