Sökningen fann 134 träffar

av Andreas89
06 dec 2023 11:27
Kategori: Säljes
Tråd: Blixt Storsegel
Svar: 0
Visningar: 1146

Blixt Storsegel

Pris: 6000 Plats: Nyköping Telefon: 0725220830 Leveranssätt: Hämtas eller skickas Fint segel som ordnade silver på SM 2019 och inte använts särskilt mycket sedan dess. Bengt Johansson Blixtsegel. Replik. Inga rev. Seglet har en företagslogga, jag har pillat lite på en av bokstäverna men har tillsam...
av Andreas89
26 sep 2023 14:34
Kategori: Rigg
Tråd: Nötning förstag
Svar: 10
Visningar: 5426

Re: Nötning förstag

Jag har ganska nyligen köpt förstag på Hjertmans och toppvant på Benns på distans utan problem.

Ring eller maila på förhand bara så att de får förklara exakt hur du ska mäta. Vissa kör fingerkroksmått, andra totallängd osv. Sedan är det bara att mäta ditt nuvarande och lägga en order.
av Andreas89
17 sep 2023 07:13
Kategori: Skrov
Tråd: Installera mantåg och pulpet
Svar: 3
Visningar: 1887

Re: Installera mantåg och pulpet

Det verkar ganska vanligt att IF:ar som inte har mantåg ändå har mantågsfötter. Så det är inte säkert att du kommer behöva montera sådana. På min båt verkar det dock aldrig ha monterats några mantågsfötter, det finns inga hål eller lagningar i däck. Ifall fötter behöver monteras behöver du ta ner ta...
av Andreas89
12 jul 2023 21:25
Kategori: Skrov
Tråd: Förlucka - tätningslist
Svar: 32
Visningar: 37066

Re: Förlucka - tätningslist

Brickorna togs bort vid montering av 18mm listen, då behövdes de inte längre.
av Andreas89
12 jul 2023 20:37
Kategori: Skrov
Tråd: Förlucka - tätningslist
Svar: 32
Visningar: 37066

Re: Förlucka - tätningslist

maja skrev: 12 jul 2023 08:31Andreas89, hur höga distanser fick du lägga under gängjärnen för att få det att passa ? Motsvarande minskning av gummisnörets diameter torde väl bli OK..?..
Jag minns inte exakt vad jag använde för brickor men den 18mm list jag köpte istället har fungerat utmärkt i tre år nu.
av Andreas89
07 jul 2023 10:35
Kategori: Skrov
Tråd: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Svar: 39
Visningar: 58689

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Det blev helt OK! Det finns ojämnheter efter slipningen så ska det bli lika jämnt och fint som det var innan jobbet får jag gå ett varv med spackel och långkloss. Båten är inte klasskonform tyvärr, det finns ett par modifikationer i inredning och skrovsida som behöver återställas. Det sker nog först...
av Andreas89
07 jul 2023 09:38
Kategori: El
Tråd: Installation av solpanel
Svar: 76
Visningar: 104072

Re: Installation av solpanel

Undra om den lilla Sunbeam-panelen har någon svaghet i konstruktionen för nu har även min säckat ihop efter bara ett års användning. Den ger inte mer än 15v/2w i år, i direkt solsken mitt på dagen, med laster igång så att inte batteriets motstånd blir en flaskhals. Kabeldragningen till regulatorn är...
av Andreas89
27 jun 2023 22:46
Kategori: Skrov
Tråd: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Svar: 39
Visningar: 58689

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Det kommer att bli bra! Jag var så trött på att underhålla vattenlinje att jag tog bort den och helt enkelt målade epoxi och bottenfärg till den vita vattenlinjens ovankant. Det är inte lika snyggt, men det är enklare vid vårrustningen. Det fick bli så till slut! Jag hade en set-back i tidsplanen i...
av Andreas89
01 jun 2023 23:53
Kategori: Skrov
Tråd: Hempels epoxi gentemot Lefants?
Svar: 39
Visningar: 58689

Re: Hempels epoxi gentemot Lefants?

Det går sakta framåt men nu känns det som att det är ganska tillfredsställande moment resten av biten. Jag valde till sist lösningsmedelsfri West System med deras 422 barrier additive. Fyra lager är målade på bilden. Första lagret utan tillsats mot det bara laminatet. Sedan spacklade jag små blåshål...
av Andreas89
15 maj 2023 00:20
Kategori: Rigg
Tråd: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?
Svar: 5
Visningar: 1741

Re: Tappat storfallet. Hur får man igenom ett nytt?

Är inne på att man vill ha typ en vajer så man kan trycka på lite? Jag tömmer masten på alla fall på hösten då det varje vinter är några som får fallen stulna i mastskjulet i min båtklubb. På våren gör jag som du är inne på - jag använder akterstaget och tejp för att skjuta eller dra tampar i mastr...
av Andreas89
22 mar 2023 22:09
Kategori: Beslag
Tråd: Stopp till storskotstravare
Svar: 10
Visningar: 8408

Re: Stopp till storskotstravare

Jag monterade råttor i sargen enligt nedan för ett par år sedan och i min båt var det bara att sträcka in en arm via stuven och montera båtbrickor och låsmuttrar på insidan.

Capture.JPG
Capture.JPG (36.27 KiB) Visad 1885 gånger
av Andreas89
19 mar 2023 19:05
Kategori: Rigg
Tråd: Splits eller knop?
Svar: 10
Visningar: 2897

Re: Splits eller knop?

En nackdel med att splitsa är att fallet blir tjockt och stelt över den sträcka där kärnan är begravd. Jag gjorde först en splits när jag köpte nytt Dyneema-fall men fann att det inte funkade bra med trissan i masttoppen, så jag skar av splitsen och kör med en s.k. fallknop istället.
av Andreas89
10 mar 2023 19:27
Kategori: Skrov
Tråd: Läckage från förpikens botten.
Svar: 38
Visningar: 59406

Re: Läckage från förpikens botten.

Tack för svar! Jag har inte haft några problem med skarven annat än att spacklet inte verkar hålla så länge på utsidan och att man ser en hel del sprickor precis i vecket i den Topcoat en tidigare ägare målat med på insidan. Däremot har tanken slagit mig inför stundande epoxibehandling att det kansk...
av Andreas89
10 mar 2023 11:37
Kategori: Skrov
Tråd: Läckage från förpikens botten.
Svar: 38
Visningar: 59406

Re: Läckage från förpikens botten.

En fråga till er som gjort en förstärkning på insidan. Upplever ni att skarven stabiliserats tillräckligt för att sluta spricka på utsidan?
av Andreas89
27 feb 2023 13:13
Kategori: Rigg
Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
Svar: 25
Visningar: 29261

Re: Yttre vantinfästningar på If?

Det vore intressant att se en bild på den böjda bulten.