Sökningen fann 5 träffar

av Sparven
04 sep 2023 20:17
Kategori: Skrov
Tråd: Slang till självläns
Svar: 8
Visningar: 1554

Re: Slang till självläns

Hej! Gammal tråd men surfade in och såg problemet med att kränga på armerad pvc pga att de är styva. Jag tog med en termos kokhett vatten. Doppade änden så den blev mjuk och fin, krängde på den uppåt på sittbrunnsutloppet. När den hängde där var det bara att föra upp termosen över andra änden så den...
av Sparven
07 dec 2021 17:08
Kategori: Skrov
Tråd: Sittbrunnsskott och skotbalksförstärkning
Svar: 68
Visningar: 30645

Re: Förlorat skott under sittbrunnen

Jag har liknande problematik men jag tror inte vi är ensamma och tänker inte det är någon panik. Vi köpte vår IF för två somrar sedan och upptäckte efter ett tag läckage från skotbalksinfästningen. Förra vintern tog jag loss skotbalken och återmonterade den sen bättre tätat. Skottet var genomblött o...
av Sparven
03 dec 2021 16:20
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 171487

Re: Självlänsar

Jag satte en propp i hålet utifrån och försökte först lossa ventilen men muttern på genomföringen som jag använde som mothåll sprack. Efter att ha grämt mig ett tag och funderat vad det skulle kosta att lyfta båten så fick det bli till att luta båten. Hissade upp ett rep runt masten med spinnakerfal...
av Sparven
02 dec 2021 17:43
Kategori: Skrov
Tråd: Självlänsar
Svar: 142
Visningar: 171487

Re: Självlänsar

Hej, Vi fick byta en genomföring med originalventil förra sommaren med båten i vattnet då den var helt sönderärgad inuti och började läcka trots att den såg OK ut utifrån så byt i tid... Jag läser att det råder viss tvekan inför val av styva PVC-slangar då de kan vara svåra att kränga på men med ett...
av Sparven
28 sep 2021 17:11
Kategori: Motor
Tråd: utombordare och motorfäste
Svar: 36
Visningar: 62721

Re: utombordare och motorfäste

Hej! Vill återgälda till detta eminenta forum som jag haft mycket nytta av så här kommer mitt första inlägg. Vi har haft detta fäste från Seacamper sedan i våras och det funkar utmärkt, långt mer stabilt än tidigare aluminiumfäste av trem-typ. Det fästs med en stor trekantig platta direkt mot däck o...