Plastning av ny mastbalk

Båtens strukturella skal: skrov, däck, mastbalk, genomföringar, fönster och luckor. Botten, gelcoat, plastning.

Moderator: Moderator

zingo
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2020 22:25

Plastning av ny mastbalk

Inlägg av zingo »

Hej! Jag håller på att byta mastbalk i min IF. Nästa steg är att sätta dit den nya balken och plasta. Jag har följt de trådar som finns om mastbalksbyten och sett att alla kör med Epoxy för plastningen. Polyester verkar vara ganska mycket billigare, är jag dumsnål om jag använder polyester istället? Kommer Epoxy hålla betydligt bättre än polyester?

Mvh Simon
Fil 000 (1).jpeg
Fil 000 (1).jpeg (69.2 KiB) Visad 4908 gånger
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Plastning av ny mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Ja, det är inte lätt att veta.

Jag valde West System epoxi av dessa anledningar:
  • bra vidhäftningsegenskaper,
  • lättarbetat,
  • härdningsförmåga vid arbetstemperatur,
  • resultatet var viktigare för mig än kostnaden.
Var bara observant på risk för allergi och att det sedan är svårt att få annat att fästa på härdad epoxi.

Det kan vara svårt att få en hel båt att få rätt temperatur så att härdningsprocessen blir bra. Har du båten uppvärmd inomhus fungerar det säkert fint, men oftare står den ute eller i icke uppvärmt utrymme. Läs på om den tänkta plastens egenskaper och välj efter det!
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
zingo
Inlägg: 6
Blev medlem: 19 okt 2020 22:25

Re: Plastning av ny mastbalk

Inlägg av zingo »

Hej Johan! Tack för svar. Jag kommer plasta utomhus, gärna så tidigt som möjligt så då kanske epoxy är bästa valet ändå. Jag läste att det går åt ungefär samma mängd epoxy som matta mätt i vikt, stämmer det? Jag räknade att ytan som ska ha matta blir 0,84m2 med 1dm matta extra i alla riktningar Ifall jag skulle lägga 7 lager 300g matta på hela så skulle det gå åt 1,7kg epoxy, låter det rimligt?

Mvh Simon
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2401
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 107 times
Been thanked: 59 times

Re: Plastning av ny mastbalk

Inlägg av johan swe-1870 »

Jag köpte en sats på totalt 6 kg. Jag vägde precis resterna som blev över till 3 kg.

Jag förbrukade alltså 3 kg för att plasta fast min mastbalk. Det blir alltid lite spill, så alla 3 kilona sitter inte på balken.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Skriv svar