Tips uppgradera Mercury 4hk

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF1158
Inlägg: 250
Blev medlem: 28 aug 2006 11:45
Ort: Hässelby
Been thanked: 1 time

Tips uppgradera Mercury 4hk

Inlägg av IF1158 »

Har precis fått lite kul tips angående Mercury.
Att uppgradera min 4 hk till 6 hk kostar c:a 1100 kr och innebär att byta förgasare till den som är på 6 hk motorn.

Att byta propeller till den som sitter på "Sail"-versionen kostar 1600 kr.

Borde ge bättre fart och backförmåga på en IF och förmodligen också bättre bränsleekonomi.
Fredrik Ringblom
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Tips uppgradera Mercury 4hk

Inlägg av 898 »

Köpte en 4 hk mercury med segelbåtsproppeller för 8500 - på mässan. De bytte propeller innan leverans.
Efter att ha läst andra trådar på forumet hoppas jag att 4 hk är tillräckligt annars är ditt tipps bra fast du får lägga till en arbetskostnad också.
Det är dock högre varvtal på en 6hk jämfört med 4 hk.
Man kan Undra vad skillnaden till 5 hk kan vara.?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2801
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Tips uppgradera Mercury 4hk

Inlägg av maja »

Hoppas du fick en motor med lång rigg...
F.ö. räcker 4 hk bra, framför allt då du fick med en propeller med lägre stigning.. 8)

För alla märken jag känner till är 4, 5 och 6 hk samma motor, men de är trimmade litet olika. Skillnaden kan vara så liten som ett annat fartmunstycke som ger motorn mer bränsle och därmed högre effekt vid samma varvtal. Men ofta kombineras detta med litet högre varvtal. Ett högre varvtal kan vara svårt att utnyttja på en tung båt om propellern har för hög stigning och vridmomentet är för lågt.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Nils D
Inlägg: 249
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Tips uppgradera Mercury 4hk

Inlägg av Nils D »

Håller helt med Marek. Stämmer med mina praktiska erfarenheter. Jag har nu en Mercury Sail, som alltså är på 5 hk och har segelbåtspropeller som standard, och jag har märkt betydligt bättre kraft både vid körning mot hård vind och stora vågor och vid bromsning med backläge. Stor skillnad mot min tidigare motor som var en 6 hk Suzuki med standardpropeller, så jag gissar att det är propellerbytet som är det viktigaste i sammanhanget.

Varför inte börja med att byta propeller och se hur nöjd du blir med det?
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
898
Inlägg: 31
Blev medlem: 10 jul 2012 21:48
Ort: Göteborg / Sävedalen

Re: Tips uppgradera Mercury 4hk

Inlägg av 898 »

Ja Marek den har lång rigg :P
Tidigare satt det en Tohatsu 8 HK 2 takt som jag alltid körde på mindre än 1/4 gas.
Tyvärr är den nya 4 Hk (4-takt) nästan lika tung som den gamla 8 Hk (2-takt) men den är mycket mera miljövänlig
Skriv svar