Svenska IF-båtförbundets forum • Nya fall o fallbänk - Sida 2
Sida 2 av 2

Re: Nya fall o fallbänk

Postat: 29 aug 2009 20:54
av johan swe-1870
Här är en lösning från en grannbåt i hamnen på att bryta fallen från förliga mastuttagen bakåt mot fallbänken:
Brytblock för förliga trissor
Brytblock för förliga trissor
IMAG0154s.jpg (52.99 KiB) Visad 8958 gånger
Det ser ut att vara hemmagjort. Underst ligger en kloss av teak för att få en plan yta i lagom höjd. På klossen har monterats hjul med aluminiumplatta ovan och under.

Re: Nya fall o fallbänk

Postat: 30 aug 2009 12:17
av Sälö Knapp 2
Känns som en onödigt krånglig och ful lösning. Det är enklare att ta upp fallurtag i masten istället.

Re: Nya fall o fallbänk

Postat: 05 maj 2020 20:16
av NinjasLogg
Jag har en platta av ca 10 mm akrylplast (=plexiglas) som är skruvad med 6 st rostfri skruv, dvs ingen genomgående bult. Förstärkningarna som finns där från varvet är tillräckligt tjocka för det. Du ska alltså inte behöva ta av hela garaget för monteringen! Nu har jag ingen vinch
Hej Johan!
Minns du hur långa skruv du använde.
Eller rättare sagt hur tjock förstärkningen är?

(Min båt är byggd 1968 no 72, jag har ett helt platt garage och vill inte missa förstärkningarna eller skruva fast fallbänk där det inte är förstärkt).

Re: Nya fall o fallbänk

Postat: 05 maj 2020 22:32
av johan swe-1870
Nej, jag kommer inte ihåg hur långa de är. Båten är från 1974 och har två längsgående förstärkningar synliga på garagets ovansida. Skruvarna kanske sticker ned 20 mm i dessa, men nu bara gissar jag.