Djup skada efter grundstötning

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Sjoberg
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 apr 2023 11:28
Has thanked: 3 times

Djup skada efter grundstötning

Inlägg av Sjoberg »

Hej!

I somras gick jag på ett grund som resulterade i två skador, se bild. Blev litet chockad när vi tog upp den eftersom jag inte tyckte att vi gått på så hårt. Nu är frågan, hur ska jag gå tillväga för att laga detta? Har kollat igenom trådarna men kan inte hitta någon med lika djup skada.. Har inte upptäckt något läckage. Kan någon rekomendera en tråd/bok? Eller har egen erfarenhet som kan dela med sig?

Tacksam för hjälp!
bat skada.jpeg
bat skada.jpeg (59.85 KiB) Visad 1061 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Djup skada efter grundstötning

Inlägg av maja »

Jag har själv alltid klarat mig med epoxispackel av vanlig konsumentkvalitet för mina grundstötningsskador.

Den nedre av dem ser inte så värst djup ut, och det går säkert att laga den på samma sätt. Slipa rent ordentligt och jämna ut alla kanter. Spackla upp skadan efter hand, men vänta inte för länge med att lägga på nya lager. Tryck in en nagel för att testa att det fortvarande är litet mjukt. Epoxispackel blir stenhårt och därmed svårslipat när det har sluthärdat.

V.g. den övre skadan, kan den kanske vara djupare och kanske så djup att laminatet är skadat rakt igenom. Framför ballasten, mellan cirka spant 11 och 12, finns en tom liten ficka. Om laminatet är krossat rakt igenom på det stället, kommer det att läcka in vatten. Men du skrev att det inte läckte något, så skadan kanske inte är på det stället eller så är den inte så djup här heller. Slipa rent och bilda dig en uppfattning.

Är det inget hål och det återstående laminatet ser OK ut går det kanske bra med bara epoxispackel här också. Om det är hål eller misstänkt hål, får man tillgripa laminering med glasfiber, pss. som man lagar hål i glasfiberlaminat på vanligt sätt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 177
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Djup skada efter grundstötning

Inlägg av FredrikH »

Hej,

Om du inte har märkt av någon vatteninträngning är inte det här någon större skada att bry sig om, det är mest kosmetiskt.

Jag skulle se till att skära bort all glasfiber som känns "krossad" och mjuk, därefter slipa ytorna, slipa även bort bottenfärgen ett par cm runt skadorna.

Tvätta med aceton, och spackla upp med Biltemas glasfiberspackel (polyester) och slipa till så du får hyfsad form. Vill du därefter vara noggrannare spacklar du en gång till med Biltemas finspackel (polyester). Slipa därefter så det blir perfekt och bottenmåla. kanske ska du fixa en lite större yta än bara skadorna, det ser lite allmänt ojämn ut där i fören... 8)

Många kommer säkert att säga att du ska lägga på en vattentät primer innan du bottenmålar, men jag tycker inte det spelar någon roll på en sån liten yta det handlar om.
IF-seglare, men X-yachts-ägare.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Djup skada efter grundstötning

Inlägg av maja »

Det går säkert bra att täcka hålen med polyesterspackel, bara de inte är för djupa. Anledningen är följande:

*Polyester härdar (för) snabbt och blir svårbearbetat om skadan är för djup.
*Połyester krymper. Man får inte lägga för tjocka lager.

Därför har jag alltid använt epoxispackel typ PP eller Watertite för sådana reparationer. Man kan lägga tjockare lager och det blir lättslipat, bara man inte väntar för länge. Något mellan 6 timmar och något dygn brukar bli lagom.

Den senaste skadan finns beskriven i Medvindnr 4 2012. Ganska djup var den och ytan var dubbelkrökt, vilket innebar inturning av spackling och slipning .Målade på VC17 och efter några års bottenmålningar syns inte lagningen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar