2025 års SM kommer seglas i Uppsala 25-28 Juni! Det kommer som vanligt att bli en härlig seglarfest. Passa på att anmäla er och Ni som tycker kappsegling verkar kul, häng på även om ni ännu ej är...
Läs hela artikeln...
Sökningen fann 80 träffar
- 13 okt 2024 11:41
- Kategori: Artiklar
- Tråd: SM IF-båt- årets höjdpunkt. Se till att boka upp årets SM dagar 25-28 juni nu!
- Svar: 0
- Visningar: 0
- 13 okt 2024 11:41
- Kategori: Artiklar
- Tråd: SM IF-båt årets höjdpunkt. Se till att boka upp årets SM dagar 25-28 juni 2025 nu!
- Svar: 0
- Visningar: 0
SM IF-båt årets höjdpunkt. Se till att boka upp årets SM dagar 25-28 juni 2025 nu!
2025 års SM kommer seglas i Uppsala 25-28 Juni! Det kommer som vanligt att bli en härlig seglarfest. Passa på att anmäla er och Ni som tycker kappsegling verkar kul, häng på även om ni ännu ej är...
Läs hela artikeln...
Läs hela artikeln...
- 13 sep 2024 07:39
- Kategori: El
- Tråd: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
- Svar: 13
- Visningar: 19987
Re: Lithiumbatteri vs Fritidsbatteri
Även om det inte är särskilt vanligt, har det skett bränder i Lithiumbatterier. Den senaste var väl igår när en bostadslägenhet blev helt utbränd när ett cykelbatteri som var satt på laddning tog eld. Man borde kanske ha detta i åtanke när man väljer lithiumbatterier. Sätta dit en brandvarnare ovan...
- 05 jun 2020 17:02
- Kategori: Skrov
- Tråd: Luckgarage
- Svar: 23
- Visningar: 23319
Re: Luckgarage
Hej Fredrik. Du skrev “Jim” ... men då inlägget var mitt så hoppar jag på Med ett svar😊 (I hopp om att ditt svar var riktat till mig). Ninja (min båt no72 byggår 1968) Har ett lågt garage utan synliga förstärkningar. Jag tror att det är oförändrad layout eftersom min granne på klubben har samma sor...
- 25 maj 2020 16:28
- Kategori: Annat
- Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
- Svar: 9
- Visningar: 18489
Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
En liten fingervisning om att andrahandsvärdet borde gå upp på IF båtar som är friska och inte sönderbyggda. Seacamper rekonditionerar dem fint utvändigt men lägger inte särskilt mycket på just det som verkligen gör båten = själva segelkontrollerna. Se bild på 73an med de gamla vinscharna kvar på si...
- 25 maj 2020 14:42
Nu ser jag att din båt Jim, verkar ha den tidigare varianten av garage. Då borde de ju egentligen gå att få hål under sprayhoodskenan. Det går inte att flytta upp skenan något? De vanliga upphöjningarna verkar heller inte finnas på ditt garage trots att det är av tidigare modell. Om du ska fästa någ...
- 25 maj 2020 14:31
Det är helt riktigt som Johan beskriver. Min SWE 1928 är en -74 och har det "plattare" och "lägre" rufflucksgaraget. Jag gjorde så att jag hyvlade bort de två upphöjningarna (marinplywood under gelcoaten), spacklade och målade upp hela rufflucksgaraget. Innan jag spacklade och må...
- 25 maj 2020 14:13
- Tråd: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
- Svar: 9
- Visningar: 18489
Re: Renoveringen av SWE 1842, Ila - Inspiration
Jättefint jobb Jim! Du kommer få en riktigt fin båt när du är klar och då är allt jobb mödan värt. Jag ser flera IF-båtar här runt Stockholms som börjar rustas upp. Kul! Det verkar som om en del börjar förstå att man kan köpa och rusta upp en IF (i sin egen takt) till en båt som blir så bra så man v...
- 23 mar 2020 23:17
- Kategori: Gastlista
- Tråd: Oerfaren gast finnes
- Svar: 1
- Visningar: 9160
Re: Oerfaren gast finnes
Hej Marika, vi saknar alltid någon gast. Jag har båten i Nacka och vi kommer försöka träna lite under senvåren samt köra ett antal seglingar i sommar. Sen har vi klubbbåten Prydamari på samma plats där det också behövs mer besättning- så hör av dig till mig så ska vi ordna att du kan hänga på och ka...
- 06 dec 2017 20:40
- Kategori: Forum
- Tråd: Ny funktion: dela med
- Svar: 1
- Visningar: 7422
Re: Ny funktion: dela med
Nu verkar det funka
- 02 nov 2016 21:20
- Tråd: Renovering av InFinit
- Svar: 217
- Visningar: 256966
Re: Invändig renovering av InFinit
Imponerande vilket fint jobb du gör Johan. Jag rensade min båt med betydligt fräschare interiör som resultat själv. Dock lät jag mastbalken vara kvar, något som jag funderat på i efterhand. Hade känts ännu mer "färdigt" med ny mastbalk. Hur bedömer du skicket på den gamla balken avseende h...
- 13 sep 2014 21:51
- Kategori: Lyft
- Tråd: Avstånd mellan stöttor mm?
- Svar: 5
- Visningar: 13792
Re: Avstånd mellan stöttor mm?
Hej Christina, Du behöver inte vara så orolig för stöttorna, för de behöver inte ha en exakt placering. När båten ansätts med kölen mot marken. Använd gärna ett par ordentliga grova träplintar och placera dem under framkant resp cirka 20 cm in från bakkant av kölen. När så båten står på dessa håller...
- 09 jun 2014 20:11
- Tråd: Läckage från förpikens botten.
- Svar: 38
- Visningar: 61470
Re: Läckage från förpikens botten.
Hej Alex, det är en otrevlig företeelse när det läcker in i båten, särskilt under vattenlinjen. Men som tidigare inlägg beskriver så är det en lite svag punkt på IFen just där skovhalvorna möts ovan kölen. Jag har haft precis detsamma och det förvärrandes i samband med en sjutusan till grundstötning...
- 05 dec 2013 21:55
- Kategori: Allmänt
- Tråd: är If:en för tung för stora vågor?
- Svar: 19
- Visningar: 32353
Re: är If:en för tung för stora vågor?
Hej Te, Du ska nog inte bekymra dig så mycket om IF båtens sjövärdighet. Den är väldigt stark, säker och sjövärdig. Visst får man jobba lite med rodret i hård akterlig sjö och vind. Men den överraskar aldrig som vissa andra segelbåtar kan göra. Däremot precis som Marek påpekar är den som många andra...
- 01 apr 2013 20:04
- Tråd: Köpa värmare
- Svar: 29
- Visningar: 42163
Re: Köpa värmare
Hej, Jag har gjort en enkel lösning på värmare som jag trivs med. Har en Wallas 1300 som jag har monterat i styrbords garderob. Den lilla Wallas 1300an har utblåset direkt från själva värmaren i form av ett runt utblås med vridbart galler för att på så vis kunna rikta utblåset något. Jag tycker den ...