Sökningen fann 8 träffar

av Naba Naba
09 mar 2011 10:24
Kategori: Segel
Tråd: Kryssvinkel?
Svar: 3
Visningar: 10626

Kryssvinkel?

Hei. Var plaget med at vi tok dårlig høyde i fjor. Noe skyldes nok gamle/utblåste seil og noe kan nok skyldes at riggstramming ble justert. Spørsmålet er da følgende, med nye veltrimmede seil og optimalt justert riggspenning, hvor stor/liten kryssvinkel oppnår man med IF under forskjellige vindforho...
av Naba Naba
06 apr 2010 23:17
Kategori: Segel
Tråd: Rullfock till IF
Svar: 12
Visningar: 24479

Re: Rullfock till IF

Hei, har en rulle fra rullfock.se som skal monteres denne våren. Virker som ett solid, enkelt system - og ganske billig. Men har som sagt ikke montert det ennå.

Kan komme tilbake med mer når det er oppe. Lå ennå litt is rundt båten i dag, så det blir neppe før om noen uker.
av Naba Naba
27 nov 2009 15:08
Kategori: Lyft
Tråd: Täckställning
Svar: 7
Visningar: 16668

Re: Täckställning

Har båten liggende på sjøen og har valgt å bygge ett lite tunneltelt v.h.a. billige pvc-rør (s.k. elektrikerrør fra Biltema) frem til masten. Har ingen bilder nu, men ideen er hentet fra en annen lokal båt som har beskrevet fremmgangsmåten på : http://www.villanda.no/?p=183 . billig og forhåpentligv...
av Naba Naba
25 sep 2009 18:04
Kategori: Segel
Tråd: Gennaker
Svar: 3
Visningar: 9800

Re: Gennaker

Seiler hovedsaklig alene på tur samt at jeg ikke har satt en spinnaker siden -92 :lol: Tenker derfor som så at en gennaker burde være ett letthåndterlig alternativ fremfor å starte motoren i lett vind på slør, samt ett enklere alternativ ved lys seiling. Men må innrømme at båten er nokså ny for meg ...
av Naba Naba
25 sep 2009 16:21
Kategori: Segel
Tråd: Gennaker
Svar: 3
Visningar: 9800

Gennaker

Er det noen som har erfaring å dele om Gennaker seiling med IF?

Hilsen Pål N-9485
av Naba Naba
16 jun 2009 18:14
Kategori: Motor
Tråd: Kiwiprop på IF-E?
Svar: 7
Visningar: 13312

Re: Kiwiprop på IF-E?

Mye gode råd å få og takker for det. Men lurer ennå på om noen vet hvor stor plass det er mht diameter på propell og bak mot roret? Den skal iht leverandør trenge 16 1/2 diameter samt 8 1/4 klaring bakover..

Er ikke spesielt fristende å hopp uti med målebånd riktig ennå her oppe :P

Mvh Pål
av Naba Naba
15 jun 2009 17:18
Kategori: Motor
Tråd: Kiwiprop på IF-E?
Svar: 7
Visningar: 13312

Re: Kiwiprop på IF-E?

Jepp, ser poenget ditt. Problemet er at den propellen som står på ikke oppnår mer enn litt over 5 knop på fullt turtall og 4,5 på 75%. Den er mao neppe godt tilpasset og når jeg først skal bytte er Kiwiprop med blader som "nullstilles" ved seiling ett svært fristende alternativ. Men som sa...
av Naba Naba
15 jun 2009 13:31
Kategori: Motor
Tråd: Kiwiprop på IF-E?
Svar: 7
Visningar: 13312

Kiwiprop på IF-E?

Hei. Skal montere ny propell på min -76 IF-E og lurer på om noen vet om der er plass til den minste propellen fra Kiwiprop? Den skal iht leverandør trenge 16 1/2 diameter samt 8 1/4 klaring bakover. Eventuellt er det noen har erfaringer med denne? Har orginalmotor (VolvoPenta med en sylinder og ca 1...