Sökningen fann 5 träffar
- 05 jul 2025 23:04
- Kategori: Annat
- Tråd: Nya Kantlist
- Svar: 3
- Visningar: 1694
Re: Nya Kantlist
Tack för inspiration. Jag hoppas kunna återanvända spåren i originalpanelerna. Det finns många alternativa lösningar, till exempel kantlister som stryks på och sedan skärs till. Men jag skulle naturligtvis först rådfråga expertpanelen här på forumet innan jag kastar mig in i en "odokumenterad" lösnin ...
- 04 jul 2025 13:48
- Kategori: Annat
- Tråd: Nya Kantlist
- Svar: 3
- Visningar: 1694
Nya Kantlist
Jag håller på att ge interiören i min 1971 IF en mindre uppgradering, vilket inkluderar att olja om teakpanelerna. Flera av de ursprungliga plastkantlisterna har dock blivit porösa med tiden och behöver bytas ut mot nya, och jag har inte haft någon tur att hitta rätt profiler online eller här på foru ...
Re: Maste-sko
Tak for gode forslag. Løsningen blev en stålwire som er indsat i maste-foden. Det har fungeret fint i hele "test"-sæsonen 2013. Brudstyrken er ca. 500 kg.
- 01 sep 2013 20:40
- Kategori: Rigg
- Tråd: Ødelagt mastesko
- Svar: 10
- Visningar: 17748
Re: Ødelagt mastefot
Jeg har siden efteråret 2012 haft samme problem med en knækket mastefot. Jeg har løst dette ved en stålwire-løsning, som har fungeret fint i hele 2013 sæsonen. Wireren har en brudstyrke på 500 kg.
Maste-sko
Hejsa, Min IF har lidt metal-træthed: Min mast af ældre type er monteret på en dråbeformet Proctor maste-sko fra -71, som er knækket(bruten) i nogle kraftige vindstød under Øresundsejlads. Problemet er at blokke til bom-nedhal m.m. ellers er monteret her. Nogen forslag til reparation af mastesko - el ...