Ang. dekorrand upptill

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
swe2295
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 apr 2020 13:42
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Ang. dekorrand upptill

Inlägg av swe2295 »

Hej!

Sedan förra sommaren är jag en nöjd ägare av en IF båt (nere till vänster i bifoga bild).

Jag undrade varför den har en sådan dekorrand, jag föredrar faktiskt den original versionen uppe till vänster.

Sedan hittade jag andra IF båtar med liknande dekorränder. Här är ett par som på Marieholmboats webbsida:

IF båt mod. 76 Segelnr. 2727.
IF-båt mod. 76 Segelnr. 2831.

Jag trodde först det var typ Marieholmboats signatur?
Men Göran H. från Marieholmboat skrev: "[..] den är inte rekonditionerad av oss".

Någon som vet vad de kommer ifrån?
/Marco
Bilagor
dekorrand.png
dekorrand.png (508.6 KiB) Visad 7058 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ang. dekorrand upptill

Inlägg av johan swe-1870 »

Är den dekoren kanske en del av attributen för IF-racing som såldes under senare år? :?:

Jag kan dock hålla med om att det ser bättre ut med en standard dekorrand. :|

Kanske var den dekoren ett sätt att följa modet. När båtarna blev allt större gjorde man allt för att maskera deras ökande höjd. En bred dekor är ett sätt att göra det. Men på en smäcker IF-båt behövs inte det, då båten redan från början är vacker.

Om det är möjligt skulle jag ta bort den breda dekoren och återställa original dekorlinje istället.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Nils D
Inlägg: 248
Blev medlem: 04 jun 2007 20:21
Ort: Linköping/Arkösund
Been thanked: 26 times

Re: Ang. dekorrand upptill

Inlägg av Nils D »

johan swe-1870 skrev: 14 jul 2020 00:08 Är den dekoren kanske en del av attributen för IF-racing som såldes under senare år? :?:
Jag tror att du har rätt i att de extra dekorränderna ursprungligen fanns på de s.k. racing-versionerna, som i övrigt om jag minns rätt framförallt hade lite mer utvecklat segeltrim än vad båten levererades med som standard.

Har för mig att jag sett någon broschyr för racingvervisonen med just dessa extra dekorränder. Håller helt med om att båten är snyggare utan dessa ränder, så man kan förstås undra varför man lade till dem. Möjligen samma fenomen som i bilvärden, där man ändrar extriören på modeller med högre utrustning än standardmodellen för att grannarna skall förstå att man har en "finare" och "lyxigare" variant :P
Nils D Tidigare ägare av SWE-3008
Användarvisningsbild
swe2295
Inlägg: 10
Blev medlem: 27 apr 2020 13:42
Has thanked: 11 times
Been thanked: 4 times

Re: Ang. dekorrand upptill

Inlägg av swe2295 »

Jag hittade ett par bilder om IF racer
Bilagor
if-racer.jpg
if-racer.jpg (77.64 KiB) Visad 7003 gånger
if-racer2.jpg
if-racer2.jpg (84.74 KiB) Visad 7003 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Ang. dekorrand upptill

Inlägg av johan swe-1870 »

Den där racing-stripen tycker jag möjligen bara kan accepteras om båten är vit. Men på andra färger ser den inget vidare ut.

Själva racing-paketet innehåller nog med dagens mått inte heller något speciellt. Många standardbåtar har fått motsvarande eller t o m bättre ändringar gjorda genom åren.

Om du tar bort stripen kan det hända att den kommer att anas i flera år, eftersom gelcoaten har varit skyddad av stripen i hela sitt liv.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar