Sökningen fann 9 träffar
- 12 jun 2011 14:54
- Kategori: Rigg
- Tråd: Vinkel, spridare
- Svar: 25
- Visningar: 39922
Re: Vinkel, spridare
Mina spridare är ganska lösa så länge jag inte spänner vantskruven, när det gäller spidartoppen så blir jag osäker då ändarna är tejpade (dåligt av mig att inte komma ihåg, ska ta av tejp och se nästa vecka). Har varit ute i helgen och inte vågat ha genua + stor uppe längre än till 5 m/s p g a osäker ...
- 10 jun 2011 19:01
Re: Vinkel, spridare
Tackar för alla svar,
Då mina spridare sitter i princip horisontellt (seldén rigg), är det väl bara att lossa på vantskruvarna och sen justera vinklarna uppåt vid mastkran antar jag.
/hälsningar
Simon
Då mina spridare sitter i princip horisontellt (seldén rigg), är det väl bara att lossa på vantskruvarna och sen justera vinklarna uppåt vid mastkran antar jag.
/hälsningar
Simon
- 09 jun 2011 10:48
Vinkel, spridare
Hej, Har enfråga ang. spridarnas vinkel mot masten. På de allra flesta båtar så skall (är) spridarnas vinkel ca 90 grader mot masten. Har dock läst på andra forum att vinkeln mot vanten skall vara lika på ovansida som undersida av spridaren, vilket gör att spridaren är inte längre vågrätt utan svagt ...
- 17 mar 2011 19:06
- Kategori: Beslag
- Tråd: Dra ner fall till sittbrunn
- Svar: 4
- Visningar: 10486
Re: Dra ner fall till sittbrunn
Jag fortsätter på temat dra fall till sittbrunn. Jag har planer att göra det på lite annorlunda sätt än de bilder jag sett på olika arrangemang, och vill gärna ventilera det med er så att det inte blir fel. Jag vill gärna dra ner fallen vid sidan om luckgaraget (den höga delen där jag vill ha solcell ...
Även jag kör med plotter. Jag valde dock den minsta och billigaste modellen jag kunde hitta med C-map och NMEA in/ut samt Navbus, (det är mest för att kunna koppla in eventuellt ekolod eller vinddata i framtiden). Det blev en Northstar 538i för ca 3200 + sjökort, den har 3,8'' skärm som duger tycker ...
- 23 maj 2008 23:44
- Kategori: Motor
- Tråd: Kort rigg? Tung motor
- Svar: 4
- Visningar: 11423
Nackdelar med kort rigg uppenbarar sig bl a vid större vågbildning, ju kortare rigg du har desto oftare kommer propelern att vara i luften (i vågdalen) med den sidoeffekten att den inte driver båten framåt. Sen så är det även mindre optimalt vid lungn sjö också då man vill att propellern får tag i va ...
- 04 mar 2008 10:36
- Kategori: Skrov
- Tråd: Byte av slangar till självlänsarna
- Svar: 11
- Visningar: 23196
- 02 mar 2008 19:36
Tack! Jag provade sökfunktionen först men hittade ej inlägget, nu gör jag. Problemet kvarstår dock delvis, babords vred fungerar bra dvs jag kan öppna/stänga och nu ligger den i matoljebad :lol: Styrbords däremot är fast i öppet läge och jag kan inte vrida vredet, kan inte hälla matolja i den då den ...
- 02 mar 2008 10:47
Hej alla IF-ägare, Jag är en nybliven IF-ägare sen några dagar och har en fråga angående självlänsarna. Vreden till självlänsarna verkar kärva lite på min IF och jag vet att jag läste någonstans här på forumet att man skulle hälla i en "självkomponerad" smörja i självlänsarna när de var stängda och l ...