Sökningen fann 15 träffar
- 19 mar 2023 18:27
- Kategori: Rigg
- Tråd: Splits eller knop?
- Svar: 2
- Visningar: 115
Splits eller knop?
Har köpt 8mm Dynemalina till storfallet från Happy yachting på Allt för sjö mässan. "Knotan" som sålde dom till oss sa att det räckte med en sk Seldenknop/Bomansknop eller vad den hette att fästa i shackeln. Har en rak schackel att fästa i storseglet. Nu funderar jag över följande alternat...
- 15 jan 2023 13:25
- Kategori: Annat
- Tråd: Utdragbar pentry
- Svar: 0
- Visningar: 779
Utdragbar pentry
Jag håller på att renovera min IF och upptäckte något som ser fel ut på mitt utdragbara pentry. Det verkar saknas glidrullar under, det är frästa uttag för rullar (se bilder) som håller fast köket i underkant. Har sett det utdragbara pentryt i broschyren från Marieholm, men mitt har en annan lösning...
- 25 sep 2022 14:30
- Kategori: Skrov
- Tråd: Epoxiprimer?
- Svar: 6
- Visningar: 3467
Re: Epoxiprimer?
Måste Polygrunden bort om man ska lägga epoxy primer?
- 25 sep 2022 13:47
- Tråd: Epoxiprimer?
- Svar: 6
- Visningar: 3467
Re: Epoxiprimer?
Hänger på tråden lite....
Du skrev att oginalprimern var röd... Är det det jag har under blåfärgen? Se bild
Är oginalprimern en epoxiprimer? Måste man slipa ner till gelcoaten eller räcker det till den röda färgen?
(Jag har tänkt att lägga på en ny epoxiprimer o sedan epoxifärg)
Du skrev att oginalprimern var röd... Är det det jag har under blåfärgen? Se bild
Är oginalprimern en epoxiprimer? Måste man slipa ner till gelcoaten eller räcker det till den röda färgen?
(Jag har tänkt att lägga på en ny epoxiprimer o sedan epoxifärg)
- 23 sep 2022 19:49
- Tråd: Funktion på plywood
- Svar: 1
- Visningar: 502
Funktion på plywood
Har en IF med ett utdragbart kök på barbordsida (gasol spis o diskbänk). Har haft ett litet droppande efter regn ur undersidan på väggen ovanför köket, har dragit ut köket så det droppat i diskhon. Har nu tagit upp båten o börjat söka efter orsaken till droppet. Plockade ur köket o överskåpen och hi...
- 30 maj 2022 21:44
- Tråd: Läcktätning
- Svar: 0
- Visningar: 1825
Läcktätning
Finns det någon som har erfarenhet av denna?
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/t ... 36-1012437
Eller det som hette
Stay afloat
Dela med er av era erfarenheter
https://www.bygghemma.se/hus-och-bygg/t ... 36-1012437
Eller det som hette
Stay afloat
Dela med er av era erfarenheter
- 29 maj 2022 14:34
- Tråd: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?
- Svar: 7
- Visningar: 7526
Re: Kan skovelhjulet till loggen läcka på en IF-båt?
Ang plasta igen hålet för loggen... Efter sjösättning upptäckte jag ett litet läckage vid genomföringen till logg givaren. Vår logg funkar inte och vi har fundering på att ta bort genomföringen o plasta igen hålet. En fråga... Hur många lager glasfiber duk ska man lägga på insida/utsida för att det ...
- 01 maj 2022 19:44
- Kategori: Roder
- Tråd: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
- Svar: 76
- Visningar: 87574
Re: Service av roderbeslag, korroderade skruvar
Idag skulle jag montera nytt beslag (gaffel med tapp) på rodret. Det nya beslaget glappar ca 1mm vid bulten närmar tappen och 3-4mm vid andra bulten. Det större glappet går säkert att dra åt med bulten men 1mm glappet går inte att dra så hårt. Min fråga... Kan jag sätta en kopparbricka mellan gaffel...
- 28 apr 2022 10:44
Har en fundering gällande tätning mellan skrov och roderfäste
Skulle man inte kunna ha sikaflex samt en fyrkantig tunn (ca 1-2mm tjock) gummipackning mellan skrov och fäste?
(Bilden är lånad här från forumet)
Samt eftersom pinnbulten är av mässing...behöver man tänka på något åtdragningsmoment?
Skulle man inte kunna ha sikaflex samt en fyrkantig tunn (ca 1-2mm tjock) gummipackning mellan skrov och fäste?
(Bilden är lånad här från forumet)
Samt eftersom pinnbulten är av mässing...behöver man tänka på något åtdragningsmoment?
- 29 mar 2022 17:20
- Tråd: Bredd på lucka
- Visningar: 807
Re: Bredd på lucka
Tack så mycket!
- 29 mar 2022 13:17
- Tråd: Bredd på lucka
- Visningar: 807
Bredd på lucka
Jag har inte min båt i närheten och skulle gärna vilja veta bredden på luckan i framkant där den börjar bli platt
Någon som har möjlighet att mäta?
Jag har lånat bilden från SE2193 om det är lugnt
Någon som har möjlighet att mäta?
Jag har lånat bilden från SE2193 om det är lugnt
- 12 okt 2021 16:24
- Tråd: Skrovprofil/tjocklek
- Svar: 4
- Visningar: 4334
Re: Skrovprofil/tjocklek
Jag kommer ersätta träbiten med att limma dit en kloss av polypropylen o sen plasta över med glasfiber.
- 25 sep 2021 21:06
- Tråd: Skrovprofil/tjocklek
- Svar: 4
- Visningar: 4334
Skrovprofil/tjocklek
Svärfar har en if från 1974 Jag har en fundering gällande skrovtjocklek vid nedre roderfästet på akterspegeln. Har ett problem med ett litet läckage in i kölsvinet vid det nedre roderfästet. Tog bort mutter/bricka o rördistans samt mässing klumpen med Pinnbult. Saken är den att det satt en murken tr...
- 25 sep 2021 19:49
Tack, får mäta upp spåret när jag får möjlighet
- 24 sep 2021 21:43
Har beställt roderbeslag och klump av Göran Helmer, men jag får känslan att spåret för oringen är för smalt. Är det någon som har måttet på bredd o djup på spåret för oring en?