Osäsong

Utrustning, hamntips, boende

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Osäsong

Inlägg av johan swe-1870 »

Här står SWE 1870 InFinit och vilar sig i form för nästa säsong:

Bild

I bakgrunden syns systerbåten i hemmahamnen, SWE 1871 Libell.

Inga särskilda projekt är på gång. Det enda som sker är lite planering inför 2019 års seglingar som blir båtens 45:e år på haven.

Vad gör du? Hur mår din båt?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Osäsong

Inlägg av Jim »

Båten är sedan någon dryg månad uppe och står stabilt i sin vagga.
liten.png
liten.png (1.15 MiB) Visad 13469 gånger
Allt utvändigt trä är demonterat och ligger hemma i källaren för att limmas, kompletteras och lackas.
Gammal toalett har rivits ut och tre hål under vattenlinjen skall lagas när temperaturerna väl stiger till våren.
Sen behöver även löpande rigg bytas, Tomten har fått min önskelista :P
Blir det lite tid över så går vi nog på att fixa till förpiken.
Senast redigerad av 1 Jim, redigerad totalt 19 gånger.
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Osäsong

Inlägg av andreas IF-259 »

Bild

Här har vi Ingrid (SWE-259) som fyller 50 år nästa sommar.
Att-göra listan blev ganska lång, även om det mesta är av rent estetisk karraktär.
Som nyblivna seglare är vår ambition är att ha en riktigt trevlig semesterbåt att utforska skärgården med.

1. Ny elinstallation, nya lanternor och led till ruffbelysningen.

2. Sanera skrovbklädnaden från mögel (Vilket otroligt lyft! Den gamla rutmönstrade skrovmattan sitter fortfarande bra mot skrovet och efter några drag med klorin i stickkojer och förpik ser den ut som ny igen).

3. Slipa fram ny mörk teakyta på invändiga och utvändiga trädetaljer.

4. Hemma i vår lilla 39 kvm har vi syatteljé. Nya dynor, gardiner, sparyhood, bomkapell. Funderar på att konstruera något slags tak till sittbrunnen?

5. Vi har skissat på en mycket enkel lösning för att få vatten till pentryt. En enkel trälåda som kan skjutas in i stickkojen under pentryckivan, som har en vattenkran med en liten droppskål/diskho under sig. Fotpump monterad under kojen och en vattensäck längst fram i fören.

6. Till våren blir det lagning av några skador på gelcoat, och tätning av alla däcksgenomföringar (hon läcker som ett såll)

Tack till alla tips och råd här ifrån formet förresten! Det är en ovärderlig källa av information!
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Osäsong

Inlägg av johan swe-1870 »

Vad roligt att läsa om lite projekt! Skriv gärna här på forumet om det, det brukar vara intressant för folk att läsa om!

Jag upptäckte idag att min InFinit inte vill stå kvar i sin vagga. Hon hade med ovädret Alfridas hjälp flyttat sig bakåt i vaggan, i riktning mot havet. Båten vill visst redan tillbaka till sjön! :shock:

Nu vilade hon väldigt tungt på stöttorna och den förliga kölpallningen var faktiskt helt lös. Jag gissar att hon hade flyttat sig ca 5 cm bakåt. Det fick bli några timmars arbete med att rätta till det hela.

Jag valde att säkra med ett rejält spännband och ytterligare en kloss under kölen:
Förbättrad vinterpallning 2019 1
Förbättrad vinterpallning 2019 1
DSC_0023.JPG (111.53 KiB) Visad 13313 gånger
Förbättrad vinterpallning 2019 2
Förbättrad vinterpallning 2019 2
DSC_0024.JPG (113.92 KiB) Visad 13313 gånger
Båten får faktiskt vänta några månader till innan den får komma tillbaka till havet!

