Hej!
I våras införskaffade vi vår IF. Noterade då att bottenfärgen flagnade på vissa ställen men hann inte göra något åt det innan det var sjösättningsdags. Nu vid upptagningen ser vi att det är rätt stora områden som börjat ramla av, och inser att det kanske är något vi borde lösa. Vi skulle egentligen vilja vara bottensfärgsfria och tvätta istället. Någon som har någon erfarenhet av att ta bort färgen, och hur gick ni tillväga? Överväger just nu att använda färgborttagningsmedel och skrapa.
Behöver man epoxibehandla botten om man inte vill lägga på ny färg? Eller kan man ha "ren" gelcoat i Östersjön och bottentvätta den?
Vid epoxibehandling, hur lång torktid kan man räkna med? Vi tog upp ganska sent, i slutet på oktober, och kommer behöva komma sjösätta ganska tidigt också.
Alla tips och råd är välkomna!
Åtgärda flagnande bottenfärg
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2814
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 58 times
Re: Åtgärda flagnande bottenfärg
Epoxibehandling mot vatteninträngning har inte så mycket med målning med giftfärg för att förhindra beväxning att göra, utan det är två olika saker.
Om man vill måla tät epoxifärg på skrovet är det viktigt att skrovet har torkat ut ordentligt innan. Det bästa är att ställa den inomhus några månader på vintern. Om man inte har möjlighet till detta är det nog bäst att offra en säsong och måla på sensommaren då skrovet förhoppningsvis har torkat. Vilket angreppssätt man än väljer, bör man regelbundet kontrollera torkningsprocessen med en fuktmätare för att inte riskera att måla en fuktspärr på ett fuktigt skrov.
Å andra sidan, en 40-50 år gammal båt utan ett spärrskikt av epoxifärg och som ännu inte har drabbats av blåsor kanske sannolikt inte heller drabbas av det i fortsättningen.... Det kanske räcker att båten har tagits upp på vintrarna och fått torka ut tillräckligt mycket för att inget ska ända...Kolla med dina båtgrannar och, om du är med i IF-båtförbundet, kolla med någon ansvarig i din region.
Om man inte bottenmålar med giftfärg bör man regelbundet borsta sin botten för att förhindra påväxt av havstulpaner. Efter midsommar börjar vattnet bli varmt och näringsrikt, så då är det dags att börja borsta. Litet beroende var man befinner sig, får man göra detta olika ofta, men det kan nog vara fråga om upp till 1-2 gånger i veckan efter sommarlovet. Kolla med dina båtgrannar i hamnen för att få en uppfattning. Kolla även på rodret, vilket är det ställe där det först börjar komma slem.
Man kan klara borstningen själv med en Scrubbis" från däcket och/eller snorkling/dykning och borstning med skurborste. Själv har jag använt min Scrubbis i många år, och jag är nöjd med resultatet. Det enda stället man inte kommer åt på är spalten mellan akterkant köl och roder, där det kan sitta en eller några handfullar snäckor på hösten. Men där är det ju medföljande vattenmassa när man seglar, så det har mindre betydelse för framfarten. Notera även i detta sammanhanget att det inte behövs borstas så ofta om man regelbundet - dagligen använder båten, som t.ex. under en semestersegling. Vid farter över 2 knop försvinner nämligen allt slem och tulpanerna har svårt att fästa.
Om man vill måla tät epoxifärg på skrovet är det viktigt att skrovet har torkat ut ordentligt innan. Det bästa är att ställa den inomhus några månader på vintern. Om man inte har möjlighet till detta är det nog bäst att offra en säsong och måla på sensommaren då skrovet förhoppningsvis har torkat. Vilket angreppssätt man än väljer, bör man regelbundet kontrollera torkningsprocessen med en fuktmätare för att inte riskera att måla en fuktspärr på ett fuktigt skrov.
Å andra sidan, en 40-50 år gammal båt utan ett spärrskikt av epoxifärg och som ännu inte har drabbats av blåsor kanske sannolikt inte heller drabbas av det i fortsättningen.... Det kanske räcker att båten har tagits upp på vintrarna och fått torka ut tillräckligt mycket för att inget ska ända...Kolla med dina båtgrannar och, om du är med i IF-båtförbundet, kolla med någon ansvarig i din region.
Om man inte bottenmålar med giftfärg bör man regelbundet borsta sin botten för att förhindra påväxt av havstulpaner. Efter midsommar börjar vattnet bli varmt och näringsrikt, så då är det dags att börja borsta. Litet beroende var man befinner sig, får man göra detta olika ofta, men det kan nog vara fråga om upp till 1-2 gånger i veckan efter sommarlovet. Kolla med dina båtgrannar i hamnen för att få en uppfattning. Kolla även på rodret, vilket är det ställe där det först börjar komma slem.
