Elutombordare till IF

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

birro6
Segelnummer: 2027
Båtnamn: Sunflower, FOB 75
Been thanked: 1 time

Elutombordare till IF

Inlägg av birro6 »

Hej IF vänner
Har länge drömt om att glida in ljudlöst i naturhamnen, utan klimatavtryck, bensinlukt och ringar på vattnet.
Skriver därför nu små inlägg från våran test av elmotor motsvarande 5 hk, 1425 Wh
under olika väderförhållanden, körsträckor och laddning av batteri.
Vi startade med tuff kryss till Vinga, därifrån gick vi dagen efter med fulla segel till Laesö
Motorn fick högsta betyg in och ut ur hamn, lätt manövrerad, lätt att svänga runt helt, bromsa och gasa. Det tog ca 15-20 vid tilläggning såg ingen sänkning av batterikapaciteten (%) under tiden.
Sov gott, hörs snart igen Birgitta i IF 2027
IMG_2286.jpeg
IMG_2286.jpeg (137.18 KiB) Visad 822 gånger
Bilagor
IMG_2289.jpeg
IMG_2289.jpeg (176.73 KiB) Visad 822 gånger
IMG_2280.jpeg
IMG_2280.jpeg (148.65 KiB) Visad 822 gånger
Hans
Segelnummer: 589
Båtnamn: Rán

Re: Elutombordare till IF

Inlägg av Hans »

Hej birro6!
Kul att höra om erfarenheter från el-snurra! Menade du 15–20 minuter? Vilken typ av batteri har du – bly, Lithium eller?
Går det att få ner en sådan snurra i akterskuffen i det ursprungliga utbordarrör/fäste?
Vad kostar en sådan snurra på ett ungefär?
Vänliga hälsningar
/Hans
Nils D
Been thanked: 26 times

Inlägg av Nils D »

Hans skrev: 15 jun 2025 22:43 Går det att få ner en sådan snurra i akterskuffen i det ursprungliga utbordarrör/fäste?
Tror inte det går, och om det skulle gå vill jag nog ändå avråda från det. Orsaken är densamma i båda fallen. Många elutombordare har själva motorn längst ner i vattnet, vilket gör att den har en stor klump längst ner. Vilket gör det svårt, eller omöjligt, att få ner den genom hålet. Och om man skulle få ner den skulle den ge så mycket ökat motstånd att farten, framförallt i lätta vindar, skulle minska betydligt.

En annan, ibland förbisedd aspekt, är att man måste ha tillgång till el så man kan ladda batterierna i hemmahamnen. Batterier är som bekant tunga

När det gäller räckvidd så är den förstås helt beroende på batterikapaciteten, men också på hur snabbt man kör. Drar man ner effektuttaget från 100% till 75% lär förbrukningen minska betydligt mer än farten enligt Drev.se

När jag köpte tillbaka min IF i slutet på förra säsongen var den försedd med en elutombordare (Haswing Protuar 5.0/24 volt) och två vanliga Dual AGM 12 V 75 Ah batterier. Blev förvånad över hur seglingsegenskaperna försämrades av tyngden av batterierna trots att räckvidden bara var en bråkdel av den med en vanlig bensinsnurra och en 10 l tank. Skulle jag i framtiden vilja ha en elsnurra skulle jag behöva lättare batterier och placera dem mer centralt i båten, t.ex. i kölsvinet, om jag vill behålla IF:ens fins seglingsegenskaper. Men jag måste ibland köra långa transportsträckor. Om man bara behöver köra in och ut ur hamn blir säkert en elmotor ett mycket rimligare alternativ.
Nils D SWE-3008
birro6

Inlägg av birro6 »

Hej
Det är ett litiumbatteri som sitter på motorn och är avtagbart vid laddning om så önskas.
Det var inget alternativ för mig med lösa batterier därför var denna modellen väldigt attraktiv. Det är en klassisk utombordare. Motorn väger bara 11 kg utan batteri, du kan lyfta av och på med en hand. Batteriet väger 10 kg men sätts på separat. Det kan laddas med solcell eller vanlig el.
Det tar tid med solcell men fungerar utmärkt, våran solcell är på 140 W.
Imorgon seglar vi mot Sverige, vill passa på att önska alla IF vänner en riktigt trevlig Midsommar
Hörs snart igen, MvH birro
Bilagor
IMG_2338.jpeg
IMG_2338.jpeg (185.13 KiB) Visad 692 gånger
IMG_2310.png
IMG_2310.png (579.26 KiB) Visad 692 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Inlägg av maja »

Kapaciteten är väl alltså knappt 15 - 20 minuter vid full effekt (5 hk). om jag tänkt rätt. Vid sänkt fart minskar effektuttaget betydligt.
Man bör alltså undvika fullt effektuttag och inte köra fort i onödan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
birro6

Inlägg av birro6 »

Hej igen från Birro med elmotorn

Så kul att flera verkar intresserade

Verkar dock ha blivit ett missförstånd angående min tidsangivelse, vi använder ca 15-20 min vid tilläggning eller när vi går från hamn, när vi ser förbrukning efter denna tid är det endast ett fåtal procent, ett exempel är från Saeby hamn där förbrukningen sjönk från 98% till 93% (till och från hamn)
När det gäller körsträckor så finns det tabeller på vad man kan förvänta sig vid olika hastigheter, precis som tidigare inlägg påpekade så är det viktigt att lägga sig på ca 3 knop om man vill ha en längre körsträcka.

