Sökningen fann 6 träffar
- 28 okt 2024 18:51
- Kategori: Rigg
- Tråd: Fall fast i mast
- Svar: 11
- Visningar: 4339
Re: Fall fast i mast
Ja det låter nog rimligast Maja, och vad bra Johan att detta kunde vara till någon mer nytta också! :lol: Som en sista uppdatering använde jag en dragfjäder av stål som jag drog igenom hela masten (som verkar vara helt ihålig), som jag sedan gjorde fast fallet i med skotstek+buntband, och drog igenom ...
- 15 okt 2024 19:15
Uppdatering från i helgen. Så här ser foten ut på däck. Profilen på masten är likadan, och med plan botten. Skulle vara intressant att veta vad det är för mast om det nu är något som har bytts ut. IMG_20241012_143210_HDR.jpg IMG_20241012_143147_HDR.jpg Jag lyckades även montera loss blocket/hjulet up ...
- 10 okt 2024 23:26
Masten står platt i en sko på däck, så det kanske är så att det är en utbytt mast i så fall. Har inte koll på masterna mer än att de guldiga brukar vara äldre än de silvriga. Tar en bild på däcket och skon i helgen. ang. att demontera, så tror jag att allting sitter fast med popnitar eller liknande, ...
- 10 okt 2024 21:32
Kan det kanske vara så att din mastfot har 2 fallutgångar bakåt och 2 framåt? I så fall, används alla 4 eller bara de 2 som är riktade bakåt (för storfall och genuafall)? Finns det några extra fallutgångar på sidan av maströret? Det finns endast 2 stycken bakåt, en för storfall och en för genua. Ing ...
- 09 okt 2024 18:29
Det var ju oturligt att råka ut för det! Det är lite svårt att se på bilden vad det är för mast. Jag känner inte riktigt igen mig. Är masten utbytt på din båt med nr 84? När jag har haft krångel med mina fall har det oftast slutat med att jag måste ta bort beslag i ändar eller vid trissor för att ku ...
- 07 okt 2024 21:52
Fall fast i mast
Hej! Mitt genuafall har fastnat innuti masten och jag får inte ut det. Fallet har åkt in i botten av masten och åkt upp kanske 1,5 meter upp i masten och sedan fastnat... Vid lite gungning på kvällarna kan man höra det slå i insidan av masten, vilket ju är lite störande. När man släpper på fallet så ...