Det som fascinerar mig mest är dock inte den lilla stålkvadraten med en stående triangel ovanpå, plus diverse hål -utan priset!
Vad jag förstår är problemet med de gamla röstjärnen att de p.g.a. ålder och långvarig belastning, då särskilt snedbelastning, riskerar att spricka i svetsen där öglan är svetsad i själva bulten.
Jag har själv tänkt byta mina röstjärn, men dock inte till den modell som förespråkas här.
Den modell jag tittat på är istället i form av ett U. Eftersom U:et är gjort av ett sammanhängande härdat stycke, så finns här inga svetsar som kan spricka. En annan fördel med U:na är att de, om de sitter rätt vinklade inte kan snedbelastas
Mina U:n kommer jag köpa på Clas Ohlson. De finns bland båtbeslag i två utföranden. Den ena är klassad för en belastning av 1250kg, den andra är klassad för 1750kg. Det borde vara fullt tillräckligt, eftersom båten närapå går att lyfta i dessa. Båten har ju lagt sig på sida och vinden blåst över innan dessa U:n går av, alternatinvt har någon mindre tålig riggdel gått sönder.
Dessa två beslag kostar 59kr/st för det mindre och 69kr/st för det större!!!
Jag har ingen aning om vad klassregeln säger om detta, men om den skulle motverka detta verkar ju löjligt då det inte påverkar något annat än inköpspriset.
Själv bryr jag mig inte så mycket i klassregeln, då Nadine inte är eller får klassas in, men mina dryga 500kr som blir över lägger jag gärna på något annat än onödigt dyra röstjärn.
Som vanligt är jag ingen expert, men jag kan inte för mitt liv begripa varför dessa U:n inte skulle vara lika bra som röstjärn för 700kr.
Bifogar en länk till beslagen:
http://www.clasohlson.se/Product/Catego ... 207;251144
De finns flera beslag på denna länk, se artikelnummer:31-861-1 och 31-861-2