Lateralcentrum

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

MathiasB

Lateralcentrum

Inlägg av MathiasB »

Hej!
Kan någon hjälpa mig att hitta mått eller skiss på var centrumpunkten för lateralplanet och tryckcentrum för segelytan är belägna på en IF? Det borde vara väl dokumenterat om man bara vet var man skall titta.

/Mathias
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Re: Lateralcentrum

Inlägg av maja »

Det är bara att räkna på eller rita för hand eller med ett lämpligt rit- eller beräkningsprogram.

Om jag inte missminner mig, kan du finna tyngdpunkten på en triangelyta genom att ta skärningspunkten mellan linjerna som går från hörnen till motsatta sidas mittpunkt. Om du vill ha noggrannare beräkningar genom att dela upp ytan i mindre segment, får du vikta ihop dem ungefär som man gör en vanlig tyngdpunktsberäkning.

Om du inte klarar det, kan du kanske mjölka din segelmakare på uppgifterna.

Men vad ska du egentligen ha uppgifterna till? Som alla vet är ju IF-båten ytterst välbalanserad....
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
MathiasB

Inlägg av MathiasB »

Tack!
Visst kan jag rita och mäta själv men jag gissar att det redan är uträknat med större noggrannhet och står någonstans i ritningarna.
Vad jag skall med det till? Det vet jag knappt om jag vågar skriva här...
Jag har läst boken "Practical junk rig" av Blondie Hassler och tänkte roa mig med att räkna på en modern, effektiv djonkrigg till IF:en.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Det har nog litet intresse, eftersom IF-båten upplevs väldigt välbalanserad med de segel den har. Den obalans som uppstår vid ökande vind eller med ett mindre försegel kan lätt balanseras bort genom att plana storseglet eller att släppa litet på skot eller ledvagn.

Du får alldeles tillräcklig noggrannhet om du använder t.ex ett A3 millimeterpapper och ritar upp seglen på det.

Du kan dessutom experimentera litet om hur balansen på båten kommer att ändras, då du t.ex bygger ut akterrundan. på storseglet och t.ex hur mycket du ska variera trycket på storen när du seglar med respektive genua, stor (ny) fock eller liten(originalfock). Måttenpå originalfocken hittar du i klassregler av 2007 eller äldre.

Den vanligaste orsaken till obalans i frisk vind är för dåligt uppspänd rigg (dvs. under 10-12 % av brottlasten för ett 6 mm toppvant) och för dåligt dimensionerad akterstagssträckare. Masten ska kunna böjas cirka 13 cm i spridarhöjd. Det blir ganska tungt att dra om man inte har minst cirka 16 gångers utväxling. En nnan orsak kan vara att storseglet är så gammalt och utseglat att det inte längre går att plana ut och att bukens centrum inte längre kan dras framåt med cunningham.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar