GPS

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Plottern är nödvändig

Inlägg av Lasse L »

Är lite elektronikstörd.
PC-navigerat sen 97. http://lasselundell.se/page2.html
Klart jag har plotter i segelbåten.
Jobbat med sjökortsplottrar sen 1960-talet http://lasselundell.se/page14.html

5" Eagle Provisoriskt monterad på "planka" akterut, vridbar, beroende på vilken bog jag seglar på.
Fungerar utmärkt, ej i vägen.
Överväger att bocka till en plåt som "hylla" att hänga över ryggstödet/sargen i aktern.
Handhållen i reserv.
IFPLOTTER.jpg
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2799
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: GPS

Inlägg av maja »

Eftersom prylarna finns monterade i utrymmet bakom skotbalken, känns det spontant att det hela kan sitta en hel del i vägen för rorsman i IF-båtens redan trånga sittbrunn.

Själv använde jag ett tag en kompass som var monterad på skotbalken. Kompassen sparkades ständigt ner när man rörde sig i sittbrunnen.

Visst är en plotter suverän som navigeringshjälpmedel. Men jag har faktiskt inte funnit eller för övrigt sett en riktigt bra placering. Var man än sätter den, kommer den litet i vägen, eller så sitter den för långt bort för att kunna manövreras och ses av rorsman. Dessutom kräver den energiförsörjning med sladd, vilket bökar till det ytterligare.

Funderar på en höj och sänkbar skiva med någon enkel och snabbmanövrerad anordning för vertikal låsning som passar i (den vertikala) ruffluckans trägeidrar. Då kan den både sitta högt och synligt under segling och sänkas när man behöver kliva ner i ruffen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: GPS

Inlägg av johan swe-1870 »

Ingo Gorodiski på GER 1744 berättade att någon IF han sett hemma har monterat instrument på skjutluckans akterkant med hjälp av nåt hemmagjort beslag. Då kan de sitta i skydd under sprayhood när de inte behövs eller då navigatören står och matar in nya punkter. Vid behov dras de närmre besättningen genom att luckan dras för. Placeringen låter vettig; högt där alla kan se dem, men utan att vara för mycket i vägen.

Jag föredrar själv en handhållen GPS. Den kan ses var som helst i sittbrunnen av vem som helst. Jag har numera en sådan med sjökort i. Det fungerar mycket bra och jag slipper fastna i apparat eller sladd.

Jag gillar enhandsmanövreringen. Garmin är den enda som har fattat var tummen sitter på min hand, till skillnad mot andra, t ex mobiltelefontillverkare.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: GPS

Inlägg av Lasse L »

Har provat ett otal olika lösningar i flera olika båttyper och kommit fram till att: under rorkulten är en plats där ingen vistas, alltså en utmärkt och i praktiken bra plats.
Nära till rorsman.
Plottern sitter ej i vägen.
Kabeln är ej i vägen.
Se bilden överst i tråden.
Håller med om att skotskenan är olämplig, försök har jag gjort med plottern där.
Skotskenan skall bortrationaliseras i min båt, bara i vägen.
Skotet fästas i durken.
Sidotrimmningen behållas.
Allt lätt urkrokningsbart.
Allternativ lösning, 2 skot, sb o bb.
Senast redigerad av 1 Lasse L, redigerad totalt 9 gånger.
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: GPS

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Ingo Gorodiski på GER 1744 berättade att någon IF han sett hemma har monterat instrument på skjutluckans akterkant med hjälp av nåt hemmagjort beslag.
Han har visserligen säkert inte sett Ifigenia, men vi har gjort just så; fällt in ett hemmagjort plåtbeslag i trät på den horisontella luckan. Vi tycker att den är tillräckligt ur vägen där under segling, kabeln också fastän den hänger löst in till den gamla originalsäkringsplinten i sb stickkojsmynning. Att ha den sänkbar är faktiskt inte nödvändigt då hela biddevitten kommer tillräckligt långt fram när man skjuter undan luckan. Efter avslutad seglats skruvar vi ner plottern och lägger den i kojen under skarndäck/skåp. Sen ska man föralldel inte glömma det faktum att den ju är lite svår att nå för rorsman, det blir oftast gasten som får knappa. Men, som sagt, vi är nöjda sedan 5 år tillbaka; det vi inte gillar är vissa egenskaper hos plottern men det har jag redan tagit upp tidigare här i tråden.

Segla mera!
Janne
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: GPS

Inlägg av Gripen »

såhär sitter min GPS monterad. På denna plats är den förvånansvärt lite ur vägen, sladden göms nere i en av springorna i durken och är därmed ur vägen. En av bilderna ar tagen från sargkanten där rorsman sitter när det lutar och visar att det alltid är lätt för rorsman att se skärmen och att trycka på knapparna.
Placeringen kräver skotvinchar för genuan på rufftaket om man seglar två eller flera då den sitter mitt mellan orginalvincharna.
Bilagor
IMG_0232.JPG
IMG_0232.JPG (91.75 KiB) Visad 13042 gånger
IMG_0234.JPG
IMG_0234.JPG (107.73 KiB) Visad 13042 gånger
IMG_0235.JPG
IMG_0235.JPG (98.85 KiB) Visad 13042 gånger
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: GPS

Inlägg av Lasse L »

Har nu provseglat min GPS-låda/hylla.
Trivs bra med den, ej i vägen, GPSen vridbar.
Lådan rymmer oxå små pryttlar, exv. VHFen.
"Slangfastsättningen" gör den lättmonterad utan åverkan i skrovet.
Lådan är en kasserad batterilåda, med dräneringshål.
Fler av mina lösningar http://lasselundell.se/teknik.html
Navladan22.jpg
Navladan22.jpg (78.33 KiB) Visad 12857 gånger
Användarvisningsbild
Gripen
Inlägg: 98
Blev medlem: 17 apr 2011 10:29
Ort: Saltsjö-Duvnäs, Stockholm
Been thanked: 1 time

Re: GPS

Inlägg av Gripen »

Glider inte lådan runt när det kränger?
IF swe-2392 "Gripen"
Skurusundets båtsälskap
Användarvisningsbild
Lasse L
Inlägg: 191
Blev medlem: 18 apr 2011 19:34
Ort: Göteborg
Kontakt:

Re: GPS

Inlägg av Lasse L »

Gripen skrev:Glider inte lådan runt när det kränger?
Nej, slangen klämmer bra.
Har inte seglat i "styggt" väder.
Detta är en "prototyp" som inte är färdigutvecklad.
Att fästa lådan permanent är inga problem.
Antingen skruva eller surra.
Vill inte borra i onödan.
Har kört min autopilot med liknande fastsättning.
Det går att hänga dom på nedgången till ruffen oxå, bara att välja höjd.
Brukar ha piloten "nederst".
Autopiloten2.jpg
Autopiloten2.jpg (109.81 KiB) Visad 12851 gånger
Skriv svar