Sökningen fann 8 träffar

av törqvist
14 okt 2023 16:14
Kategori: Annat
Tråd: Badstege till IF
Svar: 13
Visningar: 24860

Re: Badstege till IF

Jag köpte Nimbusstegen. En liten utvärdering för den som är intresserad. Fördelarna överväger nackdelarna i mitt fall. Fördelarna med badstegen är komforten. Den når djupt i vattnet. Ledstängerna når över akterdäck, vilket gör det lätt att ta sig upp. Den ger skön känsla mot fötterna tack vare breda...
av törqvist
12 dec 2022 21:14
Kategori: Segel
Tråd: Integrerat bomkapell
Svar: 6
Visningar: 5406

Re: Integrerat bomkapell

Jag tycker att du ska fundera litet på varför just du använder din båt så att bag och Jacks behövs...Och varför funkar det inte med bara masttoppsdirken...?.. Min masttopsdirk fungerar bra. Den håller upp bommen vilket underlättar firning av seglet. Behöves Lazy Bag och Lazy Jacks för att underlätt...
av törqvist
08 dec 2022 17:11
Kategori: Segel
Tråd: Integrerat bomkapell
Svar: 6
Visningar: 5406

Re: Integrerat bomkapell

Tack för ditt svar Maja. Har redan en dirk så jag är redo över att fundera på nästa förbättring :) Upplever du att trasslet med Lazy Bag och Jacks är värt besväret för en större båt? Mer utrustning betyder ju i regel mer trassel. Möjligen finns även en annan hake, nämligen att mitt segel har ett bom...
av törqvist
08 dec 2022 08:01
Kategori: Segel
Tråd: Integrerat bomkapell
Svar: 6
Visningar: 5406

Integrerat bomkapell

Hej!

Undrar om någon som använt ett integrerat bomkapell skulle kunna dela med sig av sina erfarenheter. Jag tänker på t.ex. Lazy Bag/Jacks från Lundhs. https://lundhsails.se/lazybag. Undrar om det är värt besväret att skaffa en liknande prokukt till min IF.

Hade
G
av törqvist
09 maj 2022 10:17
Kategori: Annat
Tråd: Badstege till IF
Svar: 13
Visningar: 24860

Re: Badstege till IF

Hej! Jag har en knäskada och vår båt saknar akterpultit. Är ute efter en stege där "ledstängerna" följer med en bit på akterdäck. Gärna en stilren modell utan stag och abrovinscher. Den badstege som kommer närmast är den här badstegen från Nimbus, se bild nedan och länk https://shop.nimbus...
av törqvist
22 jan 2022 20:23
Kategori: Roder
Tråd: Roder böjt efter upptagning
Svar: 10
Visningar: 6991

Re: Roder böjt efter upptagning

Tack för alla tips så här långt! Kontaktade Göran Helmer på marieholmboat.se som sa att äldre roder var laminerade med stål och trä. De roder som säljs nu är gjorda av 100% glasfiberarmerad plast. Även Göran tipsade om att använda en magnet för typbestämningen. Göran sa att ett böjt roder av äldre t...
av törqvist
10 jan 2022 20:51
Kategori: Roder
Tråd: Roder böjt efter upptagning
Svar: 10
Visningar: 6991

Re: Roder böjt efter upptagning

Tack för alla svar! :lol: @johan swe-1870: Jag vet inte om det finns någon förstärkning i rodret. Vet bara att rodret är max tio år gammalt. Det föregående rodret bröts vid en annan upptagning enligt en tidigare ägare. :shock: @ IF 2719: Jag ska kolla infästningarna. Rodertapparna såg OK ut. Kanske ...
av törqvist
04 jan 2022 11:36
Kategori: Roder
Tråd: Roder böjt efter upptagning
Svar: 10
Visningar: 6991

Roder böjt efter upptagning

Hej! Vid upptagningen i höstas hamnade akterslinget under rodret. :| Vid invägningen gick det upp för kranföraren att slinget låg under rodret och lyftet avbröts. Nu är rodret böjt men i övrigt kan inga skador noteras. Behöver rodret repareras/bytas ut? Det enda som jag kan ser är ju att rodret är b...