Sökningen fann 31 träffar
- ons 10 feb 2021 10:58
- Kategori: Segel
- Tråd: segeltravare till proctor mast
- Svar: 15
- Visningar: 1153
Re: segeltravare till proctor mast
På Seldens hemsida hittade jag lite info angående travaren. Det finns 3 olika modell och du har väl den största med 16mm bredden. De är olika modeller. Den som säljs som Proctor finns bara i 15,8 eller 19mm bredd. Proctor https://www.erlandsonsbrygga.se/images/prod750/03758.jpg Seldén https://www.e...
- mån 08 feb 2021 22:51
- Kategori: Segel
- Tråd: segeltravare till proctor mast
- Svar: 15
- Visningar: 1153
Re: segeltravare till proctor mast
Erlandssons Brygga säljer en "Travare Plast Proctor" med bredd 15,8mm. Den passar fint i min Proctor men jag har inte mätt rännan, jag köpte bara en för att testa när jag fick syn på den i butiken. Jag kan posta den till dig ifall du vill testa i din mast innan eventuellt köp.
- sön 07 feb 2021 12:17
- Kategori: Rigg
- Tråd: Förstagets längd?
- Svar: 22
- Visningar: 14228
Re: Förstagets längd?
Jag menade de 5/16" och 3/8" som brukar rekommenderas här på forumet. Jag har nu mätt de omärkta vantskruvar som kom med båten och deras gänga är visst 5/16" och 3/8", de är bara dels lite längre än en motsvarande Hasselfors och av någon anledning är riggbultarna lite grövre. De ...
- lör 06 feb 2021 12:16
Jag monterade av och mätte förstaget till 832cm och beställde ett nytt utan vantskruv på 835cm. Sen får jag nog ha en 5cm toggle redo vid mastkranen för topp och undervantens vantskruvar byts från en storlek större till normalstora i och med bytet till danska röstjärn som bara rymmer 8mm bult. Vad j...
- fre 05 feb 2021 09:03
Min rigg har Furlex-rulle och profil som jag tänkt montera av till fördel för vanligt förstag. Längden på nuvarande arrangemang har varit bra så det är väl egentligen bara att mäta och beställa ett lika långt misstänker jag. Dock funderar jag på det här med vantskruvens vara eller icke vara på först...
- fre 22 jan 2021 15:05
- Kategori: Skrov
- Tråd: Snygga till Luckgarage
- Svar: 6
- Visningar: 1072
Re: Snygga till Luckgarage
Jag gjorde något liknande häromåret. Det är dokumenterat i Renovering av InFinit . Lucka och garage är på slutet i tråden . Jag tror du behöver glasfiber och polyester för att plasta igen de stora hålen och de brustna kanterna. Sedan behöver du gelcoat för att åtgärda småskador och för de ställen d...
- fre 22 jan 2021 13:49
- Tråd: Snygga till Luckgarage
- Svar: 6
- Visningar: 1072
Snygga till Luckgarage
Jag skulle vilja ge luckgaraget lite kärlek. Hålen i och bakom sargen kommer inte användas så de fyller jag gärna igen. Sen finns lite stötskador. Jag bygger gärna upp och slipar tillbaka de avskavda tunna kanterna också även om det bara är en estetisk fråga. Vad föreslår ni för material för respekt...
- ons 13 jan 2021 21:58
- Tråd: Självlänsar
- Svar: 107
- Visningar: 65442
Re: Självlänsar
Snyggt! Jag satt och tittade i Guidis katalog och googlade häromdagen och bokmärkte den sidan som inköpsställe. Kul att se att köpet gick bra. Mina är nog original och satt hårt fast när jag köpte båten i våras. Fick även fiska ut diverse skrot (spillstumpar av 19 trådig wire bland annat (??)) ur sl...
- mån 11 jan 2021 21:50
- Tråd: Yttre vantinfästningar på If?
- Svar: 18
- Visningar: 7508
Re: Yttre vantinfästningar på If?
Tack för input! Peter Grönlund var snabb på att svara och menar att en bult som rör på sig bör efterdras samt kontrolleras så att inga tendenser till brott finns i metallen. Han säger även han att han aldrig hört om en 10mm öglebult som brustit på en IF. På nya IF sitter den Wichard Eye Bolt M10 #64...
- mån 11 jan 2021 20:23
Jag mailade Peter Grönlund så får vi se vad han svarar. Jag har lite gamla bilder från i somras när jag blev varse om saken men ska kika närmare när vädret tillåter demontering. Över däck finns lite korrosionsprodukter runt bultarna. https://i.imgur.com/WJFXsqI.jpeg Under däck ser det hyfsat rent ut...
- lör 09 jan 2021 13:03
- Kategori: Beslag
- Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
- Svar: 25
- Visningar: 7556
Re: Avlägsna skorskotsbalk
Tack för alla bra svar. Jag hittade ett lokalt båtsnickeri som inte ville ha alltför många hundralappar för att tillverka en ny balk i teak så eventuellt beställer jag en ny för att spara lite tid och slippa fundera över ifall skenan sitter fast i balken. Jag gör nog som Marek och lägger dit balken ...
- lör 09 jan 2021 12:52
Jag tänkte byta bultarna till toppvanten i vår när jag ändå ger mig på monteringen av danska järn till undervanten. Styrbords bult kan vicka lite lite grann i sitt hål när man vibbar vantet så det är nog dags att plasta om och ta nya hål. Lika bra att få dit nya bultar också. Vågar man köpa en enkla...
- mån 28 dec 2020 12:24
- Kategori: Beslag
- Tråd: Avlägsna skorskotsbalk
- Svar: 25
- Visningar: 7556
Re: Avlägsna skorskotsbalk
Jag monterade bort min balk i höstas och det var nog första gången på länge, den var väl inpackad i finkornigt sediment i sin skåra och det finns inte mkt lack kvar. Med min räckte det med att rycka till balken några gånger i vardera ände för att den skulle lossna. Min balk är inte i alltför dåligt ...
- mån 16 nov 2020 18:49
- Kategori: Motor
- Tråd: Rädda motorfäste från korrosion
- Svar: 8
- Visningar: 2821
Re: Rädda motorfäste från korrosion
De hål där bulten roterar varje gång man hissar/sänker fästet ser lite värre ut då det inte bara är en urgröpning utan hålet också är ute och vandrar lite. Men ja, min bedömning är det går fint att köra med det här fästet nästa säsong också om det får lite kärlek.

- mån 16 nov 2020 15:33
- Kategori: Motor
- Tråd: Rädda motorfäste från korrosion
- Svar: 8
- Visningar: 2821
Re: Rädda motorfäste från korrosion
Bildexempel på hur alla ytor ser ut där muttrar och bultskallar mött aluminium. https://i.imgur.com/5IoGSI0.jpg Inte så blodigt dyrt att köpa nytt men till en början borstar jag nog av all korrosion och kör en säsong till med tillägg av båtbrickor på bägge sidor med någon form av isolering under (pl...