Jag håller på att ge interiören i min 1971 IF en mindre uppgradering, vilket inkluderar att olja om teakpanelerna. Flera av de ursprungliga plastkantlisterna har dock blivit porösa med tiden och behöver bytas ut mot nya, och jag har inte haft någon tur att hitta rätt profiler online eller här på forumet.
Om någon annan har erfarenhet av att hitta nya kantlister med T-profiler i storlekarna 8 mm och 17 mm är jag mycket intresserad :-)
Nya Kantlist
Moderator: Moderator
- johan swe-1870
- Global moderator
- Segelnummer: 1870
- Båtnamn: InFinit
- Has thanked: 114 times
- Been thanked: 75 times
- Kontakt:
Re: Nya Kantlist
Det är en bra fråga.
Jag har hittills klarat mig med de ursprungliga kantlisterna, även om de nu är ganska spröda och har krympt lite och gått sönder på några ställen. Jag kan också vara intresserad av att hitta en leverantör av sådana lister. Kallas de edgeband på engelska eller Umleimer på tyska?
Jag har hittills klarat mig med de ursprungliga kantlisterna, även om de nu är ganska spröda och har krympt lite och gått sönder på några ställen. Jag kan också vara intresserad av att hitta en leverantör av sådana lister. Kallas de edgeband på engelska eller Umleimer på tyska?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 62 times
Dessa T-lister var sannolikt i tiden för 50 år sedan, men har ingen marknad numera. Man bygger nog inte inredning i teakplywood längre. Det skulle bli alldeles för dyrt för en Bavaria...
Kanske något möbelsnickeri eller tapetserare som renoverar 70-talssnickerier skulle kunna ha något undanstoppat.
Annars återstår väl att ta det som finns att tillgå på nära håll. Måhända skulle en u-list i svart plast kunna duga...?

Kanske något möbelsnickeri eller tapetserare som renoverar 70-talssnickerier skulle kunna ha något undanstoppat.
Annars återstår väl att ta det som finns att tillgå på nära håll. Måhända skulle en u-list i svart plast kunna duga...?
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
- D63
- Segelnummer: 63
- Båtnamn: Uhuru
- Has thanked: 2 times
- Been thanked: 1 time
Tack för inspiration.
Jag hoppas kunna återanvända spåren i originalpanelerna. Det finns många alternativa lösningar, till exempel kantlister som stryks på och sedan skärs till.
Men jag skulle naturligtvis först rådfråga expertpanelen här på forumet innan jag kastar mig in i en "odokumenterad" lösning :-)
Jag hoppas kunna återanvända spåren i originalpanelerna. Det finns många alternativa lösningar, till exempel kantlister som stryks på och sedan skärs till.
Men jag skulle naturligtvis först rådfråga expertpanelen här på forumet innan jag kastar mig in i en "odokumenterad" lösning :-)
DEN 63 "Uhuru"