Jag funderar på att köpa Haswing Protruar 5.0 eller Haswing Protruar G4 eller Haswing Ultima travel 3.0 (med integrerat batteri) för min IF-segelbåt. Men jag har svårt att bestämma vilken av motorerna jag ska köpa.
Här är lite statistik:
* 3.0 har 110 kg / 1030W / 3HK
* 5.0 har 160 kg / 2520W / 5HK. 10,7 tum diameter prop. Maximalt 1450 rotationer/minut.
* G4 har 130 kg / 1800W / 4-5HK. 11,8 tum diameter prop, maximalt 1100 rotationer / minut.
3.0-motorn har integrerat batteri till skillnad från de andra, vilket å ena sidan är bra, men samtidigt är man beroende av Haswings propertiära batteri för att motorn ska fungera. Och 3.0-motorn har inte möjlighet att använda några externa batterier, och jag är inte säker på om det går att ladda batteriet medan man använder motorn, vilket inte skulle vara så bra. Motorn har också den lägsta maximala Watt utav alla dessa motorer, och jag undrar om den har för lite kraft i t.ex. hård vind? Jag kan köpa den här motorn begagnad för en ganska billig peng vilket är skälet till varför jag överväger den.
Om man jämför 5.0-motorn med G4-motorn har G4 en bättre propeller för segelbåtar eftersom den är större och den kör för färre rotationer per minut (alltså högre vridmoment). Men 5.0 har högre maximal watt. Jag undrar om G4 har tillräckligt hög maximal watt för att ha på en IF-båt, för hur ofta använder man 2500 W ändå? Så frågan är om 5.0 eller G4 skulle vara bättre.
Är det någon som vet om effektiviteten blir högre för medelsnabba hastigheter (t.ex. 1000W) för elmotorerna med högre maximal watt? Alltså att 5.0 och G4 skulle vara mer energieffektiva än 3.0 vid körning på t.ex. 1000W eftersom för 5.0-motorn är det endast halva den maxamala kraften som motorn har, medan för 3.0 så är det maximal kraft.
Haswing elmotor?
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 62 times
Re: Haswing elmotor?
Det är den tillförda dragkraften (Newton) gånger förflyttningen (meter) som bestämmer energiåtgången. Dragkraften dessutom bestäms av hur båten ser ut och hur fort det går.
Den kraft som tillverkaren anger är den maximala dragkraften som motorn kan leverera. En starkare motor på samma båt får mera reservkraft som t.ex kan utnyttjas i motvind.
Propellern har givetvis också betydelse. Låg stigning och stor diameter är att eftersträva. En bra motor ska ha låga förluster vilket håller energiförbrukning och värmeförluster nere. En bra elmotor bör ha högre än 0.8 i inre verkningsgrad.
Den kraft som tillverkaren anger är den maximala dragkraften som motorn kan leverera. En starkare motor på samma båt får mera reservkraft som t.ex kan utnyttjas i motvind.
Propellern har givetvis också betydelse. Låg stigning och stor diameter är att eftersträva. En bra motor ska ha låga förluster vilket håller energiförbrukning och värmeförluster nere. En bra elmotor bör ha högre än 0.8 i inre verkningsgrad.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Re: Haswing elmotor?
Jag köpte en IF med just en Haswing Protruar 5.0 förra säsongen. Hade den för kort tid för att köra i svåra förhållanden så jag kan inte ge någon information om hur den hanterar sådana.
Fungerade fint för att köra in och ut ur hamnarna, men tyvärr måste jag köra betydligt längre sträckor höst och vår så den är nu till salu.
https://www.blocket.se/annons/1402060678
En IF-seglare har förstås goda prutmöjligheter :-)
Fungerade fint för att köra in och ut ur hamnarna, men tyvärr måste jag köra betydligt längre sträckor höst och vår så den är nu till salu.
https://www.blocket.se/annons/1402060678
En IF-seglare har förstås goda prutmöjligheter :-)
Nils D SWE-3008