Vantskruv undervant

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Vantskruv undervant

Inlägg av PeteIBöljan »

Hej

Vad har ni för vantskruv till undervanten. De enda M6 jag hittar är fasligt tunna.

Ifjol böjdes en av mina vantskruvar vid avmastning och jag har letat överallt men på hjertmans och biltema är M6 nuförtiden mycket mindre och tunnare än de som kom med båten.

Vad har ni och var är de inhandlade?
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2849
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av maja »

Du ska använda vantskruv 5/16 tum diameter (Hasselfors/Seldens) eller 8 mm diameter (t.e.x Hjertmans eget märke) för undervanten.
För övervanten ska du använda 3/8 tum eller 10 mm diameter.

Det var så längesedan de blev inhandlade så att affären har hunnit gå i konkurs.... :cry: Men vantskruvar verkar väl finnas i varje båttillbehörsbutik värd namnet... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av IF1426 »

Varför M6, vilket är i klenaste laget. Ser inga svårigheter att hitta vantskruv, i varierande dimensioner, i båttillbehörs katalogerna.
Till undervanten bör det vara 5/16" alt. 8mm. Den typ jag har, är 5/16" med brottgräns 2450kg ( ex Hjertmans art.nr 3451-2 )

L-Å Andersson
med IF sedan 1973
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2849
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av maja »

IF1426 skrev:Varför M6, vilket är i klenaste laget.
Instämmer helt. En M6 vantskruv har lägre brottspänning än en 4 mm vajer, vilket gör den helt olämplig för ändamålet.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av PeteIBöljan »

Precis - M6orna är för tunna men M8orna passade inte i vantfästena, fick helt enkelt inte igenom bulten.

Så därför undrade jag vad ni hade. Men jag bytte bult helt enkelt till en tunnare.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
IF1426
Inlägg: 276
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av IF1426 »

Utan att veta vilken årg. av IF du har, så beskriver jag vad som min IF var utrustad med som ny,1973. Vantskruvarna till undervanten var 5/16" med en riggbult ¤6mm, Vantfästena, Öglebulten, till undervanten har en oval öppning med en bredd på 8mm, där en 8mm bult går att montera, men ganska tajt. Har bytt ut dessa till vantskruv 5/16" med riggbult 5/16,¤7,9 ( Selden/Hasselfors), bytte tidigt ut öglebultarna till den danska modellen som från början var ritad med hål ¤6,5 för riggbulten, vilket då ansågs ha tillräcklig hållfasthet för bulten (Medvind nr1 1993).
Men att byta ut en 8mm riggbult i en nyare vantskruv till ¤6mm är inte att rekommendera, varför det är svårt att ge ett konkret råd hur du skall åtgärda dina vantfästen.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2849
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av maja »

En riggbult 5/16 tum kan nog passa i den befintliga öglebulten. Jag hade så på mina f.d. originalröstjärn.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
PeteIBöljan
Inlägg: 23
Blev medlem: 07 jun 2015 22:32

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av PeteIBöljan »

Jag får testa igen med 5/16 då. Var lite stressigt vid påmastning så med mer tid får jag mecka lite med det.

Jag ska även snart byta till de nya danska röstjärnen.
//
Petter
Hemmahamn: Kivik
Hemmahav: Hanöbukten
Hans
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jun 2024 00:22
Segelnummer: 589
Båtnamn: Rán

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av Hans »

Hej! Det blev inget slut på diskussionen om PeteIBöljans problem som kanske inte helt förstods. Det stod heller inte om eller hur PeteIBöljan löste det med att inte få i 8 mm riggbult i vantet. Han verkade köra med riggbult på 6 mm.
Vi köpte en IFbåt 1970 års modell förra året och tog till oss uppmaningen att byta undervantens röstjärna till den "danska" modellen. Vi bytte enligt de utmärkta instruktionerna på denna webbplats. Då visade sig två problem vars respektive lösning skapade ett tredje.
Röstjärnens uppåtstående del är 8,0 mm tjock och hålet är 8,3 mm. Enligt ritningen skulle tjockleken vara 7,0 mm. Därmed passade inte våra vantskruvar på 6 mm med en gaffelöppning på drygt 7 mm.
Vi köpte M8 vantskruvar med riggbultar på 8 mm som passade bra i röstjärnen men riggbulten passade inte i vantet där diametern är 6,3 mm. Vi har därför nu riggbult på 8 mm i vantskruven mot röstjärnet men riggbult på 6 mm mot vantet. Känns inte riktigt bra med 6 mm riggbult i en M8 vantskruv men vad göra?
Våra undervant är 4 mm i diameter som verkar vara det vanliga.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2849
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av maja »

