Avlägsna Simson

Ämnen som inte ryms i övriga tekniska kategorier.

Moderator: Moderator

Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Avlägsna Simson

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Vi använder numera Simson i stället för Sikaflex efter tips här på forumet och tycker att den är klart bättre. Men - har någon erfarenhet av hur känslig Simson är för tidigare tätmassa. Gammal silikon var ju hopplöst känslig, hur är det exv om man tätar om skruvade beslag; att rengöra skruvgängorna riktigt noggrant är rätt tidsödande.

Någon som vet?


Hösthälsningar

Janne
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Avlägsna Simson

Inlägg av maja »

Du ska lägga tätningsmassan under beslaget i första hand, inte på skruvarna.

Dra först skruvarna med fingrarna och vänta tills tätningsmassan stelnat litet innan du slutdrar med verktyg. Då trycker du inte bort tätningen utan får kvar en lagom tunn "packning" under beslaget
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Avlägsna Simson

Inlägg av johan swe-1870 »

Det finns ett ställe där det nog är bra med tätning på skruvarna; de 48 st skruvarna till genuaskenan. De går både genom däcket och genom den invikta skrovkanten. Mellan däck och skrov finns på båtens utsida en annan tätning som inte alltid är perfekt.

Jag gjorde därför allt jag kunde för att få ner Simsonmassan i skruvhålen så att den om möjligt även tätar mellan skruv och den invikta skrovkanten. Det borde minska risken för inläckage. I annat fall gäller det ju att tätningen mellan skrov och däck är hel och fungerande utefter hela båtens längd. Kommer det in vatten nånstans kommer det annars att söka sig mellan däck och skrovkant och ta sig ner utefter en otät skruv för genuaskenan.

Jag satte nya skruvar till genuaskenan, därför att många av de gamla var sönderkorroderade och brast. Så jag slapp då också problemet med att rensa dem från gammal tätningsmassa.

Andra beslag och skruvar har suttit med grå originalmassa eller sikaflex. Det brukar gå att rensa dem genom att skrapa och skära loss så mycket som går och sedan hjälpa till lite på slutet med aceton.

Silikon har jag provat någon gång för länge sen, men den har inte blivit långlivad. Den är dessutom väldigt svår att få bort.

Hur man avlägsnar SImson MCR vet jag inte, eftersom det inte har varit aktuellt än.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Janne på Ifigenia
Inlägg: 77
Blev medlem: 27 aug 2006 20:47
Ort: Stockholm
Been thanked: 2 times

Re: Avlägsna Simson

Inlägg av Janne på Ifigenia »

Ok, bra tips att använda aceton på slutet, tack för det Johan! På den avlastare vi hittills försökte vi få ner massa i hålen plus att vi kletade en del på skruvarna, allt för säkerhets skull.

Det Marek skriver är sant och välkänt, och mitt exempel kanske illa valt. Antag i stället att beslaget i fråga monterats på det viset redan tidigare och det således finns kvar gammal tätmassa både på beslaget och båten. Hur noga måste man vara - om alls? Dagens tätmassor (fr a Simson MCR, då) är kanske inte alls så känsliga. Vi minns fortfarande klosterjobbet vi hade när vi skulle ersätta det ursprungliga silikonet i skarven mellan skrov och däck för många år sedan.


Janne
Skriv svar