Sökningen fann 4 träffar
- 03 maj 2011 23:16
- Kategori: Rigg
- Tråd: Bom långt ned och travare som åker ur?
- Svar: 10
- Visningar: 17188
Re: Bom långt ned och travare som åker ur?
Insåg att bilden visar det gamla storseglet. Mer Storlakan kanske man kan kalla det. Genuan var från 1978 och jag misstänker storen likaså. Det är den nya som har travare.
- 03 maj 2011 21:38
Aha, du ska hissa genuan med skotwinsch! Då måste du antingen korta wiren eller köpa ett dyneema-fall med tamp hela vägen. Använd inte clamcleat till att lägga fast fallet! Det kommer antingen att lossna direkt eller kan du inte få loss det när du behöver lossa det. Lägg fast det med en riktig avlas ...
- 03 maj 2011 15:56
Vi har ett segelkapell och tanken är att använda det. Eftersom vi har 3,5 km till hamnplatsen hemifrån är tanken att hyfsat ofta kunna ta en liten snabbtur. Som relativt gröna seglare behöver vi ju öva mera ;-) Jag ska se om jag kan komma ner till "Lilla Blå", som arbetsnamnet än så länge är, innan h ...
- 02 maj 2011 21:58
Bom långt ned och travare som åker ur?
Hej! Jag skaffade en IF i höstas och hann egentligen inte segla då, nu är det dags att sätta segel och ta ut familjen! När jag fått bommen på plats och storseglet på bomen insåg jag att travarna i seglet som ska passa i likskåran ramlar ur om man inte hissar seglet samtidigt. Jag får en känsla av att ...