Installation av solpanel

Elsystem, laddning, batteri, lanternor, belysning, navigationssystem, radio och elektornik.

Moderator: Moderator

Malmön
Segelnummer: 2653
Båtnamn: Mimmi
Been thanked: 2 times

Re: Installation av solpanel

Inlägg av Malmön »

Bara en liten kommentar till någon som läser tråden. IFen jag köpte för några år sedan hade en solpanel men jag kunde inte förstå varför den inte laddade batteriet. Till slut kom jag på att panelens minus var kopplad till båtens gemensamma minus och inte till regulatorn minus ingång. Nu funkar det när jag dragit en extra ledare från panelen till regulatorn.
Andreas89
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Inlägg av Andreas89 »

Undra om den lilla Sunbeam-panelen har någon svaghet i konstruktionen för nu har även min säckat ihop efter bara ett års användning.

Den ger inte mer än 15v/2w i år, i direkt solsken mitt på dagen, med laster igång så att inte batteriets motstånd blir en flaskhals. Kabeldragningen till regulatorn är felsökt och den slutliga domen kom när jag kopplade in en annan panel på samma plats och allt fungerade som det ska igen.

Det måste nästan vara så att fukt hittat in i panelen, jag förstår inte varför den annars skulle ha pajat under vintervilan då den inte ens varit inkopplad eller sett någon sol.
IF-3068
Has thanked: 11 times
Been thanked: 2 times

Inlägg av IF-3068 »

Hej alla. Nykläckt IF ägare, hemmahamn Basteviksholmarna; Lysekil.

Är sunbeam 21W tough fortfarande det som verkar vara den bästa lösningen för solcellspaneler?

eller är det plats för storleken större på luckan..
https://teknikhamstern.se/product/sunbe ... oles-2024/

Tough 21W (corner holes) – T-28×43-H
Pmax (Watt) 20.8
Shadow Optimized No
Length (cm) 43.3
Width (cm) 27.7

Tough 37W (corner holes) – T-38×53-H
Pmax (Watt) 36.9
Shadow Optimized No
Length (cm) 53.5
Width (cm) 37.8
/Maria (IF-3068)
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 110 times
Been thanked: 72 times
Kontakt:

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är svårt att svara på. Jag har ju haft lite olika problem med olika fabrikat som beskrivits i tråden.

Men mina Sunbeam fungerar fortfarande som de ska, efter att jag fick lagt till dioder. Det är mycket möjligt att det finns andra fabrikat som också kan fungera. Kolla runt lite och läs specifikationer!

Vad gäller större panel får du nog mäta själv om de kan få plats. Jag kom fram till att 21W-panel är vad som ryms på akterlucka när jag valde panel från det som fanns på marknaden för några år sedan.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar