Byte av mast/motorgångslanterna

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Cajsika
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2021 23:37

Byte av mast/motorgångslanterna

Inlägg av Cajsika »

Hej!
Jag behöver byta motorgångslanternan som sitter ca 2,5 m upp på masten. Den nuvarande (som jag tror är orginal) är bortom räddning. Den har också förhållandevis liten bredd. Finns det någon motsvarande (smal) lanterna på marknaden idag eller är de inte längre godkända? Har någon av er bytt tidigare? Hur sätter man lämpligen fast den? Har ni tips på en bra lanterna?
Mvh
Mats
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av mast/motorgångslanterna

Inlägg av maja »

Denna lanterna ska sitta fastskruvad på en fastsvetsad platta/fäste på mastens framsida. Det finns nog motsvarande lanterna i båttillbehörshandeln.

Jag har själv den typen av lanternor. Men notera att de är av en typ som inte är godkända för färd på internationellt vatten. Men rör du dig bara inomskärs, så behöver du faktiskt inga lanternor i gryning och skymning, dvs. när du syns.

Jag har kompletterat min ursprungliga lanterninstallation med en internationellt godkänd 3-kammars masttopplanterna för att kunna segla när det är mörkt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Cajsika
Inlägg: 5
Blev medlem: 24 feb 2021 23:37

Re: Byte av mast/motorgångslanterna

Inlägg av Cajsika »

Tack för svaret!
Jag köper den smalaste jag hittar. Det är liten sannolikhet att den kommer till användning, jag tänker mig möjligtvis om jag blir överraskad av dimma eller oavsiktligt blir kvar ute långt in på kvällen...
Mest är det väl för det är roligare med grejer som fungerar!
/Mats
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Byte av mast/motorgångslanterna

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag är inte säker, men jag misstänker att en godkänd motorlanterna är bredare än det fäste som de flesta IF-master har.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Byte av mast/motorgångslanterna

Inlägg av maja »

Det finns moderna topplanternor med LED-belysning som kanske kan passa.
Se Hjertmans varunummer 5408-504 för topplanterna.

Beskrivning
Topplanterna med svart hus som sidmonteras. Lyser med vitt sken. Synlig 2 nautiska mil. För båtar upp till 12m

Egenskaper
Spänning 9-33V
Effektförbrukning 3 W
Skyddstyp IP- 67
Kabellängd 110mm
Ljusvinkel 225°

Bredd 45mm
Höjd 50mm
Djup 38mm

Denna godkända LED-lanterna är alltså betydligt mindre än en godkänd lanterna för glödtrådslampa. Vad "sidmontering" innebär framgår inte. I värsta fall får man väl komplettera med någon typ av fästplåt.

Den lanterna som blev kvaddad var nog Hjertmans 5400-4 (verkar ha utgått ur sortimentet) eller 5401-4.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Byte av mast/motorgångslanterna

Inlägg av johan swe-1870 »

På min elliptiska Proctor-mast är fästplattan 40 mm bred, alltså lite smalare än den lanternan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar