Svirvelplatta för spinnakerskot

Däcksutrustning, block, trimlinor, skotskenor, winschar och andra beslag.

Moderator: Moderator

Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av IF 2719 »

Hej! Kan jag sätta ett block till spinnakerskotet i denna detta Holt Allen beslag? Det är en svirvelplatta. Genomföringen i däcket är ordentligt gjord men jag kan inte ha ett schackel som har sprintdiameter som är större än 4mm eftersom det inte passar med större diameter. Räcker detta för spinnakersegling? Vi skall inte tävlingssegla, det bli bara familjesegling. Jag har tänkt sätta dit ett vanligt block och använda samma skotpunkt och vinsch som vi har till förseglet. Vi tar ned förseglet före vi sättre spinnakern. Mvh Martin
Bilagor
Holt Allen 4222
Holt Allen 4222
Holt Allen 4222.JPG (173.92 KiB) Visad 19558 gånger
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av maja »

Det är inte rekommendabelt att ta ner förseglet innan spennakern är uppe och står ordentilgt. Det finns nämligen en ganska stor risk för att den kan sno sig kring förstaget vid sättningen och då kan den kanske bli helt förstörd.

Samma gäller vid nertagningen. Förseglet ska hissa s innan spinnakern tas ner.

En 4 mm stålsprint i schacklet räcker säkert. Men välj ett schackel av bra kvalitet, inte vilket Biltemaskräp som helst. Schacklar som medföljer block är rekommendabla, efterso det i allmänhet finns specificerat både rekommenderad arbetslast och brottlast.

Om du ämnar segla spinnaker regelbundet, rekommenderas även att du sätter några brytblock snett framåt från ruffnedgången sett. Man kan t.ex. sätta en extra vagn på skotskenan eller montera en bygel i däcket. Det absolut bästa brytblocken är de Harkenblock som har lastavkännande spärr, men de är kanske litet dyra.

Om man inte vill investera något i extra utrustning, går det att köra spinnakern direkt från de aktra blocken och bryta runt de vanliga genuawincharna på sittbrunssargen.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
FredrikH
Inlägg: 175
Blev medlem: 29 aug 2006 11:53
Ort: Göteborg
Been thanked: 2 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av FredrikH »

Vi har exakt likadana svirvelplattor på vår båt. De har hållit för spinnakersegling i förhållanden som mer liknar "överlevnad" än "familjesegling". Jag håller med Maja, satsa på kullagrade block av bra kvalitet så blir seglingen roligare. Det går bra att använda genuawinscharna till spinnakern, när spinnakern är hissad behöver inte genuan ligga på egen winsch, iallafall inte om man inte kappseglar.
jens IF 294
Inlägg: 7
Blev medlem: 17 nov 2008 10:57

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av jens IF 294 »

vad har svirveln för orginal funktion?
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av maja »

Mycket, mycket sannolikt är att det ursprungligen just är ett fäste för det akrtra spinnakerblocket. Det ska ju vara en sådan svirvel... 8)
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av johan swe-1870 »

Man behöver inte ha en svirvlande platta om blocket själv svirvlar.

På min båt finns ingen svirvelplatta, utan ett vanligt röstjärn (ett sånt som IF 2719 också har, på relingen intill pulpitbenet). Det är monterat på däcket där jag vill att spinnakerblocket ska sitta. Det fungerar fint det också, eftersom blocket jag använder har en egen svirvel.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av johan swe-1870 »

Ett fast kindblock borde också kunna fungera. Eventuellt vill man lägga det på en kloss för att vinklas lite uppåt mot relingen. Detta förekommer på andra båtar och blir egentligen snyggare, tycker jag.

Är det någon som har provat det och kan berätta mer?
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av maja »

Det torde bli mer friktion med ett fast kindblock, eftersom spinnakerskotens riktnng kan variera en del, särskilt om man använder suggor.

Enligt min mening är en svirvel bäst. Även blocken bör vara svirvlade. jag har provat med att låsa mina svirvelblock, men jag har inte upplevt att det varit bra.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
SWE1489
Inlägg: 17
Blev medlem: 08 jun 2007 12:19
Ort: Göteborg

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av SWE1489 »

