Höjd på motorfäste.
Moderator: Moderator
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Höjd på motorfäste.
Nu börjar det bli dags att montera Nadines utombordarfäste.
Jag undrar lite över vilken höjd jag ska montera det i.
Det skiljer säkert mellan olika båtar och det gäller att hitta balansen mellan att motorn släpar i och att den inte når ned i sjögång.
Hur långt ifrån däcket sitter era fästen?
(Mätt ifrån siliconskarven mellan däck och fribord, inte lodrätt utan mätt utmed akterspegeln.)
Ju fler som mäter desto bättre!
Jag undrar lite över vilken höjd jag ska montera det i.
Det skiljer säkert mellan olika båtar och det gäller att hitta balansen mellan att motorn släpar i och att den inte når ned i sjögång.
Hur långt ifrån däcket sitter era fästen?
(Mätt ifrån siliconskarven mellan däck och fribord, inte lodrätt utan mätt utmed akterspegeln.)
Ju fler som mäter desto bättre!
s/y Nadine (IF-E 367)
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
- maja
- Moderator
- Inlägg: 2730
- Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
- Has thanked: 3 times
- Been thanked: 49 times
Medföljer det inte en monteringsanvisning till motorfästet du köpt? I så fall är det väl bara att titta på ritningarna som finns på klassregelsidan och göra sitt eget övervägande.
Det viktigaste är att motorn kommer ner tillräckligt i vattnet i nerfällt läge, ju djupare desto bättre. Kavitationsplattan ska helst vara under båtbotten, men det är inte praktiskt möjligt för en segelbåt. (IF-båtens botten kan nog räknas att vara cirka 0.4 m under vattenytan exklusive köl.) I vilket fall som helst ska kavitationsplatta, kylvattenintag och avgasutsläpp var väl nedanför vattenytan, även för helt tom båt utan mast.
Samtidigt är det inte praktiskt att motorfästet sticker upp för högt över sargkantens nivå i uppfällt läge. Då fastnar det för mycket i diverse förtöjningstampar.
Mitt motorfäste är ett specialbygge utfört av förre ägaren. Det är mycket stadigt och man kan nog sätta en hundrakilosmotor på det utan större problem. Enligt mitt tycke kan skulle det mycket väl kunna sticka ner litet djupare, för det är nätt och jämt att det klarar att ha kvar kavitationsplattan i vattnet när någon fullvuxen person går fram till stäven vid angöring.
Det viktigaste är att motorn kommer ner tillräckligt i vattnet i nerfällt läge, ju djupare desto bättre. Kavitationsplattan ska helst vara under båtbotten, men det är inte praktiskt möjligt för en segelbåt. (IF-båtens botten kan nog räknas att vara cirka 0.4 m under vattenytan exklusive köl.) I vilket fall som helst ska kavitationsplatta, kylvattenintag och avgasutsläpp var väl nedanför vattenytan, även för helt tom båt utan mast.
Samtidigt är det inte praktiskt att motorfästet sticker upp för högt över sargkantens nivå i uppfällt läge. Då fastnar det för mycket i diverse förtöjningstampar.
Mitt motorfäste är ett specialbygge utfört av förre ägaren. Det är mycket stadigt och man kan nog sätta en hundrakilosmotor på det utan större problem. Enligt mitt tycke kan skulle det mycket väl kunna sticka ner litet djupare, för det är nätt och jämt att det klarar att ha kvar kavitationsplattan i vattnet när någon fullvuxen person går fram till stäven vid angöring.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
-
- Inlägg: 104
- Blev medlem: 11 dec 2007 12:24
- Ort: Gävle
Det är ett begagnat motorfäste av aluminium. Samma typ som finns att köpa på bl.a. Hjertmans, Watski, Biltema m.f. Det finns dessutom ett vinkelbeslag för att motorn ska få lodrät vinkel, trots IF-båtens akterspegel.
Självklart ska fästet sitta lågt, men frågan är hur lågt det kan sitta utan att motorn riskerar att bli dränkt vid lite sjö. En annan risk är att motorn släpar i.
Motorn är en Yamaha 6hk långrigg, så den är ganska lång.
Det vore jättebra om någon som har ett likadant fäste kunde dela med sig av sina erfarenheter och kanske mäta.
Självklart ska fästet sitta lågt, men frågan är hur lågt det kan sitta utan att motorn riskerar att bli dränkt vid lite sjö. En annan risk är att motorn släpar i.
Motorn är en Yamaha 6hk långrigg, så den är ganska lång.
Det vore jättebra om någon som har ett likadant fäste kunde dela med sig av sina erfarenheter och kanske mäta.
s/y Nadine (IF-E 367)
Re: Höjd på motorfäste.
Jeg skal også montere et slikt feste. Hvilke erfaringer gjorde du deg? Ser på hjemmesiden din at festet er på :-)
IF 1439
Re:
Jag har ett sådant här vinklingsbeslag innanför fästet. på det går att flytta höjden på själva motorhissen på ett par minuter om båten ligger med aktern mot bryggan. Vilket jag gör beroende på vilken motor jag använder. Jag har haft allt från kortriggad till XL(sail) riggad motor. Inga problem att justera in motorn i höjdled när man har en sådan.s/y Nadine skrev:Det är ett begagnat motorfäste av aluminium. Samma typ som finns att köpa på bl.a. Hjertmans, Watski, Biltema m.f. Det finns dessutom ett vinkelbeslag för att motorn ska få lodrät vinkel, trots IF-båtens akterspegel.
Självklart ska fästet sitta lågt, men frågan är hur lågt det kan sitta utan att motorn riskerar att bli dränkt vid lite sjö. En annan risk är att motorn släpar i.
Motorn är en Yamaha 6hk långrigg, så den är ganska lång.
Det vore jättebra om någon som har ett likadant fäste kunde dela med sig av sina erfarenheter och kanske mäta.

Jag har en bit till båten, så det närmaste jag kan hjälpa med nu är att titta på bild 49 (sidan 2).
http://www.skota.be/photo/IF08/
JAg har dessutom en liten träplatta ca 5 cm i nerkant och 0,5 cm i överkant för att få fästet helt plant, trots vinkelbeslaget
Lycka till
Vallan