Hjälp med att justera rigg

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

lowe
Segelnummer: 2059
Båtnamn: Olifvia
Has thanked: 4 times
Been thanked: 1 time

Hjälp med att justera rigg

Inlägg av lowe »

Hej!

Jag mastade på idag och håller på att ställa in riggen och har några funderingar. Min rigg har dimensioner: 6 mm toppvant, 5 mm förstag och 4 mm undervant.

1. Klossning av spridare
Jag har läst att avståndet mellan toppvanten vid spridarnockarna ska vara 1460 mm, vilket ger ett avstånd på 280 mm från masten. Jag har en genomgående bult med en låsmutter som håller fast spridarna. Jag ställde in dem innan jag reste masten utan några klossar men nu ser jag att den ena spridare har flyttat på sig. Jag fick med två plastbitar när jag köpte båten (se bild) – kan det vara dessa som ska användas för att klossa spridarna? (De var inte monterade tidigare).

2. Förstagslängd
När det gäller förstaget står det på North Sails Trimguide att förstaget ska vara 8,40 m. I höstas när jag tog upp båten var vantskruven till förstaget nästan helt inskruvad, men för att jag ska nå 8,40 m måste vantskruven vara nästan helt urskruvad. Nu är förstaget 8,35-8,40m med nästan helt urskruvad vantskruv.

Problemet är nu att kaskaderna till akterstagssträckaren är för långa. Jag tycker det känns konstigt att jag skulle behöva korta akterstaget då den har kappseglats med tidigare.

3. Riggspänning
Jag har mätt spänningen med en Vajert-mätare och får följande värden:

• Toppvant (6 mm): 8.0 (Siktar på 8-8.5 enligt tabeller för Loos mod B37).
• Undervant (4 mm): 6.5 (Verkar ligga nära rekommenderat värde 6.0–7.0).
• Förstag (5 mm): Här mäter jag bara 3.0 i grundspänning (går upp till 6.0 vid akterstagsspänning).

Är förstaget alldeles för löst? Det känns svårt att nå målvärdet på ca 6.5 (motsvarande Loos mod B 22) utan att dra akterstaget stumt vilket det står att man inte ska göra när man mäter.

4. Kilar vid mastfoten
Sist och minst: Jag har två kilar liggandes som jag misstänker är till för att kila mastfoten. De har inte varit monterade tidigare. Är det rekommenderat att använda dessa?

Tacksam för alla tips och råd för att få ordning på trimmet inför säsongen!

Hälsningar,
Lowe
Bilagor
IMG_1732.jpeg
IMG_1732.jpeg (91.78 KiB) Visad 16 gånger
IMG_1734.jpeg
IMG_1734.jpeg (44.88 KiB) Visad 16 gånger
IMG_1737.jpeg
IMG_1737.jpeg (248 KiB) Visad 16 gånger
IMG_1737.jpeg
IMG_1737.jpeg (299.44 KiB) Visad 16 gånger