Vi fick också tillfälle att pröva motorns kapacitet i lite tuffare väder på Midsommardagen. Vi testade att backa ut ur fålla med ganska hård (9m/s) vind i aktern.
Det gick väldigt smidigt, motorn är stark och driver på en IF bra.
Dock är det viktigt med planering för att ha tillräcklig batterikapacitet vid längre körning

Hörs snart igen, vänliga hälsningar Birro
Grusmalaren
Båtnamn: IF

Inlägg av Grusmalaren »

Hur ofta kör du maximal fart? Tror du att det hade fungerat att ha en motsvarande 3HP elmotor istället för en 5 HP?
birro6

Inlägg av birro6 »

Hej

Har försökt undvika maxfart då batteriet tar slut fort med hög hastighet. Vid beräkningar gjorda på motorn har man kommit fram till att man kan köra i ca 50 min på full fart och då når man ca 6,7 km med en hastighet på ca 8,9 km/tim. Det blir avsevärt längre om hastigheten hålls nere.
Om du kör i 6km/tim kommer du ca 13 km det tar då 3 tim

Jag har inte provat någon motor som motsvarar 3 hk men kan tänka mig att den blir lite svag för båtar kring 2 ton som våran IF. Jag tycker personligen att det är bra när båten reagerar direkt vid vändningar etc

Hoppas detta var till hjälp

De som vill är välkomna att testa motorn på vår IF, hör av er! med tel nr och namn så försöker vi hitta tid

Vänliga hälsningar
Birro
Grusmalaren
Båtnamn: IF

Inlägg av Grusmalaren »

Ok, bra att veta att du inte behöver använda maxfart så ofta! Då tror jag att en 3 HK elmotor möjligtvis skulle fungera för mig (jag har kollat på Haswing Ultima travel 3.0). Vridmomentskurvan för en elmotor är ju annorlunda än för en diesel/bensinmotor (se bild), man har stark "kraft" även vid lågvarv på en elmotor. En nackdelen med en låg HK elmotor, förutom lägre hastigheter, skulle vara om en elmotor med högre HK på något sätt också är optimerad för att högre effekt och därmed är mer energieffektiv trots lika mycket strömdragning från batterierna. Men detta har jag ingen koll på om det ens stämmer.
vridmoment.png
vridmoment.png (102.38 KiB) Visad 285 gånger
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 62 times

Inlägg av maja »

För en båt som en IF eller Folkbåt gäller att det upp till ungefär 3 knop endast finns friktionsmotstånd, vilket dessutom ökar med kvadraten på hastigheten.
Om man således ökar farten från 2 till 3 knop (1.5 gånger) ökar energiåtgången med cirka 2.25.

För farter över 3 knop börjar, förutom frikrionsmotståndet, andra motstånskomponenter öka.Vid 6 knop får dessa komponenter lika stor betydelse som friktionsmotståndet. Totalt har det sammanlagda motståndet vuxit med ungefär 10 gånger till cirka 800 Newton ift motståndet vi 3 knop som bara är cirka 80 Newton.
Här har vi bortsett från luftmotstånd. Men vid 3 knop (1.5 m/s) blir luftmotstånd försumbart.

Referens:
Läran om naturlagarna( Fysik för gymnasiet)

Kompendium i segelbåtskonstruktion, Lars Larsson mfl på Chalmers och SSPA etc.

Tips:
Låna en RIB. Bogsera en IF med en handhållen bagagevåg i 3 knop
Nu bör vågen visa cirka 8 kg.
Sänk farten till 2 knop. Nu bör vågen visa cirka 3.6 kg.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
birro6

Inlägg av birro6 »

Tack för fin info!

Vill också nämna att vi är extremt nöjda med integrerat batteri, kan enkelt tas loss vid laddning, du slipper lösa delar och sladdar. Det är också enkelt att ta med batteriet från båten när du seglat klart.

Om du funderar på att köpa elmotor så får du som tidigare nämnts gärna pröva den som vi nu testar.

Vänliga hälsningar
Birro
Tom IF1722
Segelnummer: 1722
Båtnamn: Laban

Inlägg av Tom IF1722 »

Tack Birro för dina fina inlägg o erfarenheter med en elutombordare med integrerat batteri.
Vad jag förstår får ni tillräcklig kraft för hamnmanövrar o reserv att gå kortare sträckor i låg fart.
Elmotorn har högt vridmoment från start och om propellern då har rel stor diam o liten stigning kan ni få ner kraften i vattnet o omsätta till kraft för just manövrar.

Vill dock varna lite för reklamenen för elmotorer att morsvara x hk bensinutombordare. Dvs man får manöverbarhet (kanske) som en x hk bensinutombordare men inte fart för då gäller faktisk effekt (kombinerat med en bra propeller för den farten)
1 hk motsvarar 736W. Dvs de flesta elutombordare ligger mellan 1 till knappt 2 hk. Den effekten ger begränsad fart.

När man traditionellt räknar på en motor till segelbåt med full manöverbarhet så gäller precis som Marek skriver att man får räkna med både friktionsmotstånd som ökar kvadratiskt med farten plus vågmotståndet o dessutom kunna vara fullt fungerande i hård motvind.

De flesta IF:ar har en motor från några hk till kanske 6hk. Min har en 5hk fossilmotor o klarar full fart i stilla vatten ( ca <6 knop) o över 5 knop i inte alltför svår motvind.)

Själv är jag inne på samma spår att ersätta fossilmotorn med en elmotor. Det jag då vill ha är en stiltjemotor då vi idag seglar ut o in (åtminstone i hemmahamnen). Detta fungerar mkt väl för korta distanser men är intresserad av era erfarenheter i stiltje på längre distanser i verkligheten.

En annan viktig sak som är en fördel är att elutombodare som er väger bara 11 kg o lätt kan stuvas undan om man plockat av batteriet. Min fossiljätte väger 30 kg o är en plåga att lyfta av för att kunna segla väl.

Återkom gärna med era erfarenheter under sommaren.😀
Mvh
Tom
Skriv svar