Böldpest i roder, flisor på insidan?

Roder, roderbeslag och rorkult.

Moderator: Moderator

Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Awide »

Hej, och tack för att bra forum.

Vi har hittat böldpest på vårt roder och började därför slipa ner rodret. När vi kommit ner en bit märker vi att det är som flisor i laminatet. Är det någon som vet om vi kommit ner till något annat material, eller om det är skadat laminat?
IMG_0686.jpg
IMG_0686.jpg (127.81 KiB) Visad 12075 gånger
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
Jim
Inlägg: 112
Blev medlem: 27 aug 2018 17:30
Segelnummer: 1842
Båtnamn: Ila af Limhamn
Ort: Limhamn
Has thanked: 9 times
Been thanked: 19 times
Kontakt:

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Jim »

Det ser ju ut som frigolit men det borde det ju inte vara som distansmaterial för det suger vatten.
Med all sannolikhet så har du kommit ner till distansmaterialet oavsett vilket material det är.
Om du kollar här https://youtu.be/2B1doCVRt4Q så kan du se hur det ser ut inuti ett Marieholm 26 roder.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av IF1426 »

Blir lite fundersam vad du avser vara böldpest, vilket jag upplever vara en mängd mindre blåsor, öppningar, i gelcoaten, över en yta. Har du därför slipat ned gelcoat och därmed om det varit en utbuktnig som gjort att det då har brutet igenom laminatet och när rodret är skumfyllt är det som framkommer. Laminatet kring öppna delen blir då mycket utspetsad tunnt vilket bör återställas på lämpligt sätt.
Hur man åtgärdar kräver att man kan bedöma det färdiga resultatet.

L-Å Andersson
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Awide »

Tack för videon Jim! Mycket riktigt ser det ut att vara distansmaterialet.

L-Å, jag är inte helt med på vad du menar. I denna blåsan kom det ättiksluktande vätska ur när vi punkterade den, varpå vi avlägsnade det blöta laminatet runt omkring. Vår tanke är att lägga nytt laminat med glasfiberväv och epoxy.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av IF1426 »

Hej
jag skall försöka ge ett råd. Böldpest ser jag som en mängd blåsor i gelcoaten som bildas av fickor i laminatet där vatten samlas och då tillsammans med lösningsmedelsrester, därav bildas en viss lukt, Blåsorna brukar finnas över större ytor, det var därför jag trodde du slipat bort gelcoaten enl. bilden, men det måste ha uppstått en rejäl blåsa som du då har slipat igenom, fyllnads materialet i rodret är där med uppblött, du skriver att ni avlägsnat det blöta laminatet, hur stort blir öppningen då.

Hur göra, jag skulle behålladen främre ytan och mot roderbeslaget, sedan kratsa ur fyllnadsmaterial och renslipa invändiga ytor och bygga på med epoxi och väv men även en bit under roderbladet, är det mycket fyllnadsmaterial borta skall det ersättas, ev någon cellplast och fylla delar med en massa med micro ballonger, sedan slipa yttre yta för att bygga på ett laminat i några skikt.
Är svårt att ge ett fullstängt tips, man bör vara i åtgärden för att se vilka problem som uppkommer. återkom om det är några tveksamheter

Vad gäller filmen där man fräser bort marerial, det bildas långa mjuka spån om det är gelcoat och polyester skulle det bli mer fin fördelat material, därför tror jag att det rodret var av annat plastmaterial, det var från M26.

L-Å Andersson
Senast redigerad av 1 IF1426, redigerad totalt 10 gånger.
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av IF1426 »

Det skulle vara intressant att få lite fedback från sign. Awide. om mitt förslag varit till någon nytta, som du önskade få ett förtydligande kring.