Sedan några år har jag tagit bort dom svivlande originalblocken.
Jag upplevde problem med svivelfunktionen eftersom rotationen gjorde att spinnakerskotet tvinnade sig och det blir ju verkligen inte bra. Numera har jag en bygel monterad i långskeppsriktningen och på den ett fast bloch i schackel.
Blocket kan röra sig så mycket som behövs och denna lösningen har fungerat bra för mig.
Det röstjärn som syns på bilden från IF 2719 med ett fast block på borde ge samma funktion.
Peter, IF-1489 Göteborg
Användarvisningsbild
johan swe-1870
Global moderator
Inlägg: 2389
Blev medlem: 24 aug 2006 09:43
Segelnummer: 1870
Båtnamn: InFinit
Ort: Råå
Has thanked: 106 times
Been thanked: 58 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av johan swe-1870 »

maja skrev:Det torde bli mer friktion med ett fast kindblock, eftersom spinnakerskotens riktnng kan variera en del, särskilt om man använder suggor.
Vinklar man kindblocket uppåt mot relingen med en lämplig kloss som jag skrev, kan man nog hitta ett läge som fungerar utan nämnvärd friktion. Är spinnakerskotet helt nedsuggat i relingen blir det rätt därför att skotets riktning är rakt fram. Släpper du suggan lite kommer skotet inte att befinna sig lodrätt ovanför relingen utan vandra en bit utanför. Släpper du suggan helt är skotet ännu längre ut från relingen. Det är därför som kindblocket ska vinklas. Idealt ska det alltså vinklas så att skivan ligger i samma plan som skotet rör sig i.

Jag har som sagt inte provat detta. Det vara bara en tanke som slog mig.

Ett annat utmärkt sätt att minska friktion i block är att inte stoppa in den tjockaste lina som går in där.
Johan Winberg, SWE 1870 InFinit
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av maja »

Jag menar att blocket rör sig i flera plan, beroende på hur suggorna är dragna, spinnakerbommens höjd och vinkel mot förstaget är justerad och hårt spinnakern är skotad.

Jag har låst svirveln någon gån (för att förhindra att blocket snor sig 180 grader), men man kan då se att skotet inte ligger helt optimalt i blockskivan. Om man dessutm låser alla övriga rörelser genom att använda ett gindblock, torde det bli ännu sämre.

Jag finner egentligen ingen anledning att man ska välja en sämre lösning som engentligen bara innebär ett mera komplicerat montage och som blir ehn halvdan kompromiss.

Naturligtvis ger tunn tamp minimal friktion. Själv använder jag en typ av sminnakerskot av spectra som har ett avskalbart 8 mm diamneter, matt ytterhölje, som när det skalas bort, det återstår ett 4 mm skot med blankt och slitstarkt hölje. Tyvärr har Hjertmans slutat med att sälja detta ppmycket prisvärda utmärkta skot.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Användarvisningsbild
IF 2719
Inlägg: 493
Blev medlem: 16 sep 2008 21:01
Segelnummer: 2719
Båtnamn: Filijokus
Ort: Rönninge
Has thanked: 94 times
Been thanked: 11 times
Kontakt:

Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av IF 2719 »

Hej igen! Jag har plockat bort svirvelplattorna för att täta genomföringen och kolla att de ser ok (starka ut).
1. Att beslag behöver tas bort o tätas med jämna mellanrum är nog så viktigt för att hålla båten torr. Jag ska kolla däcket där de suttit med en fuktmätare, när jag får tag på lämplig sådan. En båtgranne hade provat Biltemas fuktmätare och han tyckte att den var bra för att jämföra olika områden mot varann och att den då indikerade väl om det fanns fukt på något ställe. Förslag?
IMG_0492 (1).JPG
IMG_0492 (1).JPG (106.4 KiB) Visad 17858 gånger
2. Vad jag kan se så är svirvelbeslagen helt intakt. Inget direkt slitage. Bultarna är ok, brickorna ok, men muttrarna var i mässing o i dåligt skick, så de byter jag. Seglade spinnaker mycket kraftig vind i Skärhamn förra SM i Skärhamn, men då fäste vi spinnblocken i aktre knaparna och det höll så klart. Det finns väl ingen anledning att byta svirvelbeslagen?
IMG_0497.JPG
IMG_0497.JPG (214.2 KiB) Visad 17858 gånger
Senast redigerad av 2 IF 2719, redigerad totalt 25 gång.
Filijokus SWE 2719 Martin Rundström
Planerade regattor 2024: Jungfrusundsregattan.
Användarvisningsbild
maja
Moderator
Inlägg: 2784
Blev medlem: 19 aug 2006 09:56
Has thanked: 3 times
Been thanked: 55 times

Re: Svirvelplatta för spinnakerskot

Inlägg av maja »

Så länge beslag, skruvar och muttrar är i syrafast stål och brickorna är av typen större, så kallade "båtbrickor", finns väl ingen anledning att byta. Ett sådant beslag tål betydligt mer belastning en vad som blir av ett spinnakerskot.
Marek, IF-båt SWE-829 "Ingela" från Lagunen i Malmö
Medlem i IF-båtförbundet sedan 1985
IF-båtägare sedan 1983
Skriv svar