Mastfotskada

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

if1368lars

Mastfotskada

Inlägg av if1368lars »

Igår sprack godset itu på ena sidan vid bulten på min Proctormastfot. Det medför att bulten inte håller masten på plats.
Båten är byggd år 1973. Jag gissar att det inte går att reparera genom att svetsa - men kanske går det att limma? Jag har skruvat loss mastfoten. Finns mastfot att köpa ? Hur bör jag annars laga mastfoten ?
Jag är förstås mycket tacksam för råd i denna fråga.
Hälsar if1368lars
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Mastfotskada

Inlägg av maja »

Mastfoten kan ta stryk vid av- och påmastnng om masten råkar komma snett tvärskepps. Därför rekommenderas varmt att göra dessa åtgärder med masten hängande i spinnakerfallet. Tyngdpunkten kommer då att befinna sig långt nedanför upphängningspunkten i stället för tvärtom då man lägger slingen under spridarna.

Jag tror foten går att svetsa. Ta loss mastfoten från maströret och ta den och den lösa biten till en verkstad som kan svetsa gjuten aluminium.

Tillfälligt kan du sätta en skruv med mutter i hålet i T-profilen på däck för att förhindra att masten glider bakåt. För säkerhets skull kan du sätta något i främre hålet också, men jag tror att masten ändå aldrig glider framåt av sig själv.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
if1368lars

Re: Mastfotskada

Inlägg av if1368lars »

Stort tack "maja" för snabbt svar ! Jag planerar nu följa dina råd.
mvh if1368lars
Skriv svar