Jag lyfte upp min if i helgen och har hittat ett gäng små blåsor på skrovet. Trycker man på dem kommer det ut vätska, så nu börjar jag undra om det är böldpest/osmos eller något annat.
För er som har erfarenhet av det här:
• Låter det som klassisk osmos?
• Är det något man måste ta tag i direkt, eller kan det vänta? Isåfall hur länge?
• Om jag behöver fixa det, hur gör man jobbet på rätt sätt och vad ska man tänka på?
Alla tips uppskattas!
Böldpest
Moderator: Moderator
- maja
- Moderator
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 64 times
Re: Böldpest
Din IF har väl seglar I 50 år. Förra gången någon åtgärdade blåsor på botten kanske var för cirka 20-25 år sedan, så det är inget konstigt att de återkommer.
Man kan nog låta det vara som det är. Det har jag gjort. Jag åtgärdade min botten för kanske 30 år sedan och har som du fått några nya blåsor här och där.
Om du trots allt bestämmer dig för att åtgärda botten så att resultatet blir bestående, får du nog ställa den inomhus så att den torkar ordentlig och att miljön blir som inomhus när du målar ny epoxi .
Man kan nog låta det vara som det är. Det har jag gjort. Jag åtgärdade min botten för kanske 30 år sedan och har som du fått några nya blåsor här och där.
Om du trots allt bestämmer dig för att åtgärda botten så att resultatet blir bestående, får du nog ställa den inomhus så att den torkar ordentlig och att miljön blir som inomhus när du målar ny epoxi .
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983