Vinkel, spridare

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
Simon 3350

Vinkel, spridare

Inlägg av Simon 3350 »

Hej,
Har enfråga ang. spridarnas vinkel mot masten.
På de allra flesta båtar så skall (är) spridarnas vinkel ca 90 grader mot masten. Har dock läst på andra forum att vinkeln mot vanten skall vara lika på ovansida som undersida av spridaren, vilket gör att spridaren är inte längre vågrätt utan svagt vinklat uppåt (det skulle medföra att masten belastas jämnare?).
Hur skall spridaren vara på IF:n?
En följdfråga: låser ni era spridare (tejpar?)?
Simon, IF SWE-3350, "Frida"
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Has thanked: 118 times
Been thanked: 81 times
Kontakt:

Re: Vinkel, spridare

Inlägg av johan swe-1870 »

Spridarna på en IF-båt ska peka något uppåt, annars är det nåt fel.

Som du skriver ska det vara samma vinkel mot vantet på över- resp undersidan av spridaren. Så är det på IF-båtarna som jag har sett.

Jag förstår inte vad du menar med att låsa spridaren med tejp. Mina spridare sitter med skruv med låsmutter både vid nock och mot mast. Jag har tejpat utanpå dessa för att skydda seglen, och så blir där en extra säkring.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Den horisontella spridarvinkeln beror på hur undervanten är placerade i förhållande till maströret. I princip bör spridarna ha (ungefär) samma vinkel som övervantens röstjärn har mot maströretc centrum.

Båtar med partialrigg, som t.e.x en IF-båt, har i allmänhet bakåtsvepta spridare. Om de inte har det, måste man ha backstag. Det är i allmänhet bara båtar från 70- och 80- talen, som blev påverkade av IOR-regeln, som har mastheadrigg och därmed spridare 90 grader mot masten.

Spridarvinkeln för en IF-båt mäts som ett avstånd från den räta linjen mellan spridartopparna till mastens bakkant. Det står i klassreglerna hur stort detta avstånd ska vara.

Om spridarna är fasta (helt låsta) får detta avstånd inte understiga 260 mm. Lämpligt avstånd är 280-300 mm. Normalt har en standardrigg från Proctor störrre rörlighet bakåt (cirka 380 mm), men man kan "klossa" spridarna för att minska rörligheten och därmed öka riggens stabilitet.

Spridarna för en IF-båt på en standard Proctor-rigg är normalt riktade litet uppåt, dvs. vinklarna på ovansidan och undersidan av spridaren mot toppvantet är ungefär lika, vilket det ju ska vara.

Normalt låser man inte spridarna helt utan klossar dem bara som beskrivits ovan. Att tejpa runt spridarfästet ger inte mycket, eftersom detta blir alldeles för elastiskt. Tejpen kan eventuellt bara skydda mot att storseglet inte kommer i knip, men det har jag själv aldrig råkat ut för under 28 års segling med IF-båt. Om man vill låsa spridarna helt ska man göra det med en genomgående skruv med låsmutter genom spridarfäste och spridare
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
dirk
Has thanked: 1 time

Inlägg av dirk »

Efter mycket svett och sågning av en plastskärbräda har jag klossat min spridare. Om jag inte har mätt helt fel så kom jag på cirka 265mm från bakkanten. Eftersom skärbrädsplasten är något elastisk tyckte jag att det skulle räcka. Allt såg fint ut på land. Nu när masten sitta på båten så är spridarvinklarna ej helt exakt lika mellan båda spridarna och masten. Är det något annat som kan gå sned då...??

Vad händer med riggen om avståndet från mastens bakre del är mindre än 260mm tex 250mm, förutom att det inte är tillåtet på IF-båts tävlingar? Blir riggen ostadig eller har toppvantarna fortfarande tillräklig med kraft att hålla riggen på plats utan bakstag?
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

dirk skrev:Nu när masten sitta på båten så är spridarvinklarna ej helt exakt lika mellan båda spridarna och masten. Är det något annat som kan gå sned då...??
Det bästa är om det är lika. Det får man om man t.ex. använder lager av t.ex.en jämntjock plastskiva eller en vanlig gummislang.

