Marieholms 26:a - Luckan i förpiken läcker! Tips?

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

KristinaL

Marieholms 26:a - Luckan i förpiken läcker! Tips?

Inlägg av KristinaL »

Hej!

När det regnar så läcker det in vatten i förpiken och jag tror att luckan i förpiken läcker någonstans vid kanten. Planen är att köpa silikon och täta med samt att sy ett kapell som vi sätter fast med tryckknappar på däck.

Är dock nyfiken på om någon annan har/har haft samma problem på den båten och vad man gjort åt saken? Har hört att det är väldigt dyrt att byta ut luckan.

Som det är nu har vi fått tejpa plast på däck för att inte få in en massa regnvatten...

Tack
Kristina
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Marieholms 26:a - Luckan i förpiken läcker! Tips?

Inlägg av maja »

Det absolut vanligaste är att ett beslag läcker. Kolla halkipar, mantågs. och pulpitinfästningar.

Om luckans tätning skulle vara dålig, skulle du nog märka det först när du seglade i friskt väder, och där vågorna slår över luckan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Jonte66
Been thanked: 1 time

Inlägg av Jonte66 »

KristinaL skrev:Hej!

När det regnar så läcker det in vatten i förpiken och jag tror att luckan i förpiken läcker någonstans vid kanten. Planen är att köpa silikon och täta med samt att sy ett kapell som vi sätter fast med tryckknappar på däck.

Är dock nyfiken på om någon annan har/har haft samma problem på den båten och vad man gjort åt saken? Har hört att det är väldigt dyrt att byta ut luckan.

Som det är nu har vi fått tejpa plast på däck för att inte få in en massa regnvatten...

Tack
Kristina
Hej

Har själv en M26 men har inte märkt att det läcker från luckan men från mina gamla sladd genomföringar till masten, läckte det rätt bra till jag tills jag använde riktiga sladd genomföringar.Bytte luckan för några årsedan nu pga den var så sprucken så att man inte kunde se igenom den alls.
Ingen billig historia detta byte 2100 kr kostade det på en glasfirma.Men väl värt det, håller kanske ytterligare 20 år till. En sak du kan göra är att ta bort allt som du har tejpat fast på däcket. Håll sen en vatten slang över luckan så ser du om det läcker in nåt vatten genom luckan.Är det inte en gummi list runt luckan också, minns inte hur det ser ut där just nu.

Jonte M26 Nr479
Användarvisningsbild
Chrille

Inlägg av Chrille »

Jag har monterat ett vred som spänner ner luckan i framkant. Vredet som har en ratt med en skruv fäste jag i luckan och mothållet en liten metallvinkel som fästes fast i framkant
på aluminiemlisten där pleksiglaset går ner i listen. Detta gör att luckan sluter mycket tät i listen. Inga tätninglister behövs och de två främre gummistropparna behöver aldrig användas. Har aldrig haft något läckage sedan detta gjordes. Mycket saltvatten har runnit över lyckan när det har blåst kraftigt, men aldrig en droppe vatten har kommit in.

Christer
M26 453
Christer Jednell
M26 (453)
Kullavik (norra Halland)
Skriv svar