Sökningen fann 37 träffar

av Schulanta
16 feb 2012 23:50
Kategori: Tursegling
Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Svar: 25
Visningar: 48904

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Jag har bott i min IF året runt i snart två år nu. Gör dig av med ALLT som du inte behöver och köp istället en tyst, termostatstyrd 1-2 kW värmefläkt till vinterhalvåren. Förvara kläder i torrsäck. Se till att ha god ventilation. Skratta när folk tycker synd om dig.
av Schulanta
24 nov 2011 22:50
Kategori: Rigg
Tråd: mast kvalite
Svar: 33
Visningar: 37475

Re: mast kvalite

Borde det inte vara möjligt att konstruera två rörliga maststeg som förs in i likrännan vid behov?
av Schulanta
14 nov 2011 18:19
Kategori: Tursegling
Tråd: -67 IF
Svar: 41
Visningar: 64032

Re: -67 IF

I (måttligt) hårt väder seglar jag för fock och revad stor. Det verkar som att många IF- och folkbåtsseglare räds över att minska segel, men det gör inte jag. Jag gillar inte att få vatten i sittbrunnen. Åtminstone med mina gamla urblåsta segel är det annars lätt hänt.
av Schulanta
11 sep 2011 21:40
Kategori: El
Tråd: Radio för mottagníng av väderprognos
Svar: 22
Visningar: 34119

Re: Radio för mottagníng av väderprognos

Jag har en analog Sony ICF-SW11 (http://www.sony.se/product/por-world-ba ... s/icf-sw11), som jag använt för att lyssna på BBC Radio 4 och DMI, både LW och MW. Gick också fint att lyssna på SR:s kortvågssändningar utomlands tills de upphörde.
av Schulanta
05 jul 2011 11:17
Kategori: Annat
Tråd: Bommen nöter på sparyhooden?
Svar: 7
Visningar: 10350

Re: Bommen nöter på sparyhooden?

Eventuellt kan du böja till bågarna så att sprayhooden hamnar lägre. Risken är förstås att den tappar formen om du böjer för mycket.
av Schulanta
05 jul 2011 11:04
Kategori: Rigg
Tråd: Problem få av mastfoten
Svar: 10
Visningar: 15980

Re: Problem få av mastfoten

Johan SWE-1870 skrev:Var rädd om ändbeslaget! Nya går inte att skaffa.
Jag hade kontakt med Proctor Sweden förra året och då kunde de fortfarande leverera ett ändbeslag, men det skulle kosta 5500 kronor!

Min mast är visserligen från 1977. Det kanske är en annan modell?
av Schulanta
17 maj 2011 14:54
Kategori: Tursegling
Tråd: Hantera sjökort och navigera med dem
Svar: 10
Visningar: 17310

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Jag har alltid sjökorten i säkerhet nere på salongskojen när jag seglar. Tar man bort dynan får man ett utmärkt navigationsbord, och det är ingen risk att sjökorten blåser i sjön. Dessutom behöver man inga plastfickor, vilket gör att man kan plotta på korten. Om det är något extra krångligt avsnitt ...
av Schulanta
17 mar 2011 21:19
Kategori: Tursegling
Tråd: Ensamseglare - Tips och Trix
Svar: 14
Visningar: 27777

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Man får över huvud taget inte ramla i sjön när man ensamseglar, därför ska man hela tiden ha livlinan kopplad. Hela tiden. Personligen skulle jag aldrig klara av några längre etapper ensam utan någon form av självstyrning. Och viktigast är som sagt roderlåset när man ligger bi för att t.ex. reva seg...
av Schulanta
17 mar 2011 15:51
Kategori: Tursegling
Tråd: Ensamseglare - Tips och Trix
Svar: 14
Visningar: 27777

Re: Ensamseglare - Tips och Trix

Mitt bästa tips är ett roderlås. Finns att köpa, men jag tycker att en lina uppspänd tvärs över sittbrunnen som man snor några varv runt rorkulten är bra nog. Vid bidevind funkar den minst lika bra som en autopilot (och jag har nästan alltid bidevind). För längre pauser — om man t.ex. behöver skifta...
av Schulanta
20 feb 2011 23:19
Kategori: Common
Tråd: Boom topping lift at IF
Svar: 11
Visningar: 18399

Re: Boom topping lift at IF

Sometimes when I hoist the mainsail it gets trapped on the wrong side of the topping lift. This usually only happens if the boat falls off too far before the sail is fully hoisted. The workaround is to push the boom, release half a metre of the halyard and try again, or to release the topping lift. ...
av Schulanta
19 feb 2011 20:58
Kategori: Common
Tråd: Boom topping lift at IF
Svar: 11
Visningar: 18399

Re: Boom topping lift at IF

I refuse to sail without my topping lift. I use a 4 mm line running from the end of the boom to a small block on the port side of the mast a decimetre or two below the top. The line continues down the outside of the mast. This was the easiest way to retrofit a topping lift on my mast, as the fitting...
av Schulanta
10 feb 2011 01:31
Kategori: Tursegling
Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Svar: 25
Visningar: 48904

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Tack för tipset, Ardina!
av Schulanta
05 feb 2011 21:46
Kategori: Tursegling
Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Svar: 25
Visningar: 48904

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Man bör väl ordna ett ventilationssystem som bygger på "kalla väggens princip", dvs att man tar in luft utifrån och leder ner i kölsvinet i aktern. Fukten kondenserar då nere i kölsvinet och luften som kommer in i båten via kölsvinet är torrare. Jag vet dock inte hur man praktiskt sköter ...
av Schulanta
31 jan 2011 17:12
Kategori: Tursegling
Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Svar: 25
Visningar: 48904

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Ja, Amsterdam är kanske inte det första stället som poppar upp när man planerar övervintring. Tanken var att komma längre söderut innan höststormarna, men segling och planering är oförenliga. Jag vände i Belgien när jag insåg att säsongen för Biscaya var över. Men det finns en fördel också: Amsterda...
av Schulanta
30 jan 2011 00:02
Kategori: Tursegling
Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Svar: 25
Visningar: 48904

Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel

Jag bor i min IF sedan juli förra året. Nu ligger jag visserligen i Amsterdam över vintern, så klimatet är väl aningen mildare här. Med risk för att inte besvara din fråga, så delar jag ändå med mig av mina erfarenheter hittills. Med en värmefläkt på 1000 W klarar jag att hålla värmen vid 5–10 minus...