En 6 mm vajer har cirka 2800 kp brottlast. En 5 mm vajer har cirka 1800 kp brottlast En 4 mm vajer har cirka 1400 kp brottlast.
En 6 mm riggbult har cirka 3700 kp brottlast.
Ett undervant på en IF brukar väl vara belastat med omkring 200 kp i vila, dvs 15 % av brottlasten för en 4 mm vajer.

Jag har aldrig hört talas om att en riggbult har gått av. Däremot händer det att 4 mm undervantets kardeler börjar gå av efter cirka 10 års bruk vid övre ändstycket beroende på ständig pulserande belastning och brottsanvisning.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Hans
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jun 2024 00:22
Segelnummer: 589
Båtnamn: Rán

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av Hans »

Tack Maja för det lugnande svaret. Men jag har en liten osäkerhetskänsla kvar. Brottslasten för en riggbult på 6 mm är ca 3 700 kp skriver du. Hur ser geometrin ut för en sådan mätning? Jag tänker att en riggbult på 6 mm blir mer hållfast i en M6 vantskruv som väl har en öppning på ca 7 mm än i en M8-vantskruv som har ca 10 mm öppning.
Med din beskrivning verkar marginalerna var så goda att min oro antagligen är obefogad?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2849
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av maja »

Mina siffror blev litet snålt tilltagna.

En 6 mm vajer har snarare 3200 kp och en 6 mm riggbult cirka 4000 kp brottlast. Riggbulten har högre brottlast pga att den har mera material i tvärsnittet. Jag har räknat med 20% mer. En Dyform vajer har mera material i tvärsnittet och blir både starkare och styvare.

Så länge man inte blandar in något böjande moment kan man räkna så här enkelt. Ett vant eller dess infästning ska belastas med bara dragkraft och en riggbult med bara skjuvkraft. Kolla så att det inte böjer i någon punkt.

En vantskruv eller öglebult är litet lurig eftersom man kan ha skurit bort material i gängan men om man istället valsar gängan får man ju kvar materialet som nu istället har blivit starkare och kompenserar för det smalare tvärsnittet. Och en 6 mm vantskruv är nog I klenaste laget. 8 mm för undervanten och 10 mm för övervanten är nog en bättre och säkrare dimensionering.

Det finns en hel del skrivet om detta i gamla Medvind. Medvind och detta forum är säkra källor och rekommenderas varmt före Sociala Media när det gäller frågeställningar kring teknik och underhåll.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Hans
Inlägg: 4
Blev medlem: 06 jun 2024 00:22
Segelnummer: 589
Båtnamn: Rán

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av Hans »

Du skrev: "Så länge man inte blandar in något böjande moment kan man räkna så här enkelt. Ett vant eller dess infästning ska belastas med bara dragkraft och en riggbult med bara skjuvkraft. Kolla så att det inte böjer i någon punkt.". Men det är väl den böjande kraften på riggbulten som ger upphov till skjuvvspänningarna? Dvs när vantet drar i riggbulten så böjs den. Den borde böjas lättare då öppningen/klykan är 10 mm i stället för 7 mm. Dessutom blir det en mindre anliggningsyta med en 6 mm riggbult i 8 mm hål än om den sitter i ett 6 mm hål.
Nu verkar marginalerna vara så stora att det nog inte har någon betydelse. Jag får hålla koll på om riggbultarna ser ut att krökas.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2849
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 60 times

Re: Vantskruv undervant

Inlägg av maja »

Ja, man kan nog bortse från andra små böjmoment och tvätkrafter som uppstår. I fysiken brukar man först värdera storleksordningen på inverkan av de olika komponenterna och sedan bara ta med de väsentliga.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar