Montering av vinschar
Moderator: Moderator
-
- Segelnummer: 2059
- Båtnamn: Olifvia
- Has thanked: 2 times
Montering av vinschar
Hej!
Jag fick ett par Andersen 28 ST 2-speed vinschar av en kollega och står inför ett beslut om hur jag ska montera dem.
På min IF sitter det nu två bottendragna Andersen vinschar på rufftaket och jag har inga vinschar på sargkanten.
Jag har läst att originalmonteringarna gjordes med självgängande skruv, vilket jag inte gillar alls. Jag vill köra genomgående bult med bricka och mutter på undersidan.
Så jag funderar på två alternativ:
1. Flytta de bottendragna Andersen-vinscharna till sargkanten och montera 2-speedarna på rufftaket.
2. Montera 2-speedarna på sargkanten
och låta de befintliga sitta kvar på rufftaket.
Jag planerar att segla själv men för mestadels med besättning.
Jag undrar också:
• Går det att ta upp en inspektionslucka i taket inne i stickkojen för att kunna få åtkomst underifrån och montera vinscharna med genomgående bult på ett bra sätt?
Har någon gjort detta? Tips på placering, infästning och vad som funkar bäst tas tacksamt emot.
Vänligen,
Lowe
Jag fick ett par Andersen 28 ST 2-speed vinschar av en kollega och står inför ett beslut om hur jag ska montera dem.
På min IF sitter det nu två bottendragna Andersen vinschar på rufftaket och jag har inga vinschar på sargkanten.
Jag har läst att originalmonteringarna gjordes med självgängande skruv, vilket jag inte gillar alls. Jag vill köra genomgående bult med bricka och mutter på undersidan.
Så jag funderar på två alternativ:
1. Flytta de bottendragna Andersen-vinscharna till sargkanten och montera 2-speedarna på rufftaket.
2. Montera 2-speedarna på sargkanten
och låta de befintliga sitta kvar på rufftaket.
Jag planerar att segla själv men för mestadels med besättning.
Jag undrar också:
• Går det att ta upp en inspektionslucka i taket inne i stickkojen för att kunna få åtkomst underifrån och montera vinscharna med genomgående bult på ett bra sätt?
Har någon gjort detta? Tips på placering, infästning och vad som funkar bäst tas tacksamt emot.
Vänligen,
Lowe
-
- Moderator
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
Re: Montering av vinschar
På min båt sitter det Lewmar ST-vinchar på sargkanten, och som på många andra IF-båtar, underdragna Andersen-vinchar på rufftaket. Jag rekommenderar att du kör på samma konfiguration då de underdragna vincharna på rufftaket är väldigt bra för besättningsmedlemmar att jobba med, som ofta har två händer att jobba med (utväxlingen är alltså inte så kritisk) och framför allt är de "snabbare" då inget handtag behöver fipplas med. ST-vincharna är väldigt trevliga att jobba med när man seglar båten själv, och att då ha de monterade på sargkanten är att föredra för att inte behöva klättra över skotbalken vid varje slag, eller för att justera skotningen på öppna bogar.
Mina vinchar på sargkanten är monterade uppifrån med självgängande skruv, och det har aldrig varit något problem. Båten är ju byggd för detta arrangemang och jag har aldrig hört talas om någon som haft en vinch avsliten.
Mina vinchar på sargkanten är monterade uppifrån med självgängande skruv, och det har aldrig varit något problem. Båten är ju byggd för detta arrangemang och jag har aldrig hört talas om någon som haft en vinch avsliten.
S-926
-
Tack!
Vad för typ av självgängande skruv använde du?
Om jag skulle sätta genomgående, är taket längst in i stickkojen strukturellt? Hade det gjort något om jag satte dit en inspektionslucka?
Tack för svar!
/Lowe
Vad för typ av självgängande skruv använde du?
Om jag skulle sätta genomgående, är taket längst in i stickkojen strukturellt? Hade det gjort något om jag satte dit en inspektionslucka?
Tack för svar!
/Lowe
-
- Moderator
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 5 times
Vad för typ av skruv som användes exakt kan jag tyvärr inte svara på, vincharna var monterade när jag köpte båten för 12 år sedan. Ville mest tipsa om att behålla de underdragna vincharna på rufftaket, och montera ST-vinchar där de går att nå utan att klättra runt för mycket. Det finns inga hål i taket i stickkojen för att komma in i tomrummet under vinchen i min båt så då återstår bara alternativet att vanliga skruvar har använts. Skulle tro att vanlig rostfri skruv i så kraftig dimension möjligt fungerar, men det finns säkert någon på forumet som kan komma med ett mer ingenjörsmässigt utlåtande.
S-926
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 75 times
- Kontakt:
De bottendragna Andersenwincharna är utmärkta. Det är så skönt att slippa ta av handtaget innan varje slag. Jag har sådana både på taket och på sargen. Med rätt teknik behöver man aldrig veva flera varv med handtag och växel behövs inte.
Jag skulle i ditt fall nästan överväga att sälja de 2-växlade och skaffa ett par Andersen 101 till sargen. Visst är de dyra, men de är också fantastiskt bra.
Vad gäller monteringen har jag aldrig haft av mina sargwinchar. Så jag vet varken dimension eller material på de självgängande skruv där måste vara. Men jag tror du utan problem kan lita på att platsen är anpassad för det. Enligt ritning i klassregeln finns där en förstärkning.
Jag skulle i ditt fall nästan överväga att sälja de 2-växlade och skaffa ett par Andersen 101 till sargen. Visst är de dyra, men de är också fantastiskt bra.
Vad gäller monteringen har jag aldrig haft av mina sargwinchar. Så jag vet varken dimension eller material på de självgängande skruv där måste vara. Men jag tror du utan problem kan lita på att platsen är anpassad för det. Enligt ritning i klassregeln finns där en förstärkning.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jag skulle flytta anderssenvinscharna till sargerna och låta rufftaket vara winschfritt, förutsatt du inte nödvändigtvis vill skota försegel med winsch på rufftaket. Med genuacunningham och cunningham på storen behövs ingen winsch på ruffen för att justera sträckningen av förlik resp mastlik. Jag satte dit en genuacunningham för två år sedan och tycker det är toppen.
Henke
-
Tack för tipsen!
Jag kommer nog montera mina nya 2-speed vinschar på sargkanten med själgängande skruv och se hur det fungerar.
Lowe
Jag kommer nog montera mina nya 2-speed vinschar på sargkanten med själgängande skruv och se hur det fungerar.
Lowe
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 62 times
Skruvarna som har använts ts för winchar på sargkanten på samtliga IF-båtar är s.k. "fransk " träskruv". Så vitt jag har erfarit har inte en enda av dessa winchar lossnat på någon IF.
Märk även att kraften på winchen från skotet är i huvudsak horisontell medan skruvarnas gängor tar upp vertikala krafter, som blir väldigt små.
Märk även att kraften på winchen från skotet är i huvudsak horisontell medan skruvarnas gängor tar upp vertikala krafter, som blir väldigt små.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 75 times
- Kontakt:
Då kanske min båt är ett undantag.
Mina winchar har skruvar med försänkt flat skalle med spår.
Det enda ställe jag kommer på där det finns fransk träskruv på min båt är de fyra skruvarna som håller T-skenan under masten.

Det enda ställe jag kommer på där det finns fransk träskruv på min båt är de fyra skruvarna som håller T-skenan under masten.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 62 times
Ursäkta felaktig benämning. Jag trodde just sådana försänkta skruvar med plan skalle kallades för franska dito ... 

Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
IF-båtägare sedan 1983
IF-båtägare sedan 1983
Jag hade av winscharna på sargen i vintras och gjorde rent dem ordentligt då gammalt smutsigt fett hade gjort att klackarna inte längre tog. De var skruvade med självgängande mässingsskruv som suttit så länge att när jag, trots försiktighet, skruvade ur dem så höll bara 4 av 10 för trycket. På resten blev hälften kvar i båten.
Nu är de utbytta mot rostfri skruv i nya hål och med tef-gel för att förhindra galvanisk korrosion mot winscharna som är i något slags aluminium-legering. Verkar hålla bra hittills, vi fastnade i 17 sekundmeters vindbyar med spinnakern skotad på dem och allt sitter kvar.
Nu är de utbytta mot rostfri skruv i nya hål och med tef-gel för att förhindra galvanisk korrosion mot winscharna som är i något slags aluminium-legering. Verkar hålla bra hittills, vi fastnade i 17 sekundmeters vindbyar med spinnakern skotad på dem och allt sitter kvar.