Passande motor i motorbrunn?

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Otium
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2022 23:02
Has thanked: 2 times

Passande motor i motorbrunn?

Inlägg av Otium »

Hej!
Det må vara att de flesta placerat utombordaren på akterspegeln av praktiska skäl. Men jag tycker inte det ser så snyggt ut (detta stycke är redigerat för det ursprungliga kunde tolkas som oartigt) :oops:

Det är omnämnt att dagens motorer inte får plats i brunnen, men finns det verkligen ingen motor som får plats?
Och finns det ingen som har sin motor i brunnen under luckorna (och är nöjd med det)?
Det hade varit roligt att se bilder och höra om vilka modeller som funkar.

När jag var liten grabb på 70-talet så hade farsan motorn i brunnen och jag kan minnas att den användes när det var stiltje i sundet och det var bråttom att komma hem när söndag närmade sig kväll.
Det var en tvåtaktare på 5 hk och den var nog lite mindre än dagens 4 taktare.

En annan fråga är ju om en modern 4taktare har bättre vrid än en gammal tvåtaktare. Hade det kanske klarat sig med en 2-3 hästars idag? De modellerna är ju i alla fall inte så stora.

Jag letar efter en IF och vill helst gömma motorn där den en gång var tänkt att sitta. Dels av en rent estetiskt anledning, men också för att inte locka tjuven.

Tack för er tid.
Senast redigerad av 1 Otium, redigerad totalt 17 gånger.
Otium betyder fritid.. (inget annat)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Passande motor i motorbrunn?

Inlägg av maja »

Motorbrunnen är designad för 70-talets utombordsmotorer. Det var två-taktare med lång rigg. De var mindre och lättare än dagens 4-taktare, och t.o.m. en 8-hk motor fick plats i brunnen och under akterluckan.

Min erfarenhet är att man kanske nätt och jämt får ner en modern 4-taktare på 4-6 hk i motorbrunnen, men den får knappast plats under akterluckan. Dessutom passade just den motorn så illa, att propellern kunde göra en repa i roderbladet vid stora roderutslag.

Själv använder jag en 2,3 hk Honda som "stiltjemotor", och som jag förvarar ruffen, i utrymmet under sittbrunnen, och som jag hänger på ett motorfäste då vinden dör och jag har bråttom hem. Den har alldeles för lågt vridmoment för att klara motvind och vågor, så den duger knappast som allround-motor till semestern. Vridmomentet har med effektökning per varvtalsenhet att göra, så lågt maxvarv gäller för högt vridmoment. Eftersom en 2-taktare tänder vid varje varv och en 4-taktare vid vartannat dito, blir cylindervolymen och därmed storleken högre för en 4-taktare med samma effekt. Däremot är en 4-taktare mer bränsleeffektiv.

Ett alternativ för dig skulle kunna vara att renovera upp en 2-taktare från 90-talet. Om jag minns rätt så förbjöds 2-takts förgasarmotorer att tillverkas kring milleniumskiftet men de fick säljas slut från leverantörernas lager. Ett annat tips är att skaffa en 4-taktare från första generationen, som var mindre till volym och vikt. Min semestermotor, en Yamaha F4A från 1999, väger bara något kilo mer än en 5 hk 2-taktare från samma tid.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Otium
Inlägg: 4
Blev medlem: 11 jan 2022 23:02
Has thanked: 2 times

Re: Passande motor i motorbrunn?

Inlägg av Otium »

Mycket tänkvärt. :idea:

Jag har sett mig blind på att det måste vara en 4-taktare, men förbudsförslaget riktar sig mycket riktigt bara mot användning av förgasar-tvåtaktare.

Att renovera en gammal utombordare känns dock lite osäkert. Tillgång till delar osv. Men det beror så klart på skicket.
Eller så går det kanske att hitta en helt ny maskin.

Förutom fördelar som storlek, vikt och avsaknaden av motorolja, så är det ju lite nostalgi med motorgången på en 2-taktare. Lite vassare ljud och lite mer doftande avgaser väcker minnen.

Verkar inte som handlarna här hemma marknadsför tvåtaktare, så jag får utforska sortimentet på internet. Jag har ju ingen båt ännu så jag har gott om tid.

(Efterlyser fortfarande om någon har motorn i brunnen och trivs med det).
Otium betyder fritid.. (inget annat)
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2792
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Passande motor i motorbrunn?

Inlägg av maja »

Otium skrev: 17 jan 2022 16:35
Jag har sett mig blind på att det måste vara en 4-taktare, men förbudsförslaget riktar sig mycket riktigt bara mot användning av förgasar-tvåtaktare.
Det finns, så vitt jag känner till, inget förbud mot att använda 2-takts förgasarmotorer. Förbudet är riktat mot tillverkning och kanske numera även kommersiell nyförsäljning. Jag tror inte att det blir något användningsförbud. Sådana här miljöproblem brukar ju lösa sig själv genom "end of life", och man brukar tillåta att man använder "hisoriska" objekt som dessa för att deras miljöpåverkan till slut blir försumbara.

Du kanske kan hitta en 5-6 hästars tvåtaktare i hyfsat skick på Blocket. Du kan också annonsera på IF-båtförbundets salutorg https://ifboat.se/salutorg . För bara några år sedan hjälpte jag en medlem i IF-båtförbundet att "få igång" en 6 hästars Johnson från mitten av 70-talet. För de stora märkena finns nog fortvarande reservdelar för sjutti - åttitalsmotorerna...
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
folklore
Inlägg: 1
Blev medlem: 28 mar 2022 13:35

Re: Passande motor i motorbrunn?

Inlägg av folklore »

Apologies for English reply - the Tohatsu MFS 6C Ultra Long fits in the well - but only just. I recently bought one and it came with this motor.

The forward side of the well has been reinforced with wood, it is possible to lower the motor down into the well and close the lazarette.

I have not yet sailed - only motored in the marina as I get things ready, but I need to find a way to lock the outboard tiller. Reversing was very scary because both the rudder and outboard tiller needed management. For a new boat owner and surrounded by expensive boats it was a special kind of exciting.
Skriv svar