L-Å Andersson
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Awide »

Hej L-Å,

Ursäkta sent svar, det har varit en del att fixa på båten..
Mycket riktigt var blåsan djup. Kanske att vi gick något för hårt med slipen och gick igenom laminatet helt. Vi har bollat lite idéer med De Ijssel som förser oss med bottenfärg. De föreslog att fylla upp hålrummet med epoxi och sedan spackla. Jag kan tycka att det hade känts bättre att gå på ditt spår med glasfiber och epoxi. Det är svårt att säga om hela rodrets hållfasthet försvagas genom att "bara" fylla hålet med epoxi. Såklart är glasfiber bättre men svårt att säga om det ger en egentlig skillnad på en såhär liten yta. Hålet är kanske 4-5cm brett. Vad tror du?
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av IF1426 »

Det var kul att du hör av dig, jag är ingen expert men har gjort några åtgärder vid olika tillfällen bl.a justerade jag mitt roder.
Du skriver att De-ljssel föreslår att fylla utrymmet med epoxi, vilket blir som en glasbit det förstår jag inte.
Jag skulle räta upp kanten mot de främre rundade delen och kanten mot urtaget för roderbeslaget, sedan rensa de invändiga ytorna. Vid genom slipning blir ytan av roderbladet spetstunt om man då slipar bort tunnaste delen öppnas hålet ytterligare, det är där jag vill förstärka ytan invändigt en bit in. Om distans materialet är bortrensat till insidan av motstående sida då är frågan hur man skall göra. När jag gjorde min roderjustering lade jag i bitar av divinycell för att lägga laminatet emot, jag är osäker om det funkar med cellplast, annars går det att fylla upp till en yta c.a 5-6 under färdig yta med epoxi som blandas med klipp av väv eller blanda med mikroballonger. Innan man gör detta skulle jag avgränsa mot de yttre ytorn c:a 10mm med något som inte binder mot fyllningen och som kan tagas bort, när detta har härdat, renslipas yttre ytan in mot roderbladet med en viss fasning och något mot den främre kanten. nu är det den djupare yta som fylls med det slutliga laminatet. det första lagret med epoxi och väv, som klipps i lämpliga bitar,skall då även läggas mer i den öppning som gjorts, ner i botten och upp mot yttre insidan i flera lager till det är i nivå med yttre ytan , slipa till jämn yta för ett nytt ytskikt.
Hoppas det inte låter för krånglig men det är på det sätt jag skulle gjöra och det blir starkt som jag ser det.
L-Å andersson
Awide
Inlägg: 50
Blev medlem: 18 apr 2021 12:23
Segelnummer: 1543
Båtnamn: Mon Ami
Ort: Stockholm
Has thanked: 1 time
Been thanked: 2 times
Kontakt:

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av Awide »

Tack för ditt svar L-Å.

Jag håller med om att ditt förfarande blir starkt och riktigt gjort.
Nu hade vi redan fått hem materialet från De ijssel, så vi testade deras lösning. Vi fyllde först med en massa som sjönk ner i utfyllnadsmaterialet, och sedan fyllde vi ut med deras epoxispackel. Det lär knappast bli lika robust som att lägga glasfiber, men förhoppningsvis "good enough". Om inte annat så har vi din beskrivning ovan att falla tillbaka på.
IF 1543 Mon Ami - monami.awide.se
IF1426
Inlägg: 275
Blev medlem: 01 apr 2007 16:18
Been thanked: 27 times

Re: Böldpest i roder, flisor på insidan?

Inlägg av IF1426 »

Trvligt att du Awide kommer igen med en beskrivning hur nu åtgärdade öppningen i rodret. Den metod som De Ijssel anvisat är säkert genomtänkt och blir nog en en hållbar lagning, det är ju ändå en ganska liten åtgärd.

I min tidigare beskrivning refererade jag till ett arbetsätt som jag använde när jag justerade mitt roder som inte var helt liksidigt med en utbuktning centralt på en sida av roderbladet som jag då åtgärdade efter en genomslipning av laminatet.

När du nu har fått rodret fixat behöver du inte vara orolig att det inte skall hålla.

L-Å Andersson
Skriv svar