Sökningen fann 6 träffar
- 20 jul 2023 17:47
- Kategori: Allmänt
- Tråd: Väldigt lovgirig
- Svar: 2
- Visningar: 803
Väldigt lovgirig
Jag har en IF-E, som är väldigt lovgirig. Man får alltså ta i ordentligt i rodret för att inte lova. Det bromsar ju när man seglar. Är det normalt för IF? Jag har prövat trimma in förseglet och släppa på storseglet, men trots det vill den lova. Om jag seglar med enbart förseglet är den en aning fall...
- 23 maj 2023 13:24
- Kategori: Skrov
- Tråd: Hur tätar man bäst sittbrunnen?
- Svar: 10
- Visningar: 2041
Re: Hur tätar man bäst sittbrunnen?
Men hur har du tänkt dig att länsa sittbrunnen när det kommer in en brytande sjö eller om det har regnat ? Är inte tanken ändå att vattnet ska hamna i kölsvinet, från vilket man sedan ska pumpa ut det med (den manuella) länspumpen? Eller finns det trots allt en länspump för sittbrunnen ? Har du frå...
- 23 maj 2023 07:55
Ha! Jag visste väl att jag hade läst om detta tidigare! I Otät durklucka för inombordare finns intressant information för dig. Tack! Tyvärr är lösningen i tråden rätt så omständig då en special ram i rostfritt stål behövs. Det kan hända att jag går in för den lösningen någon gång, men den tillfälli...
- 22 maj 2023 11:29
Tyvärr finns det ingen dräneringen från "diket" runt luckan i sittbrunnen. Luckan till ruffen (framtill) har en dränering ut. Det är en liknande lucka som luckan till ruffen, fast mycket större och på samma nivå som golvet i sittbrunnen. Man kan säga att det är ett verkligt planeringsfel f...
- 22 maj 2023 08:12
Hur tätar man bäst sittbrunnen?
Igår köpte jag en IF med inombordare. Den har en stor motorlucka i sittbrunnen och den är så idiotiskt konstruerad att det kommer att komma in vatten vid varje regn. Det är som ett dike runt den där vatten kan samlas och sippra igenom den dåliga packningen. Jag tror att även om man byter packning så...
- 18 maj 2023 05:23
- Tråd: Är sittbrunnen alltid självlänsande
- Svar: 1
- Visningar: 898
Är sittbrunnen alltid självlänsande
Igår såg jag för första gången en Marieholm IF (1976), som var till salu. Jag önskar att jag hade kollat upp om den var självlänsande. Det exemplaret jag såg på har en diesel-maskin och i sittbrunnen fanns en lucka ner till maskinutrymmet under. Nu under natten började jag fundera på vad som händer ...