Förstagsrulle för hakad fock?

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

gulabaten7
Inlägg: 1
Blev medlem: 25 jan 2020 14:58

Förstagsrulle för hakad fock?

Inlägg av gulabaten7 »

Jag undrar om någon på forumet har erfarenhet
av den sortens förstagsrulle där hakarna sitter kvar och
man bare rullar upp seglet runt fallet vid tilläggning?

Jag vill alltså inte ha en Furlex eller liknande, med profil.
Det är bara för att jag med tilltagande ålder och ovighet
inte har lust att gå fram och städa undan fock/genua före tilläggning.
Självklart tas seglen ned och packas efter konstens alla regler när båten är fast.

Menar att ha sett ett sådant system i någon reklam
någon gång under tidig bronsålder, länge sedan i alla fall!

Tacksam för alla svar!
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Inlägg av maja »

Jag känner till 3 sådana system:

1. Tord Sundéns jibroller

Detta system har rullen under däck. Man har ett segel helt utan hakar längs liket med endast en svirvelhake i toppen. Seglet rullas upp på det egna förliket, som (helst) ska vara en vajer eller en MYCKET STUM lina. Det finns en beskrivning av detta system bland medlemsdokumenten. Sysemet är från 1970-talet och tillverkas inte sedan längre, men du kanske kan hitta ett sådant system begagnat. På ett befintligt segel kan man ta bort hakarna och eventuellt låta dra in ett vajerlik.

IF-båten SWE 2404 har ett sådant system monterat. Den finns på Västkusten.

2. System från Furltec i Danmark

Detta system används i första hand av danska IF-seglare. Rullen ska sitta under däck. Seglet ska vara ett standard dito med hakar och det rullas upp på förstaget.

Det finns en IF-båt i Skåne, SWE 2059 som har ett sådant system monterat och kanske ytterligare någon båt i Skåne.

Det kan hända att företaget har upphört eller blivit uppköpt. För jag hittar det inte när jag googlar på furltec. Kanske någon annan vet ?

3. System från Bartels i Tyskland

http://bartels.eu/fileadmin/bartels/tem ... eefing.pdf

Detta system används av flera svenska IF-båtar, men jag minns inte vilka de är. Rullen kan sitta antingen över eller under däck. För övrigt fungerar det som ett Furltec-system enligt ovan.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
La Goutte
Inlägg: 1
Blev medlem: 08 jun 2020 12:25

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Inlägg av La Goutte »

Batel.png
Batel.png (833.64 KiB) Visad 9050 gånger

Kanon för +70!

Förstaget stör bilden något.

Saltsjöbadssegel säljer.
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Inlägg av Jim »

Bara en liten tanke och kanske lite off topic, en fock eller genua med hakar har normalt inte UV-skydd i akter- och underlik. Så när man rullar in den så är sömmarna de första 30-40 cm i akter- och underlik rätt så utsatta för väder och vind.
Lättast att skydda förseglet på rulle är att ha ett försegelkapell som hissas med spinnakerfallet.
Annars är det en väldigt smakfull lösning som jag nog skulle ha valt om det inte redan suttit en rulle på vår båt när vi köpte den.
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Inlägg av Nils D »

Jim skrev: 09 jun 2020 09:12 Bara en liten tanke och kanske lite off topic, en fock eller genua med hakar har normalt inte UV-skydd i akter- och underlik. Så när man rullar in den så är sömmarna de första 30-40 cm i akter- och underlik rätt så utsatta för väder och vind.
Lättast att skydda förseglet på rulle är att ha ett försegelkapell som hissas med spinnakerfallet.
Annars är det en väldigt smakfull lösning som jag nog skulle ha valt om det inte redan suttit en rulle på vår båt när vi köpte den.
Försegelkapell är förstås en utmärkt lösning. Men om man seglar själv, och som jag har spinnfallet neddraget till sittbrunnden, är det en rätt bökig process att sätta kapellet. Så när jag är ute och seglar flera dagar i sträck och alltid ligger i naturhamnar nöjer jag mig med genuans inbyggda UV-skydd, även om det inte ger samma skydd som försegelkapellet.

Ett annat skäl till att inte ha försegelkapellet upp i en naturamn är en erfarenhet från långt tillbaka då jag draggade i en naturhamn och började driva ner i ett smalt sund över vilket det gick en kraftledning som masten inte skulle gå under. Och som lök på laxen startade inte motorn. Vi fick snabbt upp ett segel och tog oss ur situationen. Men efter den händelsen vill jag alltid snabbt kunna sätta ett segel när jag ligger i naturhamnar.

MIn fock, som jag använder allt oftare istället för genuan, saknar inbyttg UV-skydd. Men enligt min segelmakare skulle det kosta mer än det smakar att satta dit ett sådant i efterand. Så min fock får mumera klara sig utan UV-skydd i naturhamnar eftersom jag prioriterar möjligheterna till snabb segelsättning framför fockens livslängd.
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Förstagsrulle för hakad fock?

Inlägg av Jim »

Det är en bra inställning att se till att man kan komma iväg snabbt i naturhamn. :!:
Jag tänkte mest på alla de båtar som jag ser på min brygga som låter förseglet vara uppe hela säsongen utan något skydd.
Härrom dagen var det en Maxi 68, som fick hjälp av sjöräddningen, för att de skörat genuan. Den hade gått sönder i en söm. Lite off topic som sagt.
Skriv svar