Man kan klara borstningen själv med en Scrubbis" från däcket och/eller snorkling/dykning och borstning med skurborste. Själv har jag använt min Scrubbis i många år, och jag är nöjd med resultatet. Det enda stället man inte kommer åt på är spalten mellan akterkant köl och roder, där det kan sitta en eller några handfullar snäckor på hösten. Men där är det ju medföljande vattenmassa när man seglar, så det har mindre betydelse för framfarten. Notera även i detta sammanhanget att det inte behövs borstas så ofta om man regelbundet - dagligen använder båten, som t.ex. under en semestersegling. Vid farter över 2 knop försvinner nämligen allt slem och tulpanerna har svårt att fästa.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Åtgärda flagnande bottenfärg
Färg som flagnar och lossnar av sig själv är nog inte alltför svår att ta bort med en bra färgskrapa. Det kan vara värt att testa lite utan färgborttagningsmedel, går det bra utan blir det mindre slabbigt.
Det finns en ganska trevlig skrapa som heter ProScraper i båthandeln. Den är dyr men den har uttag för dammsugare och fångar upp färgen man skrapar loss så man jobbar rent och snyggt med den och sparar en del städtid.
Nackdelen med att skrapa är att bladet följer skrovets konkava och konvexa former dålig och att man skapar fasetter och repor. Hade jag haft tjocka flagnande färglager hade jag nog tagit det värsta med skrapa och sedan gått över till att slipa med maskin när bara de (vanligen förekommande) undre hårt sittande lagren med grundfärg återstår.
Nackdelen med att slipa med maskin är att man skapar en massa fint giftigt damm. Dammsugare kopplad till maskinen, bra andningsskydd och täckande skyddskläder tycker jag är ett måste.
Om ni skulle slipa med excenterslip så måste jag tipsa om slippappret Abranet Ace HD. Det är det dyraste man kan köpa per ark men oerhört effektivt och även billigt i längden då man kommer runt en hel IF-botten på tre fyra ark. Kan även rekommendera att man köper en så kallad Interface Pad som är en tjock mjuk mellandyna mellan maskin och slippapper som gör att pappret följer skrovets former mycket bättre. Det är få ytor på en IF-botten som är plana och lämpar sig för plan bearbetning. Båda dessa varor finns exempelvis hos PaintPro. Jag slipade rent i Oktober i år och hade jag köpt dessa grejer från början hade jag sparat både tid och pengar.
Lycka till!
Det finns en ganska trevlig skrapa som heter ProScraper i båthandeln. Den är dyr men den har uttag för dammsugare och fångar upp färgen man skrapar loss så man jobbar rent och snyggt med den och sparar en del städtid.
Nackdelen med att skrapa är att bladet följer skrovets konkava och konvexa former dålig och att man skapar fasetter och repor. Hade jag haft tjocka flagnande färglager hade jag nog tagit det värsta med skrapa och sedan gått över till att slipa med maskin när bara de (vanligen förekommande) undre hårt sittande lagren med grundfärg återstår.
Nackdelen med att slipa med maskin är att man skapar en massa fint giftigt damm. Dammsugare kopplad till maskinen, bra andningsskydd och täckande skyddskläder tycker jag är ett måste.
Om ni skulle slipa med excenterslip så måste jag tipsa om slippappret Abranet Ace HD. Det är det dyraste man kan köpa per ark men oerhört effektivt och även billigt i längden då man kommer runt en hel IF-botten på tre fyra ark. Kan även rekommendera att man köper en så kallad Interface Pad som är en tjock mjuk mellandyna mellan maskin och slippapper som gör att pappret följer skrovets former mycket bättre. Det är få ytor på en IF-botten som är plana och lämpar sig för plan bearbetning. Båda dessa varor finns exempelvis hos PaintPro. Jag slipade rent i Oktober i år och hade jag köpt dessa grejer från början hade jag sparat både tid och pengar.
Lycka till!
- johan swe-1870
- Global moderator
- Inlägg: 2431
- Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Ort: Råå
- Has thanked: 109 times
- Been thanked: 67 times
Re: Åtgärda flagnande bottenfärg
Jag håller med, helt och hållet. Undvik slipning och färgborttagningsmedel så långt det är möjligt.
Det lättaste är att skrapa bort det mesta. Använd nya skarpa skär på färgskrapan!
Det lättaste är att skrapa bort det mesta. Använd nya skarpa skär på färgskrapan!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
-
- Inlägg: 2
- Blev medlem: 17 nov 2022 20:11
Re: Åtgärda flagnande bottenfärg
Hej igen,
Tack för alla bra svar! Då kör vi nog på skrapa med dammsugare först och ser om det blir färgborttagning eller slipning för det sista. Och skippar epoxin sålänge.
Vad har ni använt för dammsugare? Funkar vanlig grovdammsugare eller är det nån särskild filterklass som gäller?
Tack för alla bra svar! Då kör vi nog på skrapa med dammsugare först och ser om det blir färgborttagning eller slipning för det sista. Och skippar epoxin sålänge.
Vad har ni använt för dammsugare? Funkar vanlig grovdammsugare eller är det nån särskild filterklass som gäller?