Sökningen fann 143 träffar
- 01 sep 2025 14:56
- Kategori: Skrov
- Tråd: Sprickor vid pushpit-fäste
- Svar: 8
- Visningar: 1660
Re: Sprickor vid pushpit-fäste
Vill du utesluta fukt så kan du snabbt och enkelt göra det utan att skruva loss något. Använd en liten hammare eller motsvarande och knacka distinkt på ytan. Jämför ljud och känsla mellan punkterna i bilden nedan. De borde ge samma knall och känsla när du knackar. sprickor pushpit.jpg Skulle det vara ...
- 28 aug 2025 14:52
- Tråd: Sprickor vid pushpit-fäste
- Svar: 8
- Visningar: 1660
Re: Sprickor vid pushpit-fäste
Det ligger en plywoodskiva under plasten här som jag nästan vågar lova har blivit blöt. Då spricker gelcoaten på detta vis när vattnet fryser och därmed expanderar på vintrarna. Därmed hade jag inte tagit några genvägar utan monterat av beslagen och sett till att de får ny tätning allihop. Det är gan ...
- 18 aug 2025 15:02
- Kategori: Beslag
- Tråd: Flytt av storskot
- Svar: 5
- Visningar: 1934
Re: Flytt av storskot
En aspekt att tänka på är att lasten i skotet styrs av hävarmsprincipen. Flyttar du skotets infästning från nocken till mitt på bommen så dubbleras lasten i tampen. Bortsett från att rufftaket kanske inte klarar draglasten så uppstår alltså även problemet att du som ska justera skotet får det svettig ...
- 03 aug 2025 16:14
- Tråd: Svarta prickar som inte går bort
- Svar: 4
- Visningar: 1034
Re: Svarta prickar som inte går bort
Bilden från IF:en ser precis ut som det gjort på båda mina IF-båtar när jag köpt dem. Någon form av mossa eller alg eller liknande tror jag det är. Sitter riktigt hårt men mjuknar något vid applikation av oxalsyra. Kan petas bort med ex en spårmejsel, men det är bra om man pillar lugnt och sansat för ...
- 24 jun 2025 11:09
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Uppgradera från en IF?
- Svar: 4
- Visningar: 2848
Re: Uppgradera från en IF?
Jag tycker det är klurigt som hyfsat lång (190cm). Spontant tänkte jag länge att något i storleksordningen Linjett 32, Albin Alpha eller liknande kunde vara ett vettigt köp, men när jag fått chansen att hälsa på i sådana har jag blivit lite besviken på utrymmena. Ofta får man kröka rygg vid pentryt, ...
- 24 jun 2025 09:31
- Kategori: El
- Tråd: Elektronisk utrustning – vad har ni och varför?
- Svar: 14
- Visningar: 6237
Re: Elektronisk utrustning – vad har ni och varför?
Jag har mest använt mobila lösningar för navigeringen och då oftast en dedikerad vattentät mobiltelefon som bara används till det ändamålet (laddbehovet minskar drastiskt om man inte har SIM-kort). Men jag fick låna en riktig plotter av en familjemedlem förra sommaren som jag monterade på en bräda so ...
- 28 sep 2024 18:08
- Tråd: Skada på båt som vält på land
- Svar: 9
- Visningar: 4653
Re: Skada på båt som vält på land
Är det ett hårt material i skarven? Jag tycker det ser ut som att man målat topcoat över den mjuka fogen som normalt finns i skarven. Man ser penseldrag på sidan av däcket som ser ut att också täcka skarven. I såna fall skulle jag inte oroa mig över den här sprickan.
- 23 sep 2024 11:01
- Tråd: Skada på båt som vält på land
- Svar: 9
- Visningar: 4653
Re: Skada på båt som vält på land
Har du några bilder på skadorna?
Allt går att laga men det kan ta många arbetstimmar i anspråk, lite beroende på hur det ser ut.
Allt går att laga men det kan ta många arbetstimmar i anspråk, lite beroende på hur det ser ut.
- 23 aug 2024 11:40
- Kategori: El
- Tråd: Original kojlampa
- Svar: 17
- Visningar: 22075
Re: Original kojlampa
Eftersom det är en så försvinnande liten ström som krävs för att driva dessa LED-lampor så kan du nog fuska lite hur som helst, det krävs bara minimal kontakt. Spontant tänker jag att du kanske kan linda en tunn ståltråd eller annan bit tunn metall runt brytarens arm där den har sin anläggningsyta mo ...
- 19 aug 2024 12:21
- Kategori: Beslag
- Tråd: Undervant delvis av
- Svar: 2
- Visningar: 2809
Re: Undervant delvis av
Jag hade bytt båda undervanten innan jag seglade med båten igen. Det tar inte många minuter att tillverka nya vant så ring och prata med en riggverkstad så hjälper de dig säkert skyndsamt. Har du ingen i närheten kan de skicka vanten med posten. Jag hade börjat med att montera av vanten och mätt upp ...
- 26 sep 2023 14:34
- Kategori: Rigg
- Tråd: Nötning förstag
- Svar: 10
- Visningar: 8780
Re: Nötning förstag
Jag har ganska nyligen köpt förstag på Hjertmans och toppvant på Benns på distans utan problem.
Ring eller maila på förhand bara så att de får förklara exakt hur du ska mäta. Vissa kör fingerkroksmått, andra totallängd osv. Sedan är det bara att mäta ditt nuvarande och lägga en order.
Ring eller maila på förhand bara så att de får förklara exakt hur du ska mäta. Vissa kör fingerkroksmått, andra totallängd osv. Sedan är det bara att mäta ditt nuvarande och lägga en order.
- 17 sep 2023 07:13
- Tråd: Installera mantåg och pulpet
- Svar: 3
- Visningar: 3817
Re: Installera mantåg och pulpet
Det verkar ganska vanligt att IF:ar som inte har mantåg ändå har mantågsfötter. Så det är inte säkert att du kommer behöva montera sådana. På min båt verkar det dock aldrig ha monterats några mantågsfötter, det finns inga hål eller lagningar i däck. Ifall fötter behöver monteras behöver du ta ner tak ...
- 12 jul 2023 21:25
- Tråd: Förlucka - tätningslist
- Svar: 32
- Visningar: 44568
Re: Förlucka - tätningslist
Brickorna togs bort vid montering av 18mm listen, då behövdes de inte längre.
- 12 jul 2023 20:37
- Tråd: Förlucka - tätningslist
- Svar: 32
- Visningar: 44568
Re: Förlucka - tätningslist
Jag minns inte exakt vad jag använde för brickor men den 18mm list jag köpte istället har fungerat utmärkt i tre år nu.
- 07 jul 2023 10:35
- Tråd: Hempels epoxi gentemot Lefants?
- Svar: 39
- Visningar: 68396
Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Det blev helt OK! Det finns ojämnheter efter slipningen så ska det bli lika jämnt och fint som det var innan jobbet får jag gå ett varv med spackel och långkloss. Båten är inte klasskonform tyvärr, det finns ett par modifikationer i inredning och skrovsida som behöver återställas. Det sker nog först ...