Sökningen fann 39 träffar

av Zingoalla
12 jul 2023 19:32
Kategori: Skrov
Tråd: Förlucka - tätningslist
Svar: 32
Visningar: 37478

Re: Förlucka - tätningslist

Jag har köpt 3 andra sorters lister, med andra dimensioner och så vidare, idag. Ska testa och se om någon av dessa kan funka när regnovädret dragit förbi. Återkommer med information när jag testat. Jag köpte på Örebro Agenturaffär som visade sig nuförtiden ligga i Holmestad, 30 minuter med bilen frå...
av Zingoalla
11 jul 2023 21:27
Kategori: Skrov
Tråd: Förlucka - tätningslist
Svar: 32
Visningar: 37478

Re: Förlucka - tätningslist

Jag köpte samma list, svampgummisnöre 20 mm i diameter som rekommenderats i denna tråd. Men på min båt är 20 mm för stort. Luckan gick inte att stänga. 20230711_200459.jpg Jag försökte skära av den på bredden så att säga, men det var svårt/omöjligt att skära rakt så nu är det inte vattentätt i alla ...
av Zingoalla
27 jun 2023 14:56
Kategori: Skrov
Tråd: Vatten under golvet
Svar: 5
Visningar: 814

Re: Vatten under golvet

Idag kontrollerade jag igen och då var det snustorrt. Det har spöregnat både föregående kväll och på morgonen idag. Så gissningsvis att det var vatten från förpiksluckan som runnit in och nu när jag tätat den så kommer det inte in något mer vatten i båten. Kunde heller inte se något vatten i förpike...
av Zingoalla
27 jun 2023 11:32
Kategori: Skrov
Tråd: Vatten under golvet
Svar: 5
Visningar: 814

Re: Vatten under golvet

Där kabeln går in i "väggen" för över, vad finns på andra sidan? Går det att komma åt det utrymmet på något sätt? Vad jag kan se finns ingen mer lucka i golvet än den som redan är öppen.
av Zingoalla
27 jun 2023 00:31
Kategori: Skrov
Tråd: Montering av ny logggivare
Svar: 3
Visningar: 698

Re: Montering av ny logggivare

Har du bytt ut även själva displayen eller bara givaren?
Min givare fungerar, men displayen är svår att läsa av.
Gissar att solen gjort att LCD-displayen svartnat.
Jag behöver en ny display, om någon har en över.
av Zingoalla
27 jun 2023 00:27
Kategori: Skrov
Tråd: Vatten under golvet
Svar: 5
Visningar: 814

Vatten under golvet

Jag upptäckte knappt en liter vatten i utrymmet under golvet. Vad kallas detta utrymme? Som ni ser på bilderna nedan sitter centrumlyften här och det går också en grå elkabel igenom utrymmet. narbild.jpg Jag torkade torrt, men kunde efter en stund se ytterligare lite vatten ansamlas, inringat i rött...
av Zingoalla
15 mar 2021 19:23
Kategori: Skrov
Tråd: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?
Svar: 7
Visningar: 8777

Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

När jag sjösatte båten i fjol frågade kranföraren om han skulle hålla båten en stund för att kolla eventeullt vattenläckage. Behövs inte, svarade jag, det finns inga genomföringar. Men det gör det alltså, ska ta en titt i år vid sjösättningen och se så att vatten inte tränger in. Mina ventiler till ...
av Zingoalla
15 mar 2021 17:47
Kategori: Allmänt
Tråd: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare
Svar: 8
Visningar: 18641

Re: Tips till nya IF båt ägare och nybörjare

Hej Ja det stämmer faktiskt, sjöfartsverket har ritat om sjökortet vid den platsen där vi gick på grund efter att jag rapporterat incidenten. Enrio har i skrivande stund inte uppdaterat, men på Sjöfartsverkets egna kartjänst är det grunda området är utökat. Titta strax öster om Röret sydväst om Skeb...
av Zingoalla
15 mar 2021 17:27
Kategori: Skrov
Tråd: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?
Svar: 7
Visningar: 8777

Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?

Hej Är det någon som vet om det ens finns en teoretisk risk att skovelhjulet till loggen kan läcka på en IF-båt? Jag trodde att det liksom satt på utsidan av skrovet och att konstruktionen var sådan att det inte fanns någon skrovgenomföring? Finns det överhuvudtaget något som kan läcka på en IF? Så ...
av Zingoalla
02 mar 2021 00:01
Kategori: Allmänt
Tråd: Trimma seglen för nöjesseglare
Svar: 2
Visningar: 9221

Re: Trimma seglen för nöjesseglare

Hej Det är förmodligen den här filmen som åsyftas. https://www.youtube.com/watch?v=ZXjYS15GeGQ Det finns också de här två: https://www.youtube.com/watch?v=f30ofvJh8sc https://www.youtube.com/watch?v=OyvGCnDRGWc Till sommaren hoppas jag kunna göra en ny film om det här, fast då ska jag få hjälp av en...
av Zingoalla
17 okt 2020 19:19
Kategori: Forum
Tråd: Locka nya IF seglare
Svar: 1
Visningar: 5424

Re: Locka nya IF seglare

Hej Glädjande att läsa detta. Det som möjliggjorde för mig att börja segla var framförallt att det fanns en seglarskola för vuxna i Mariestad. Det verkar vara väldigt ont om seglarskolor för just vuxna. Sedan i Mariestad är ju allt så billigt. Min IF-båt kostade ju bara nio tusen. Det är ingen kö ti...
av Zingoalla
25 jul 2020 21:18
Kategori: Segel
Tråd: Hur reva storsegel?
Svar: 8
Visningar: 15508

Re: Hur reva storsegel?

Hej Nu har jag monterat lite extra utrustning på bommen som gör att jag kan reva. Jag har provat det två gånger. Det fungerar ganska bra, bortsett från att det ibland är svårt att få repliket att stanna kvar i segelintaget, vilket gör att man måste ta ned hela seget innan man hissar upp det nästa gå...
av Zingoalla
04 jun 2020 17:32
Kategori: Segel
Tråd: Hur reva storsegel?
Svar: 8
Visningar: 15508

Re: Hur reva storsegel?

Hej Okej, jag tror jag förstår. Grejen verkar vara som Johan skriver att man får använda de saker som normalt är till uthalet till revet. Man kan inte ha båda samtidigt, i alla fall inte med den utrustningen som jag har. Reva till sjöss verkar väldigt svårt, som många påpekar. Jag seglade i strax öv...
av Zingoalla
31 maj 2020 23:55
Kategori: Segel
Tråd: Hur reva storsegel?
Svar: 8
Visningar: 15508

Hur reva storsegel?

Jag vet inte hur man gör för att reva storseglet. Jag har sett en film på youtube där de har en IF-båt som är revad. Här är en filmruta från filmen: http://www.freefarm.se/nikon/2020/if/ifrev/if_bat_rev.jpg På min segelbåts bom sitter det en grej i bak som jag tror är samma som deras. Sedan går det ...
av Zingoalla
06 maj 2020 16:52
Kategori: El
Tråd: Batteri och bensindunk
Svar: 6
Visningar: 13672

Re: Batteri och bensindunk

Ser ni att det står en låda precis ofanför batteriet med lite bråta i? Jag tror att det kanske är original-locket som är avsett att användas som skydd över batteriet. Eller hur tänkte konstruktörerna av IF-båten egentligen? Batteriet sitter original i akterskuffen, det ser man i instruktionsboken. M...