Vatten i rodret, hjälp!!!
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 1951
- Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
- Ort: Råå
- Has liked: 40 times
- Been liked: 28 times
- Kontakt:
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Kanske finns det olika roder.
Jag har aldrig haft problem med vatten i mitt roder. Min båt är byggd 1974 och rodret saknar dräneringshål.
I ditt läge hade jag nog bara antagit att allt är ok.
Jag har aldrig haft problem med vatten i mitt roder. Min båt är byggd 1974 och rodret saknar dräneringshål.
I ditt läge hade jag nog bara antagit att allt är ok.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Den äldre typen av roder (de med ingjutna tappar) är ihåliga. Om vatten läcker in i ett sådant roder finns risk för frostsprängning när båten står på land. Säkrast att dränera.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 1951
- Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
- Ort: Råå
- Has liked: 40 times
- Been liked: 28 times
- Kontakt:
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Jag har för mig att roder av den nyare modellen brukar anses innehålla ett distansmaterial av något slags skum som fyller ut hålrummet i mitten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Som jag har förstått det, har det förekommit olika konstruktioner av både IF- och M26 -roder under årens lopp.
Det som är mest vanligt hos riktigt gamla roder (före ungefär 1972) är att de har ingjutna tappar, saknar spår för O-ringar och innehåller håligheter. Dessutom sitter roderfästena (de 2 övre) annorlunda placerade i höjdled mot de nyare. Dessa roder läcker in vatten in i håligheterna, förr eller senare. Jag har själv haft ett sådant gammalt roder som jag dränerade vid varje upptagning.
De nyare typerna av rodren ser varandra ganska lika ut om man betraktar dem utifrån. Men de kan vara byggda på olika sätt och av olika tillverkare. En variant är att det bara är en förstärkning i mitten av vanlig järnplåt med något slags skum som formade roderbladet och roderhalsen. Andra, som mitt nya, är byggda i två halvor i (spegelvända) formar, och av ett antal lager matta och polyesterplast och därefter fyllt med glasfibermassa, samt med en inre aluminiumplåt i roderhalsen som en extra förstärkning av densamma.
De nyare rodren brukar vara fyllda med något, och de bör därför inte ha några håligheter. Men bara litet vatten kan ändå läcka in och ställa till det. Om t.ex. en vanlig järnplåt börjar rosta, expanderar den och roderbladet kan spricka. Jag tror mig minnas att vi har diskuterat ett sådant roderblad här på forumet.
Min uppfattning är att man bör dränera ett roder som upptäckts innehålla vatten, oberoende typ. Alternativt är att man under vintern förvarar det i ett frostfritt utrymme. Men om rodret är av den nyare typen, inte har några håligheter och är helt intakt för övrigt, så tror jag, som Johan, att du lugnt kan låta rodret hänga kvar på båten till våren.
Det som är mest vanligt hos riktigt gamla roder (före ungefär 1972) är att de har ingjutna tappar, saknar spår för O-ringar och innehåller håligheter. Dessutom sitter roderfästena (de 2 övre) annorlunda placerade i höjdled mot de nyare. Dessa roder läcker in vatten in i håligheterna, förr eller senare. Jag har själv haft ett sådant gammalt roder som jag dränerade vid varje upptagning.
De nyare typerna av rodren ser varandra ganska lika ut om man betraktar dem utifrån. Men de kan vara byggda på olika sätt och av olika tillverkare. En variant är att det bara är en förstärkning i mitten av vanlig järnplåt med något slags skum som formade roderbladet och roderhalsen. Andra, som mitt nya, är byggda i två halvor i (spegelvända) formar, och av ett antal lager matta och polyesterplast och därefter fyllt med glasfibermassa, samt med en inre aluminiumplåt i roderhalsen som en extra förstärkning av densamma.
De nyare rodren brukar vara fyllda med något, och de bör därför inte ha några håligheter. Men bara litet vatten kan ändå läcka in och ställa till det. Om t.ex. en vanlig järnplåt börjar rosta, expanderar den och roderbladet kan spricka. Jag tror mig minnas att vi har diskuterat ett sådant roderblad här på forumet.
Min uppfattning är att man bör dränera ett roder som upptäckts innehålla vatten, oberoende typ. Alternativt är att man under vintern förvarar det i ett frostfritt utrymme. Men om rodret är av den nyare typen, inte har några håligheter och är helt intakt för övrigt, så tror jag, som Johan, att du lugnt kan låta rodret hänga kvar på båten till våren.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 1951
- Blev medlem: tor 24 aug 2006 08:43
- Ort: Råå
- Has liked: 40 times
- Been liked: 28 times
- Kontakt:
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Tråden du tänker på är nog Sprickor i rodret.maja skrev: ↑mån 12 okt 2020 18:59 De nyare rodren brukar vara fyllda med något, och de bör därför inte ha några håligheter. Men bara litet vatten kan ändå läcka in och ställa till det. Om t.ex. en vanlig järnplåt börjar rosta, expanderar den och roderbladet kan spricka. Jag tror mig minnas att vi har diskuterat ett sådant roderblad här på forumet.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit