Dimensionering av undervant

Rundhult, stående och löpande rigg, röstjärn, etc.

Moderator: Moderator

Håkan IF-95

Dimensionering av undervant

Inlägg av Håkan IF-95 »

För klena undervant lär göra att det är svårt att få upp förstagsspänningen. Jag har idag 4mm wire på undervanten och 5mm på topvant och förstag och tror detta är fel proportioner.

Jag funderar på att byta dem (bara undervanten). Valet står mellan 5mm standard, 5mm Dyform och 6mm standard. Om jag förstår det rätt gäller följande (data från Viking Yachtings och Seldéns hemsidor)

Wire------Brottgräns/pris/töjning vid 100kp belastning

std4-------1400kp/32kr/0,7%
std5-------2100kp/44kr/0,47%
dyform5--2440kp/99kr/0,38%
std6-------3000kp/48kr/0,33%

Jag lutar åt att satsa på det sista alternativet. Det enda som talar för dyform är att det har mindre luftmotstånd, men det bedömer jag som marginellt.

Tänker jag rätt?
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Du tänker fel.

Vanten skiljer sig endast med brottspänning och elasticitet. Ett grövre vant blir mer "stumt".

Både förstagsspänning och mastböj (planing av storseglet) regleras med akterstaget. Fördelningen däremellan regleras med riggspänningen, dvs. både spänningen på topp- och undervant.

Riggen ska alltid spännas på samma sätt, dvs. så att mastens förkrum blir någon eller några centimeter. Detta är oberoende av riggspänning och vantdiameter.

Hårdare riggspänning ger mer sträckning av förstaget och samtidigt mindre planing av storseglet.

Dyform behöver man inte använda. Det är endast relevant om man har begränsing uppåt på diametern. Ett 5 mm dyform motsvarar ju ungefär ett 6 mm vanligt vant.

Jag rekommenderar att du klossar dina spridare (om du inte gjort det innan).
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95

Undervant

Inlägg av Håkan IF-95 »

Jag kanske var lite otydlig (Jag hoppas det i alla fall)
Du tänker fel. Vanten skiljer sig endast med brottspänning och elasticitet. Ett grövre vant blir mer "stumt".
Här är jag med. Det är just "stumheten" jag är ute efter
Både förstagsspänning och mastböj (planing av storseglet) regleras med akterstaget. Fördelningen däremellan regleras med riggspänningen, dvs. både spänningen på topp- och undervant.
När du drar hårt i akterstaget har nog toppvanten spelat ut sin roll för krumningen, lä toppvant är ju oftast helt slackt. Undervanten däremot jobbar desto mer med att motverka mastböjen.

De effekter du vill uppnå med att dra i akterstaget (vid kraftig vind) är att

1) öka spänningen i förstaget, dvs minska zagget.
2) krumma masten så att storseglet planas ut
3) öppna upp storseglet genom att minska avståndet mellan bomnock och masttopp
4) öka tvisten i storseglet.

Genom att ha ett stummare undervant kommer du att prioritera spänningen i förstaget i förhållande till utplaningen av storseglet och detta är vad jag vill uppnå. Jag har nämligen skaffat ett storsegel som är sytt mindre bukigt än det gamla.

Dessutom har jag förstått att undervant på 4 mm är ovanligt lite.

Frågan som kvarstår är då: Om jag har 5mm toppvant och förstag, är det ok att ha 6mm undervant eller får det några oönskade konsekvenser, till exempel att toppen böjer av för mycket åt lä i hårdvind?
Håkan IF-95
FredrikH
Been thanked: 2 times

Inlägg av FredrikH »

Håkan, jag anser att du tänker helt rätt. Däremot anser jag inte att du behöver gå på ett kraftigare undervant för att uppnå rätt effekt.

Tänk på, att när du seglar så hårt att vanten börjar slacka i lä, då har redan undervantets betydelse för att räta ut masten spelat ut sin roll. Det används då i princip bara för att stötta masten. I dessa vindar vill du heller inte räta ut masten utan böja den, detta med hjälp av akterstaget. Förstagsspänningen ökar du med hjälp av akterstaget och framförallt storskotet. Ju hårdare storskot, desto hårdare förstag.

Jag skulle hellre satsa på stummare toppvant, för att masten inte ska böja för mycket åt lä när det brallar i. Undervanten är bra som de är med 5mm vajer.

Som Marek sa är det bra att klossa spridarna. Jag har även hört att det kan hjälpa att slå in en kil under framkanten på mastfoten. Det lär visst hjälpa till att få en mast med mindre förböj, utan att spänna undervanten så förtvivlat.
Håkan IF-95

Undervant

Inlägg av Håkan IF-95 »

Men jag har bara 4mm undervant ihop med 5mm toppvant och förstag.

Jag har klossat spridarna
Håkan IF-95
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Has thanked: 3 times
Been thanked: 65 times

Inlägg av maja »

Mitt råd är att du ska börja med att byta toppvanten till 6 mm diameter.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Håkan IF-95

Undervantens dimension

Inlägg av Håkan IF-95 »

(Fanta SWE2634)
Jag skulle hellre satsa på stummare toppvant, för att masten inte ska böja för mycket åt lä när det brallar i. Undervanten är bra som de är med 5mm vajer.
För det första: Det är bara 4mm jag har för närvarande
För det andra: Är det någon nackdel att toppen böjer av åt lä i hårdvind? Det är väl i alla fall bättre en att böjen sker åt andra hållet.
(Fanta SWE2634)
Tänk på, att när du seglar så hårt att vanten börjar slacka i lä, då har redan undervantets betydelse för att räta ut masten spelat ut sin roll. Det används då i princip bara för att stötta masten.
Jag är inte riktigt säker men jag tror att när man dragit i akterstaget så slackar lä toppvantan medan lä undervant fortsätter att arbeta .
Håkan IF-95
Skriv svar