Det är väl bara att rekommendera alla att se till sina båtar efter Alfrida så att det inte har hänt konstigheter. :!:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Osäsong

Inlägg av maja »

andreas IF-259 skrev: 19 dec 2018 12:03
4. Hemma i vår lilla 39 kvm har vi syatteljé. Nya dynor, gardiner, sparyhood, bomkapell. Funderar på att konstruera något slags tak till sittbrunnen?
Om du är medlem i IF-båtförbundet kommer du åt en ritning på ett sittbrunnstält tillsammans med stycklista och tillverkningsbeskrivning. Gå in på >>Båt >> Tips >> Instruktion. Beskrivningen är visserligen på danska, men det brukar svenskar lätt klara av. Logga in som medlem och använd det lösenord som du fick av din regionsansvarige.
andreas IF-259 skrev: 19 dec 2018 12:03
5. Vi har skissat på en mycket enkel lösning för att få vatten till pentryt. En enkel trälåda som kan skjutas in i stickkojen under pentryckivan, som har en vattenkran med en liten droppskål/diskho under sig. Fotpump monterad under kojen och en vattensäck längst fram i fören.
Om man inte är ute i ytterskärgården i flera veckor, behöver enligt min erfarenhet man inte släpa så mycket vatten med sig som ryms i en vattensäck. Dessutom tar säcken värdefull plats i en så liten båt som en IF och kräver även ett visst mått av underhåll för att det inte ska bli en bakteriehärd.

Jag själv brukar ha med mig 2 st 10-litersdunkar med en lös kran som man monterar på den dunk som man använder för tillfället. Dunken placerar jag på sittbrunnstaket ovanför pentryt och får så rinnande vatten för matlagning.

Diska gör man enklast i en lös plastvanna i sittbrunnen eller på bryggan/ i land.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Re: Osäsong

Inlägg av IF 2719 »

Hej Andreas! Jag skulle börja med att täta alla genomföringar (som du planerat). Sen skulle jag rekommendra att du provar Mareks förslag med lösa dunkar, iaf första säsongen. Om du inte tycker det funkar bra, så kan du ju bygga vattetanken nästa år? När vi lagar mat står jag i ruffnedgången o brukar lyfta bort plankan som man kliver ned på för att stå bekvämare och då når man sittbrunnen och en uppställd vattendunk ganska lätt. Vi hade vattentank men tog bort den för att vi inte ville dricka det vattnet utan använde det bara till att koka potatis o till att diska med. Dricksvattnet hade vi alltid i dunkar o flaskor. Sen läckte beslaget på fördäck för påfyllnad av vattentanken så det blev ett rätt omfattande lagningsjobb (har skrivit i Medvind om det). En liten detalj till, vattensystemet bör monteras isär på vintern så det inte fryser sönder o sen ska det rengöras ordentligt o jag funderade alltid lite över hur fräscht vattnet i tanken egentligen var (man vill ju inte bli magsjuk under seglingssemestern).

PS Vi har fått en 5L vattensäck av kompisar och hänger upp den i sittbrunnen (i ett skotlås på rufftaket så den hänger nära ruffen) den har kran och är mycket smidig att använda (haft den 2 säsonger nu).

Lycka till med nya båten! Mvh Martin
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
andreas IF-259
Inlägg: 17
Blev medlem: 05 okt 2018 23:33
Segelnummer: 259
Båtnamn: Ingrid
Ort: VSS, Stockholm
Been thanked: 4 times

Re: Osäsong

Inlägg av andreas IF-259 »

Hej!

Ja, nu är det osäsong igen, så det passar väl att ta upp den här tråden igen. Tack för tips och råd sedan senast.

Vi fick gjort det mesta på att göra listan, och fick en väldigt fin IF och 4 hela veckor i Stockholms skärgård.
Förutom att skryta lite om mysfaktorn som uppstod i ruffen efter renoveringen... vill jag mest dela med mig av vår lösning på diskho och vatten.

Lådan som även rymmer tallrikar och glas går att skjuta in helt i stickkojen, och ligger där säkert även på kryss. Lådans lock blir dessutom en extra behändig arbetsyta vid matlagning. Vattnet rymms i en 80L vattensäck från seasea som ligger under bäddarna i förpiken, och förs till diskholådan med en enkel slang, via en fotpump.

Med tanke på hur svårt det är att få färskvatten i Stockholms skärgård, upplevde vi aldrig att 80L var överdrivet mycket.

Själva vasken har inget avlopp, utan är en helt vanlig rostfri degbunke av IKEA-typ. Man får helt enkelt ta upp den ur lådan och slå överbord.


Bild

Bild


Bild
Andreas
IF 259 Ingrid
VSS, Stockholm
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Osäsong

Inlägg av johan swe-1870 »

Det är en innovativ lösning! Det har jag aldrig sett tidigare.

Snyggt gjort!

Jag kan tycka att det du har gjort är värt en egen tråd. Så blir den lättare att hitta.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar