Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Inlägg av Nils D »

Trots i huvudsak samma skrov och rigg seglar en M26 sämre än en IF, vilket syns i värden på LYS och SRS. En allnän uppfattning verkar också vara att en stor del av skillnaden, om än inte hela, förklaras av att M26 har fast propeller.

Att byta till foldingpropeller verkar inte vara något alternativ, för då måste man skära ut så stor del av rodret för att få plats med propellern i infällt läge att rodret måste fungera mycket sämre.

Ett alternativ till foldingpropeller är en flöjlande propeller, som i teorin borde ge betydligt mindre motsånd än en fast propeller.

Finns det någon som har någon erfarenhet av flöjlande propeller på en M26 eller IF-E och som kan berätta om hur stor skillnad bytet till en sådan från den fasta innebar?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag håller med om att det nog är svårt med folding på en IF. Här är en bild på hur mycket som försvinner av rodret för att en foldingpropeller ska få plats:

Bild
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Inlägg av maja »

Jag tror mig minnas att SRS-kommitten värderar det ökade motståndet för en propeller till cirka 1 % och att man inte gör någon större skillnad på propellertypen . Övrig skillnad i prestanda till en IF beror nog på det större deplacementet (cirka 400 kg för en M-26).

En M-26 eller en IF-E har en 2-bladig propeller som standard. Jag har hört eller läst någonstans att man ska kunna ha en markerng på propelleraxeln som markerar vertikalt läge på propellern och att man p.s.s. skulle minska motståndet betydligt med propellern i detta läge för båtar med propellern "gömd" alldeles bakom kölen och "inne" i roderbladet p.s.s. som på M-26 och IF-E.

Om man tycker att ens M-26 är ovanligt slö tror jag att man först borde se till att botten är slät och hålls fri från beväxning och att man lyfter iland diverse "bra att ha med sig prylar" som kan utgöra flera hundra kilo.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Inlägg av Nils D »

johan swe-1870 skrev: 15 feb 2024 20:26 Jag håller med om att det nog är svårt med folding på en IF. Här är en bild på hur mycket som försvinner av rodret för att en foldingpropeller ska få plats:
Det är just den bilden som gjort att jag inte ser foldingpropeller som ett alternativ. Vill inte tappa roderkänslan.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Inlägg av Nils D »

maja skrev: 16 feb 2024 10:56 Jag tror mig minnas att SRS-kommitten värderar det ökade motståndet för en propeller till cirka 1 % och att man inte gör någon större skillnad på propellertypen . Övrig skillnad i prestanda till en IF beror nog på det större deplacementet (cirka 400 kg för en M-26).

En M-26 eller en IF-E har en 2-bladig propeller som standard. Jag har hört eller läst någonstans att man ska kunna ha en markerng på propelleraxeln som markerar vertikalt läge på propellern och att man p.s.s. skulle minska motståndet betydligt med propellern i detta läge för båtar med propellern "gömd" alldeles bakom kölen och "inne" i roderbladet p.s.s. som på M-26 och IF-E.

Om man tycker att ens M-26 är ovanligt slö tror jag att man först borde se till att botten är slät och hålls fri från beväxning och att man lyfter iland diverse "bra att ha med sig prylar" som kan utgöra flera hundra kilo.
Du har säkert rätt i dina synpunkter om hur man skall få en M26 att segla snabbare. Slät botten och lätt båt gäller ju alltid om man vill få båten att gå fortare. Men för mig är inte farten i sig det viktiga, utan istället seglingskänslan och inte minst roderkänslan. Och där föreställer jag mig att den blir bättre ju mindre vattenströmmen är störd över roderbladet, vilket är anledningen till att jag undrar över flöjlande propeller.

Skall kanske lägga till för tydlighets skull att jag just nu inte äger någon M26, så det handlar för mig om ett hypotetiskt resonemang om vad jag kan göra och vad jag kan förvänta mig efter ett eventuellt köp av en M26,
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Flöjlande propeller till M26/IF-E?

Inlägg av maja »

Man kan nog anta att en fast 2-bladig propeller är den bästa för båtar med rodret på akterspegeln. Det beror nog på att andra typer av propellrar kräver större urtag i roderbladet för att propellern ska få plats, litet som du redan har varit inne på här.

För övrigt ger en 2-bladig foldingpropeller minst släpmotstånd i invikt läge. En feathering propeller ger större släpmotstånd men har andra fördelar, t.ex. bättre backegenskaper.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar