Rädda motorfäste från korrosion

Utombordare, inombordare, motorhållare, bränslesystem

Moderator: Moderator

Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av Andreas89 »

Jag har det ganska vanliga fjädrade motorfästet med aluprofiler och plyfaplanka. Det hålls ihop med rostfria bultar och muttrar och jag har idag roat mig med att bända loss de helt fastkorroderade bultarna från aluprofilerna så att jag Äntligen kan justera vinkeljärnet till högsta läget nästa år.

Kör jag vidare med samma metod lär fästet korrodera så pass långt att risken för haveri blir överhängande och det känns onödigt att köpa nytt fäste periodiskt.

Det är ju inga stora krafter per skruv, kan man helt enkelt lacka skruvhålen och skruvarna eller liknande? Montera plast eller offerbrickor mellan bult och aluminium kanske?

Någon av er som läser kanske sitter på en smart lösning.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av maja »

Det kan räcka med att isolera syrafasta skruvar och muttrar mot galvanisk korrosion på aluminiumdetaljer med propelleraxelfett eller liknande. Det funkar även bra för både vanliga galvade skruvar och muttrar, som annars kan rosta fast.

Propelleraxelfett är också effektivt som isolering mot galvanisk korrosion under alla andra syrafasta beslag på bom, spinnakerbom och mast.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av IF1426 »

Det kan vara svårt att ge ett bra förslag på lämpliga åtgärder när man inte ser hur mycket den galvaniska korrosionen har påverkat hålen i aluminiumet, en bild vore bra. När du har borstat och kratsat ur det pulver som korrosionen orsakat går det att bedöma om håldiametern blivit större, är det så att det i hålen blir för stort spel mot bulten, då blir hela motorfästet mer svajigt vilket inte är särskilt bra, att bara lägga på fett är nog inte tillräckligt för ett bra slutligt resultat. Om du ger mer upplysning, kan man bedöma en lämplig åtgärd.

L-Å Andersson
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av maja »

Om fästet har blivit så dåligt att hålens diameter har påverkats eller om en stor del av aluminiumet kring hålen har eroderat bort, bör man nog överväga att köpa ett nytt fäste och i så fall börja med att behandla det med fett. Ett nytt fäste kostar ju inte någon förmögenhet. Om hålen är någotsånär intakta.kan man t.ex förstärka med s.k. båtbrickor. Man kan även borra upp hålen och byta till skruvar med större diameter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av Andreas89 »

Bildexempel på hur alla ytor ser ut där muttrar och bultskallar mött aluminium.

Bild

Inte så blodigt dyrt att köpa nytt men till en början borstar jag nog av all korrosion och kör en säsong till med tillägg av båtbrickor på bägge sidor med någon form av isolering under (plastbricka och/eller färg/lack/fett).
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av IF1426 »

Intressant att få se bilden. Dessa detaljer ser inte ut att vara så svårt angripna av korrosion, antar att länkarmar och övriga delar är likvärdiga, om hålen är angripna får du avgöra. Min erfarenhet från marina detaljer där galvanisk korrosion uppstått mellan Rf och aluminium, vilket då i vissa fall kunde åtgärdas genom att rengöra ytorna, sedan tvätta med sprit eller aceton och lägga på en aluminiumprimer, förslagsvis fr. Biltema eller dyl., större urgröpningar kan fyllas med en kemisk metall för aluminium, men ej belastade ytor. Vid montering är det lämpligt att smörja anliggningsytor med ett vattenfast fett, sedan får du bedöma resultatet efter montering.

L-Å Andersson
Andreas89
Inlägg: 134
Blev medlem: 03 jun 2020 10:16
Has thanked: 14 times
Been thanked: 34 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av Andreas89 »

De hål där bulten roterar varje gång man hissar/sänker fästet ser lite värre ut då det inte bara är en urgröpning utan hålet också är ute och vandrar lite. Men ja, min bedömning är det går fint att köra med det här fästet nästa säsong också om det får lite kärlek.

Bild
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2388
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av johan swe-1870 »

Bra bilder!

För många år sedan körde jag sönder ett sådant fäste vid en misslyckad hamnmanöver. Felet jag gjorde var att jag vred motorn och gav för mycket gas. Den sidobelastningen tålde inte fästet, utan det vreds sönder i de rörliga armarna. :oops:

Det nya fästet som jag sedan skaffade i en båtaffär, visade sig vara sammansatt med skruv som nästan direkt började rosta. Skruvarna verkade närmast gjorda av stål som målats med silverfärg, vilket naturligtvis inte klarar marin miljö. Jag bytte då skruvarna till rostfritt material istället.

Efter lång tids användning har det nu blivit lite glapp ii fästet. Troligen ser mina hål likadana ut som dina. Jag tror inte det gör så mycket med lite glapp. Ja, kanske inte fästet håller motorn riktigt lika högt i sitt övre läge längre, men det har inte stört mig.

Viktigt är dock att utlösningsarmen med sin fjäder fortfarande fungerar och låser fästet i önskat läge. Om det skulle sluta fungera är det nog lika bara att byta hela fästet. För det är värdelöst att segla i vågor eller hårt väder med en motor som ramlar ner av sig själv. :!:
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Rädda motorfäste från korrosion

Inlägg av IF1426 »

Bulten är monterad med en kupolmutter och fjäderbricka som då verkar ha skurit i materialet, vilket inte är att föredra då det är svårt att anbringa det åtdragsmoment som ger en glappfri rörlighet. Jag skulle byta bult i rätt längd med en nylon locking mutter som låser och ger rätt förutsättning, men det är du som avgör.

L-Å Andersson
Skriv svar