Förlucka - tätningslist

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av maja »

Även om det naturligtvis finns undantag, verkar en list med 20 mm diameter passa på nyare båtar och dito 18 mm på äldre (före 1972).

Några tips torde kunna vara inför monteringen:

Var inte småsnål med längden utan mät in några mm extra vid ändarna. Då kommer ändarna att trycka mot varandra. Dessutom är det enklare att kapa om man nu har fått till listen för kort.

Limma skarvens ändar mot varandra.

Lägg skarven mot masten.(den sidan med gångjärn). Där är det litet högre .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
NilHas
Inlägg: 4
Blev medlem: 09 jul 2023 20:34
Has thanked: 2 times

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av NilHas »

Tack för tipsen!

Efter att ha monterat listen har jag några tankar, om någon annan funderar på samma operation:

1. Det var INTE lätt att få listen på plats ensam. Skulle jag gjort om detta hade jag haft ett par händer till, alternativt tejpat fast listen medan limmet härdade. Jag insåg för sent att den inte låg kvar ordentligt och hittade ingen tejp på båten när jag höll på, och i mina försök att tvinga in den med bara två händer fick jag gummilim precis överallt… inte kul att ta bort från armarna.

2. På min båt satt en liten list på däcket precis framför masten också, jag rev bort den med och misstänkte den till och med för att ha orsakat en del av läckaget då den var kortare än listen på luckan och således orsakade två små glipor vid ändarna. Först några dagar senare insåg jag att där blev en glipa på 1-2 mm i akterkant av luckan. Ny list från Biltema (självhäftande, E-profil) gjorde susen. Nu något längre än listen över och således inga glipor.

3. Metalldelen för fästet tryckte mot den tidigare listen, och den nya som var mycket styvare tog också emot i fästet, men nu blev det en synlig glipa även när fästet var hårt skruvat. Jag skar ut en ganska rejäl bit av gummilisten, nu sitter den tätt runt.

Nu ska det regna rejält under några dagar, men jag har goda förhoppningar om att båten skall hålla tätt ändå.
Franke
Inlägg: 3
Blev medlem: 16 jun 2018 11:24

Re: Förlucka - tätningslist

Inlägg av Franke »

Här finns en annan alternativ för en tätningslist för förluckan:
https://www.staufenbiel-berlin-shop.de/ ... hutzprofil
Skriv svar