Läckage från förpikens botten.
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 101 times
- Been thanked: 52 times
- Kontakt:
Re: Läckage från förpikens botten.
Jag plastade bara på insidan. På utsidan spacklade jag i sprickan med epoxispackel. Det har hållit bra i två säsonger nu.
Om du ska plasta på utsidan, måste du noga kolla så du inte förändrar geometrin på fören så att båten inte längre mäter in som en IF-båt. Det står i klassregeln hur den ska vara. Tänk också på att nosskenan ska kunna sitta bra. Fören är lite tillplattad just för det.
Om du ska plasta på utsidan, måste du noga kolla så du inte förändrar geometrin på fören så att båten inte längre mäter in som en IF-båt. Det står i klassregeln hur den ska vara. Tänk också på att nosskenan ska kunna sitta bra. Fören är lite tillplattad just för det.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 44 times
Plastning/laminering på utsidan är inte tillåtet enligt klassreglerna eftersom det ändrar båtens uppbyggnad. Om du gör detta får du inte längre kappsegla med båten i tävlingar där det krävs entypsmätbrev.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
OK , tack för svar , varför använde du epoxispackel o. inte polyesterspackel ? Jag förmodar att du plastade med polyester på insidan ?Johan SWE-1870 skrev: ↑17 jan 2018 18:14 Jag plastade bara på insidan. På utsidan spacklade jag i sprickan med epoxispackel. Det har hållit bra i två säsonger nu.
Henrik.
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 44 times
Det finns elastiskt epoxispackel att köpa. Det är både litet elastiskt, vattentätt och har bättre vidhäftningsförmåga än polyesterspackel. Spackel används utifrån p.s.s som det är gjort innan.
Jag laminerade min spricka inifrån med polyester och varvade rowing och matta (450 g/kvm tror jag det var). Jag lade nog 6 lager (3 rowing och 3 matta).
Jag laminerade min spricka inifrån med polyester och varvade rowing och matta (450 g/kvm tror jag det var). Jag lade nog 6 lager (3 rowing och 3 matta).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Tack för svar , då vet jag hur jag ska gå till väga.maja skrev: ↑17 jan 2018 20:46 Det finns elastiskt epoxispackel att köpa. Det är både litet elastiskt, vattentätt och har bättre vidhäftningsförmåga än polyesterspackel. Spackel används utifrån p.s.s som det är gjort innan.
Henrik.
- johan swe-1870
- Global moderator
- Kontakt:
Ja, jag tycker nog att det har blivit bättre. Det var nog faktiskt flera år sedan jag behövde spackla utifrån. Jag har nog inte gjort det alls sedan jag laminerade insidan, faktiskt.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Tack för svar!
Jag har inte haft några problem med skarven annat än att spacklet inte verkar hålla så länge på utsidan och att man ser en hel del sprickor precis i vecket i den Topcoat en tidigare ägare målat med på insidan.
Däremot har tanken slagit mig inför stundande epoxibehandling att det kanske inte är så bra ifall tätskiktet spricker där framme, så jag funderar på att göra en förstärkning i förebyggande syfte. Det blir ju inte så mycket extra jobb när jag ändå har alla slipgrejer på plats i båten just denna vår.
Jag har inte haft några problem med skarven annat än att spacklet inte verkar hålla så länge på utsidan och att man ser en hel del sprickor precis i vecket i den Topcoat en tidigare ägare målat med på insidan.
Däremot har tanken slagit mig inför stundande epoxibehandling att det kanske inte är så bra ifall tätskiktet spricker där framme, så jag funderar på att göra en förstärkning i förebyggande syfte. Det blir ju inte så mycket extra jobb när jag ändå har alla slipgrejer på plats i båten just denna vår.