Det jag kan tro händer är att båten får litet olika egenskaper på de olika halsarna.
dirk skrev: Vad händer med riggen om avståndet från mastens bakre del är mindre än 260mm tex 250mm, förutom att det inte är tillåtet på IF-båts tävlingar? Blir riggen ostadig eller har toppvantarna fortfarande tillräklig med kraft att hålla riggen på plats utan bakstag?
Riggen blir litet sämre stagad framåt när man seglar undanvind. Dessutom blir masten något svårare att böja och undervante anvlastas mera. men även här tror jag inte att det händer något dramatiskt.

Det kan nog vara så, att dina klossar trycks ihop en aning och även blir symmetriska när du belastar dem under segling i frisk vind några gånger.
IF-båtägare sedan 1983
dirk
Has thanked: 1 time

Inlägg av dirk »

Hej Maja,
tack för svaret.

Jag hade sågat klossarna av samma material och tjocklek och på millimeter lika och ändå blev det olika när de klistrats fast. Vi får se hur det ser ut efter några segelturer...

Hälsningar,
Dirk
"Miss Tilia" SWE-3444, Lomma
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Det blir aldig exakt lika.

Det beror bl.a. på att spridare och spridarfästen kan vara olika slitna.

Men det beror även på rent psykologiska faktorer, dvs. att man helt enkelt tycker att där finns en skillnad....

För du har väl int klättratt upp i masten och mätt... :shock: ....
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

maja skrev:Den horisontella spridarvinkeln beror på hur undervanten är placerade i förhållande till maströret. I princip bör spridarna ha (ungefär) samma vinkel som övervantens röstjärn har mot maströretc centrum.
Jag förstår inte. På vilket sätt påverkar undervantens placering i förhållande till maströret spridarnas vinkel?
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Det ska vara ungefär samma vinkel mellan båtens centerlinje och linjen mellan centrum mastfot och övervantsröstjärn som spridaren har mot båtens centerlinje.

Det betyder även, att om man betraktar övervantet från sidan i riktning mot mastens centrumlinje, ska man inte märka att övervantet bildar någon knäck vid spridarfästet.
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

Det förstår jag. Men vad har undervanten med saken att göra?
Användarvisningsbild
maja
Moderator

Inlägg av maja »

Om jag har skrivit något om undervanten i detta sammanhang, var jag nog förvirrad vid det tillfället... :shock: ....
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
Simon 3350

Inlägg av Simon 3350 »

Tackar för alla svar,
Då mina spridare sitter i princip horisontellt (seldén rigg), är det väl bara att lossa på vantskruvarna och sen justera vinklarna uppåt vid mastkran antar jag.

/hälsningar
Simon
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

Jag är osäker på hur Seldenmasten är.

På Proctormasten är spridarfästet konstruerat så att spridaren från början pekar något över horistontalplanet. Spridaren kan röra sig lite upp eller ned i beslaget men ganska lite. Spridaren är i övrigt helt rak. En rak spridare i ett riktigt mastbeslag sitter alltså av sig själv i stort sett i rätt vinkel.

Om en Seldenmast är likadan vet jag inte. Är spridaren så lös i höjdled att den går att justera?
Jag skulle aldrig ge mig på att justera spridaren genom att försöka böja spridaren eller fästet om jag inte är 100% säker på att jag har ett fel som måste åtgärdas och att det är enda sättet.

Löper ditt toppvant fritt på spridarnocken?
Användarvisningsbild
Simon 3350

Inlägg av Simon 3350 »

Mina spridare är ganska lösa så länge jag inte spänner vantskruven, när det gäller spidartoppen så blir jag osäker då ändarna är tejpade (dåligt av mig att inte komma ihåg, ska ta av tejp och se nästa vecka). Har varit ute i helgen och inte vågat ha genua + stor uppe längre än till 5 m/s p g a osäkerhet.

/Tack för era synpunkter
Simon
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Kontakt:

Jag tittade hastigt på två båtar med Seldenmast på min brygga. Kanske det ser ut som att deras spridare sitter vågrätt istället. Men det var svårt att se då jag stod på samma brygga som båtarna ligger på. Jag kan kolla igen om du vill.

Men det vore ännu bättre om någon medlem som har en Seldenmast på sin båt kunde ge sig tillkänna och lämna information i denna tråd!
Skriv svar