Sökningen fann 52 träffar
- 05 jun 2012 15:03
- Kategori: Annat
- Tråd: WC och kranar.
- Svar: 1
- Visningar: 6238
WC och kranar.
Jag har just kommit på att tänka på en sak när det gäller min WC. Den har "fritt utblås" och används därför inte. Ivarjefall inte i hamn, och bara i "nödlägen". Hur ska man göra med kranarna? Kan dom stå öppna, eller måste dom stängas när man seglar? Jeg tänker på om vatten kan pressas inn och då evn ...
- 08 maj 2012 08:55
- Kategori: Roder
- Tråd: Vatten i rodret, hjälp!!!
- Svar: 20
- Visningar: 34924
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Hur stort bör hålet vara som ska borras?
- 07 maj 2012 21:17
Re: Vatten i rodret, hjälp!!!
Tack Maja! Jag tror att rodret kommer att hålla, alltså det ser ut som at det är ok annars. Då får jag hitta lite krympslang å dra över tapparna, så hoppas jag att det ska vara bra nog. Det var ingenting där när jag tog bort rodret. Och stoppklossen i mitten var gjord av trä, men det spelar väll inge ...
- 07 maj 2012 20:45
Vatten i rodret, hjälp!!!
Jag har varit nere och båttenmålat båten idag. Jag tog bort rodret för att byta O-ringar. Men min båt ser ut till at vara för gammal till att ha plats för sånna. Hur gjör jag då? Ha på nått fett? Eller bara låta bli? Det värsta var att när jag tagit bort rodret såg jag att det rann vatten från en ca ...
- 06 maj 2012 15:54
- Kategori: Skrov
- Tråd: Nano teknologi?
- Svar: 6
- Visningar: 12776
Re: Nano teknologi?
Jag själv hör till kategorien människor som faktisk er lite imot just kemiska saker, så nu efteråt tycker jag det var lite konstigt att jag köpte detta. Men, men... Jag har nu haft på denna Nano-podukten, det var ganska svårt att jobba med, det torkade inn i svamp-rondellen, så jag undrar om jag inte ...
- 04 maj 2012 08:33
- Tråd: Sprekk under tetning
- Svar: 18
- Visningar: 27906
Re: Sprekk under tetning
Är det vanlig våtrums-silikon som används? Eller är det nått annat matrial som rekomenderas?
Tänkte på TEC7, men om man använder det så får man ju aldrig bort det (om det skulle behövas?)
Tänkte på TEC7, men om man använder det så får man ju aldrig bort det (om det skulle behövas?)
- 03 maj 2012 08:58
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 142
- Visningar: 182903
Re: Självlänsar
Det blev en givande tråd med många och bra bilder! :) Jag har fortfarande en fråga om slangen. Kan man använda vad som hälst? Jag har en trädgårdsslang av den gula typen, som ska hålla seg mjuk och inte "korva" sej. Det är bästa kvalitet när det gäller trädgårdsslangar, men är det bra nog till självl ...
- 02 maj 2012 19:58
Är det ohälsosamt att jobba med? Hoppas att det inte är så farligt 1 gång i året på en IF! :)
- 02 maj 2012 09:46
Jag har nu bestält en flaska Nano gelcoat polering från Alfatrading AS i Norge. Jag håller er uppdaterade på hur det blir. Köpte en stor flaska på 500ml och det ska vara nog til en båt på 40-45 fot, så då räknar jag med att jag har til rundt 3 "Omgångar" til IF'en. Jag vet inte om detta faktiskt funk ...
- 02 maj 2012 00:12
Nano teknologi?
Jag håller på med att renovera gelcoaten på min båt. (den är vit) Det är mycket småsprickor og krackuleringar i gelcoaten, värst ar det över "listen" på skrovsidan som är ingjuten och avslutas med "M" alltså de övre 10cm av skrovsidorna. Resten av småsprickorna försvinner efter våtslipning, men det s ...
- 21 feb 2012 11:02
- Kategori: Rigg
- Tråd: röstjärns byte...
- Svar: 5
- Visningar: 10651
Re: röstjärns byte...
Varför vill du ha de utanpå? Alltså vad ska du uppnå med det? Blir det starkare och bättre?
- 17 feb 2012 00:11
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Året runt boende i min IF samt beg. segel
- Svar: 25
- Visningar: 51450
Re: Året runt boende i min IF samt beg. segel
Otroligt att ni klarar bo i en så liten båt!
Hur sjutton klarar ni det? Jag tycker den är liten bara för semester.
Hur sjutton klarar ni det? Jag tycker den är liten bara för semester.
- 16 feb 2012 13:46
- Kategori: Motor
- Tråd: utombordare och motorfäste
- Svar: 36
- Visningar: 67403
Re: utombordare och motorfäste
Men det ser ut som att alla motorer väger så mycket nu för tiden?
- 15 feb 2012 23:41
- Tråd: Livslängd på wire i rigg?
- Svar: 13
- Visningar: 19187
Re: Livslängd på wire i rigg?
Ush, det hela värkar så kompliserat... :(
Får hoppas att det finns någon som kan hjälpa mej när det här ska ordnas...
Får hoppas att det finns någon som kan hjälpa mej när det här ska ordnas...

- 15 feb 2012 22:49
- Tråd: Livslängd på wire i rigg?
- Svar: 13
- Visningar: 19187
Re: Livslängd på wire i rigg?
Betyder det att det inte är så himla noga för en turseglare som mej?
Jag seglar i mycket sjö och vind.
Jag seglar i mycket sjö och vind.