Sökningen fann 50 träffar
- 08 mar 2014 23:18
- Kategori: El
- Tråd: Däckskontakt
- Svar: 15
- Visningar: 25439
Re: Däckskontakt
Vi hade shure thru på vår, numera före detta IF, och det funkade verkligen toppen. Vi hade såväl lanterna som vhf-antenn i masten som leddes ner strax bakom mastbalken på styrbord sida och sedan till en elcentral på skottet. Rekommenderas!
- 14 jul 2013 10:28
- Kategori: Segel
- Tråd: Hoyt boom om IF båt
- Svar: 3
- Visningar: 10131
Re: Hoyt boom om IF båt
2011 kunde man i mars eller april-numret av tidningen Segling läsa om Henryk Zatorski som bl.a. satt en Hoyt-bom på sin IF. Jag håller dock med Marek, en självslående fock är nog att föredra!
- 11 okt 2012 21:56
- Kategori: Segel
- Tråd: Förslag på segellayout
- Svar: 7
- Visningar: 14320
Re: Förslag på segellayout
Backstag? Här finns i vilket fall en kille som pimpade sin Mamba med fathead-stor http://samst.se/?page_id=35
Kanske kan du få tips från honom...
Kanske kan du få tips från honom...
- 11 okt 2012 09:05
- Kategori: Rigg
- Tråd: Ny bom eller renovera?
- Svar: 9
- Visningar: 16744
Re: Ny bom eller renovera?
För övrigt har vi en singelrev-lösning som ser ut såhär http://i125.photobucket.com/albums/p61/ ... /Reef2.jpg
Det är inte optimalt men funkar hyfsat när man vill reva under gång.
Det är inte optimalt men funkar hyfsat när man vill reva under gång.
- 10 okt 2012 19:41
- Kategori: Rigg
- Tråd: Ny bom eller renovera?
- Svar: 9
- Visningar: 16744
Re: Ny bom eller renovera?
För att kunna reva rationellt under gång behövs för det första en masttoppsdirk, så att bommen kan hänga fritt utan att hamna vare si g i vattnet eller i sittbrunnen, eller, om det skulle strula, den skulle skada sargkanten. Ett annat alternativ (särskilt för ensamseglare) är lazy jacks som håller ...
- 17 apr 2012 09:34
- Tråd: solceller på fördäck
- Svar: 11
- Visningar: 21331
Re: solceller på fördäck
Vår panel är skruvad i fyra hörn. Det har funkat fint fram tills i somras då en skruv slets upp. Kan någon tipsa om vettigt sätt att få fast en skruv i ett pajjat skruvhål är jag tacksam för det står på min att-göra-lista nu på våren .... Hållfasthetsmässigt tror jag att limmning är bättre men det k...
- 15 apr 2012 22:44
Här finns en ännu bättre bild på vår solcell http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic. ... LAZY#p2684
- 15 apr 2012 22:39
Jag har lagt in en bild och kommenterat vårt arrangemang med solcell på fördäck i denna tråd http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=714. Allt är fixat av tidigare ägaren så jag kan dessvärre inte besvara detaljerade frågor. Sladden leds in strax framför fördäcksluckan.
- 11 jan 2012 10:02
- Kategori: Beslag
- Tråd: Ta bort mantåg och pulpit
- Svar: 12
- Visningar: 16742
Re: Ta bort mantåg och pulpit
Förlåt om jag kapar tråden men jag har en fråga som handlar om mantåg. På Ardina har vi idag förpulpit och monterade mantågsstöttefötter. Mantåget är inte monterat men mantågsstöttorna ligger i källaren. Vi saknar helt akterpulpit/pushpit Under hösten har vi blivit föräldrar så till sommaren kommer ...
- 16 maj 2011 10:34
- Kategori: Common
- Tråd: How is the outhaul set up?
- Svar: 3
- Visningar: 10630
Re: How is the outhaul set up?
There is a recent discussion on the topic here http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=853
It's all in Swedish but Google Translate can probably help you a little bit along the way. If not, at least there are some pictures of different solutions.
Good luck!
It's all in Swedish but Google Translate can probably help you a little bit along the way. If not, at least there are some pictures of different solutions.
Good luck!
- 05 maj 2011 13:15
- Kategori: Tursegling
- Tråd: Placering av Lagunbordfäste?
- Svar: 6
- Visningar: 12795
Re: Placering av Lagunbordfäste?
Tack för all input! Efter era kommentarer och lite funderingar på egen kammare jag jag kommit fram till slutsatsen att montera för om skotbalken på babord sida i sittbrunnen. Det finns två huvudsakliga anledningen till den förliga monteringen: 1. Bertils Norbergs eminenta GPS-lösning som känns mycke...
- 25 apr 2011 21:46
Re: Placering av Lagunbordfäste?
Det är nog flexibiliteten att kunna svänga undan bordet som lockar. Jag tycker ofta att det blir lite bökigt med orginalbordet ... framförallt nere i ruffen där det blir trångt när man är instängd under regniga dagar och skall laga mat etc Med Lagunbordet kan man fortfarande röra sig i ruffen trots ...
- 25 apr 2011 16:29
Placering av Lagunbordfäste?
Jag har inhandlat ett Lagunbord med extra fäste. Jag har förstått att bästa ruffplaceringen anses vara strax bakom babords garderob, men hur är det i sittbrunnen? Ska man sätta fästet bakom skotbalken (med bultarna in i stuvfacket) eller ska man satsa på framför skotbalken? På bifogad bild ser ni st...
- 20 apr 2011 10:00
- Kategori: Annat
- Tråd: Bad- eller räddningsstege
- Visningar: 9803
Re: Bad- eller räddningsstege
Detta har det skrivits om tidigare. Bl.a. i denna tråd http://www.ifboat.com/phpBB3/viewtopic.php?f=2&t=726
Vi monterade en orginalstege men förutom att jag tycker den är snygg är den ganska kass och skall inte ses som räddningsstege.
Vi monterade en orginalstege men förutom att jag tycker den är snygg är den ganska kass och skall inte ses som räddningsstege.
- 14 apr 2011 22:25
- Kategori: Motor
- Tråd: Erfarenheter av utombordare
- Svar: 24
- Visningar: 49889
Re: Erfarenheter av utombordare
I senaste numret av tidningen Segling redovisas ett test av Yamaha-utombordare med olika effekt (2,5, 4, 6, 8) på en Monark och en IF. Intressant läsning för den hugade. De har bland annat testat bensinförbrukning, acceleration, stopptid, dragkraft, etc I samma nummer kan man också läsa om Henryk Za...